2cv ombouwen van trommelremmen naar schijfremmen

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 23 jan, 2012 09:45

Klopt, doet het bij mij al lang goed in een rem systeem opgebouwd uit de 2 verschillende systemen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 332
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

HRC

Bericht door Le Patron » ma 23 jan, 2012 10:11

Wat ik mij wel af vraag is de hoofdremcilinder, gebruik jij een LHM cilinder met schijf of een DOT 4 met schijf?
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 23 jan, 2012 10:35

Ieder zijn ding natuurlijk, voor mij hebben schijfremmen duidelijk een voorkeur.
Met name het sleutelen aan trommels voor vind ik zelf erg vervelend.
En het goed afstellen is vanzelfsprekend erg belangrijk.
Maar dat is natuurlijk allemaal persoonlijk.

Overigens kun je je natuurlijk wel afvragen waarom bijna elke auto schijven voor heeft, als trommels net zo goed zijn en net zo goed remmen....

Greetz David

jornmetten
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 25 feb, 2010 19:33
Locatie: Utrecht

Bericht door jornmetten » ma 23 jan, 2012 12:00

@ David,

We hebben het niet over elke auto.
We hebben het over de eend. Ontworpen met trommels, later gewijzigd naar schijven.
Met een compromis als handrem.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 23 jan, 2012 12:15

Trommelremmen hebben het voordeel dat de remschoenen langer meegaan. In de bergen is het een ander verhaal, last van fading treed sneller op en remschoenen verglazen sneller, waardoor het remmen helemaal niet meer goed werkt. Schijfremblokken zijn zachter, slijten daarom harden maar veel minder last van fading en verglazen.

Toevallig vernomen van de Dakar, vrachtwagens gebruiken trommelremmen, maar hebben speciale houders waarin ze remblokken van schijremmen monteren (iets aangepast natuurlijk ivm radius en dergelijk) om fading, verglazing te voorkomen en produceren minder hitte.

Dus wie zich geroepen voelt om dat voor elkaar te krijgen, dan remmen trommels beter dan schijfremmen (groter remoppervlak).

jornmetten
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: do 25 feb, 2010 19:33
Locatie: Utrecht

Bericht door jornmetten » ma 23 jan, 2012 13:39

Vaak met vrolijke haast afgedaald in de bergen:) Om fading voor elkaar te krijgen moet je best gek doen, of totaal verkeerd, dus puur op de remmen, naar beneden denderen.

Hete zomers vol beladen, karretje erachter, heet werdt het, maar het blijft functioneren.

Heb overigens mijn trommels een paar jaar geleden een keer netjes af laten draaien, en ik stel ze netjes af met de exentrieken.

Heb overigen niets tegen schijven, maar ombouwen is ook zo wat..

Laatse bakwissel, heb ik aangegrepen om de grote trommels van een AK400 te monteren.
Eigenlijk voel ik weinig verschil met de standaard maat, maar groter kan nooit kwaad natuurlijk.

Je kunt trouwens overwegen, bij extreem gebruik om de slangen van de schijfremkoeling op je trommels te laten aansluiten. of om bij een revisiebedrijf zachtere voeringen op je schoenen te laten zetten..

veel plezier met wat je ook kiest!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2182
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: HRC

Bericht door André Post » ma 23 jan, 2012 15:53

Le Patron schreef:Wat ik mij wel af vraag is de hoofdremcilinder, gebruik jij een LHM cilinder met schijf of een DOT 4 met schijf?
Alle cilinders zijn LHM, de leidingen zijn het oude type DOT met slangen.
Alle cilinder aansluitingen aangepast naar de grotere diameter van de oude leidingen.
Het is zelfs zo dat ik jaren heb gereden met gewoon DOT4 in het systeem.
Als alles goed schoongemaakt is kunnen de LHM rubbers best tegen DOT4.
Wel eerst getest natuurlijk :)
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » di 24 jan, 2012 22:20

? dat is nieuw voor mij :shock:

beide systemen zijn goed mits ze goed afgesteld staan

maar als het op langdurig hard remmen aankomt en dan met name oververhitting ...................

wikipedia quoot
Nadeel

Trommelremmen hebben als groot nadeel dat ze hun remkracht verliezen als ze warm worden. Dit is o.a. het geval als er lang achter elkaar geremd wordt, als er bijvoorbeeld van een lange helling afgereden wordt. Dit is de reden dat ze bij auto's en motorfietsen in onbruik zijn geraakt, en verdrongen zijn door schijfremmen, die dit nadeel niet hebben.
Voordeel

Het voordeel van trommelremmen is de kleinere kracht die op de rempedaal moet uitgeoefend worden. Maar door de rembekrachtiging is het nut daarvan sterk verminderd.

en wie heeft er niet met een trommelremeend meegemaakt dat hij in de alpen op de afdaling opeens geen remdruk meer had
de reden waarom ik dus schijven heb genomen
dat ik de remleiding en cilinders heb vervangen was toch al een noodzaak
dus kon meteen naar lhm omgeturnd worden

overigens heb ik hier met de HY gelukkig nog nooit last van gehad
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Plaats reactie