Oud motorblokje spoelen?
Oud motorblokje spoelen?
Het zit er misschien aan te komen dat mijn vader m'n broer en ik ons binnen een jaar op een AZAM gaan storten. Deze auto staat al 20 jaar stil in een tochtige schuur, het blokje is gewoon los (tot onze verbazing).
De auto is natuurlijk weggezet met olie in het blok, waarmee kan je die oude olie eruit weken? Ik dacht zelf aan diesel olie, zonder de motor te proberen te starten een nacht (of meer) te laten weken en daarna nieuwe olie plus filter erop.
Is dit een goed idee of heeft iemand betere?
Het duurt nog wel even totdat we 'm op (mogen) halen, maar ik ben vanaf ik 'm voor het eerst heb gezien heb (6 jaar geleden) zo verliefd!!
De auto is natuurlijk weggezet met olie in het blok, waarmee kan je die oude olie eruit weken? Ik dacht zelf aan diesel olie, zonder de motor te proberen te starten een nacht (of meer) te laten weken en daarna nieuwe olie plus filter erop.
Is dit een goed idee of heeft iemand betere?
Het duurt nog wel even totdat we 'm op (mogen) halen, maar ik ben vanaf ik 'm voor het eerst heb gezien heb (6 jaar geleden) zo verliefd!!
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
-
- Regelmatige poster
Het losweken van oude olie heeft wel een risico. Het kan zijn dat het nu juist als "bescherm" laag dient. Ik zal maar gewoon de olie verversen, nieuw filter en half synthetische motor olie er in gooien.
Eventueel kan je dit kopen van Wynn's
Oliesysteemreiniger
Reinigt en beschermt het smeersysteem, waardoor directe vervuiling van de verse olie door achtergebleven resten voorkomen wordt. Voorkomt vervuiling.
Kenmerken:
Maakt afzetting los en houdt vuil en bezinksel in het carter in suspensie.
Reinigt het inwendige van motoren, hydraulische systemen en versnellingsbakken.
Maakt vastzittende zuigerveren en hydraulische klepstoters los.
Bevat EP-additieven voor extra bescherming.
Eventueel kan je dit kopen van Wynn's
Oliesysteemreiniger
Reinigt en beschermt het smeersysteem, waardoor directe vervuiling van de verse olie door achtergebleven resten voorkomen wordt. Voorkomt vervuiling.
Kenmerken:
Maakt afzetting los en houdt vuil en bezinksel in het carter in suspensie.
Reinigt het inwendige van motoren, hydraulische systemen en versnellingsbakken.
Maakt vastzittende zuigerveren en hydraulische klepstoters los.
Bevat EP-additieven voor extra bescherming.
ik zou wat goedkope (15W40) olie kopen en dan twee keer verwisselen:
1x na 10/15 minuten warmlopen (dan oude oliefilter vervangen)
1x na 500 km (dan 'nieuwe' oliefilter vervangen)
en er dan gewoon goede minerale 15w50 of 20w50 ingooien, eventueel 15W40, maar als je toch alleen 's zomers rijdt dan zou ik voor de dikkere olie gaan.
Flush olie lijkt me geen goed idee. Ook diesel zou ik niet gebruiken als het blokje niet opengaat.
1x na 10/15 minuten warmlopen (dan oude oliefilter vervangen)
1x na 500 km (dan 'nieuwe' oliefilter vervangen)
en er dan gewoon goede minerale 15w50 of 20w50 ingooien, eventueel 15W40, maar als je toch alleen 's zomers rijdt dan zou ik voor de dikkere olie gaan.
Flush olie lijkt me geen goed idee. Ook diesel zou ik niet gebruiken als het blokje niet opengaat.
-
- Gebruiker
-
- Gebruiker
Dan is t ook geen Azam
(maar ik ben dan ook een orginaliteits-fetisjist
)
Wb de monograde: ik heb dr 10W40 in, gaat goed. Of eigenlijk had, want nu 20W50. Heb nl een keer gehoord dat je in oudere motoren beter wat dikkere olie kan doen, ivm ruimere marges, maar later hoorde ik weer dat 20W50 echt teveel van t goede is en zelfs mn oliekoeler zou kunnen knappen... dus die olie gaat er zsm uit en weer 10W40 er in.
(maar ik ben dan ook een orginaliteits-fetisjist

Wb de monograde: ik heb dr 10W40 in, gaat goed. Of eigenlijk had, want nu 20W50. Heb nl een keer gehoord dat je in oudere motoren beter wat dikkere olie kan doen, ivm ruimere marges, maar later hoorde ik weer dat 20W50 echt teveel van t goede is en zelfs mn oliekoeler zou kunnen knappen... dus die olie gaat er zsm uit en weer 10W40 er in.
2cv l'amour toujours
-
- Gebruiker
ikzelf gebruik ('s zomers) liever 20w50 of 15W50 (mineraal) in m'n moderne blokjes. Het blokje wordt er duidelijk stiller van en klinkt gewoon soepeler. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n oud blokje daar niet ook voordeel van heeft.
Oliekoeler springen, dat lijkt me echt onzin! Ja je oliedruk wordt hoger (=gunstig) maar echt niet zo hoog. Voor die tijd zou je lekkage moeten krijgen, iets waar ik in elk gevel geen last van heb.
Oliekoeler springen, dat lijkt me echt onzin! Ja je oliedruk wordt hoger (=gunstig) maar echt niet zo hoog. Voor die tijd zou je lekkage moeten krijgen, iets waar ik in elk gevel geen last van heb.
-
- Gebruiker