Deze heb ik in 20 jaar eend rijden nog niet gehad: De gele massadraad tussen de minpool van de accu en het schutbord smelt bij het starten. Niet tijdens het rijden. Ik heb m maar doorgeknipt, alles blijft verder werken, maar WTF is dit nou weer? Kortsluiting in de startmotor of is het normaal dat de dikke minkabel tijdens het starten plus doorgeeft?
Thanks!
Smeltende massadraad tussen accu en schutbord.
Inmiddels is het euvel aan het licht gekomen en opgelost. Ik had in het kader van de betere geleiding een 35 kwadraats kabel gemaakt, maar de normaal verkrijgbare oogjes voor die diameter is met een gaatje van 10mm, terwijl het draadeind wat ter bevestiging uit de versnellingsbak steekt 7 mm is. Dan heb je dus 1,5 mm niks om je contact heen. Bovendien was de accupoolklem nou niet echt een ding wat fijn contact maakt, een messing lipje met twee boutjes. Dus, ik ben vijf automaterialenzaken afgeweest op zoek naar een kleiner oogje voor een 35 kwadraads kabel en een goeie accupoolklem. Ze verkopen allemaal dezelfde troep, zinken oogjes met een 10mm gat en roepen dan ook nog dat wat ik zoek, niet bestaat. Uiteindelijk ben ik bij de accuspecialist in Haarlem gaan vragen, die had het druk in verband met de kou, maar die graait zonder te knipperen het juiste oogje en een goeie accupoolklem uit een bak. Vier euro, klaar. Deze man zit al sinds mensenheugenis op de Blekerstraat tegenover de koepelgevangenis en is in mijn ogen een held. Hij draagt ook een stofjas, in vroeger tijden het uniform van de vakman, boven zijn broek met vouw en gepoetste schoenen. Wat een verademing na al die middelmatigheid van de brezan. Goed, kabels vertind en met nette krimpkous wat gemaakt, eend start alsof het zomer is.
VrGr,
Zcjaais
VrGr,
Zcjaais