loodvrij 98 getankt

Gebruikersavatar
Ibiza
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 13:42
Locatie: Sitges (Barcelona)

loodvrij 98 getankt

Bericht door Ibiza » zo 12 feb, 2012 21:10

Hallo,

In october vorig jaar spaanse Mehari gekocht. Bouwjaar 1979.Carburateur helemaal gereviseerd en schoongemaakt, nieuwe bezinetank, leidingen, filter en benzinepomp.
Ik gebruik hem in het weekend en sinds october 3 keer, loodvrij 95, getankt. Hij rijdt prima.

Vorig weekend gemerkt dat hij pingelt. Lees ik op de verschillende blogs dat dit minder wordt als je loodvrij 98 tankt.
Volgens de benzinemeter was de tankt vandaag op 1/4 vol, dus ik denk ik vul hem bij met 98. Gek genoeg liep hij bij de pomp na 8l getankt te hebben al over, dus de benzinemeter is niet erg nauwkeurig..

Maar goed, ik rij 300m, slaat ie af, stationair lopen doet ie niet meer, kom hortend en stotend thuis, lijkt wel een wild paard! Hij slaat ook af in de bocht bij terugschakelen naar de twee.

Wat nu? De benzine eruit en nieuwe 95 erin en kijken of hij het weer doet?

Groeten

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 12 feb, 2012 21:40

Nee, daar geloof ik absoluut niet in!
Heb ik nog nooit meegemaakt.
Aan de benzine kan dit echt niet liggen.

Simpel iets misschien, maar zuigt je tank niet vacuum?
Draai je tankdop eens los en ga rijden kijk eens wat er gebeurt......
Is een simpel iets en daarom eerst eens proberen of dat het niet is......

Succes, greetz David :P

Gebruikersavatar
Ibiza
Beginner
Beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 13:42
Locatie: Sitges (Barcelona)

Bericht door Ibiza » zo 12 feb, 2012 21:54

Ok bedankt David, ik ga dat eerst eens proberen.
Groeten
Mike

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 12 feb, 2012 22:29

98 is inderdaad beter voor de meeste a-types. Maar op 95 lopen ze ook. Een mix zou helemaal geen probleem moeten zijn.

Wel in het verleden vreemde verhalen over Shell V-Power en storingen gehoord.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » zo 12 feb, 2012 22:38

Punky schreef:Wel in het verleden vreemde verhalen over Shell V-Power en storingen gehoord.
Oh vertel? Ik gooi er altijd V-Power in, hij pingelt ook bij volgas in z'n 4 maar dat heeft naar mijn mening niks met V-power te maken, ben er nog steeds niet achter wat het is. Denk dat de vervroeging van de centrifugaalgewichten niet goed is...
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 13 feb, 2012 08:42

Ik tank alleen 95 en heb nooit last van pingelen gehad. Trouwens jij tot voor kort ook niet. Het ligt dus niet aan de benzine.

Je hebt dus een ander probleem. Mogelijk iets met de ontsteking of mogelijk een vuiltje ergens in de sproeier of in de carbu. Meet ook eens of je olievulpijp nog goed is.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 13 feb, 2012 15:52

Ik had destijds ook v-power getankt en vervolgens weer terug overgestapt op euro95. Toen knallen en gek doen. Met pijn en moeite naar huis gereden. Vanwege drukte kon ik er een aantal dagen niet naar kijken. Daarna starten lopen en weer half jaar mee gereden. Daarna weer zelfde probleem en dat zat toch echt in de contactpunten in plaats van verkeerde tanken.

Denk dat je het in dat laatste moet zoeken of vuiltje in carberateur o.i.d.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 13 feb, 2012 17:24

Punten te nauw.

lordmaster1
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 26 apr, 2005 13:05
Locatie: Wanssum

Bericht door lordmaster1 » ma 13 feb, 2012 18:02

Gerard2cv schreef:Punten te nauw.
Ik stel de puntjes altijd af om 0,4 mm, is dat te nauw?
Wie een kuil graaft voor een ander, houdt zand over!!!

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » ma 13 feb, 2012 20:24

ik denk ook niet dat het aan de benzine ligt. ik gooi er zelf bijna altijd 95 in, maar heb ook 98 getankt, v-power, in frankrijk e85 (85 % ethanol en 15 % benzine) en zelfs een keer in the middle of nowhere in fryslan toen ik met een lege tank stond tweetakt benzine van een boer gekocht.

met v-power ben ik gestopt na verhalen dat het slecht is voor rubber.

nooit gepingel gehad of nadieselen. ik weet dat er velen zijn die 95 of juist 98 tanken omdat hun blokje van een bepaald type is, maar uit 27 jaar ervaring met eendrijden weet ik dat een eend alles slikt.

er is dus iets anders aan de hand...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 13 feb, 2012 22:23

Je hoort, het is dus waarschijnlijk geen probleem met de soort benzine.
Het lijkt op de aanvoer van brandstof.

Maar loop gewoon alles eens systematisch na.
Er zitten een aantal goede tips tussen.

Succes!

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » ma 13 feb, 2012 23:10

ik heb zelfs eens per ongeluk 15 liter diesel in de tank gegooid :oops:
starten ging minder maar als hij aansloeg reed hij weer super!

afgezien van die rookpluim erachter dan :lol:
tank gewoon leeg gereden nooit gepingeld
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5241
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 14 feb, 2012 16:17

een kennis had ook zo'n rare storing, bleek zijn mengselschroef zich verdraaid te hebben. Na bijstellen alles weer normaal.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 14 feb, 2012 17:13

Puntjes op 0,40mm is goed,maar nieuwe puntjes lopen iets nauwer,daarom zet je die op 0,45mm
Zou het daarom even controleren.

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 414
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » di 14 feb, 2012 23:04

brammie schreef:ik heb zelfs eens per ongeluk 15 liter diesel in de tank gegooid :oops:
starten ging minder maar als hij aansloeg reed hij weer super!
Klopt helemaal. :wink: Heb het ook eens gehad. :oops:
Moest er ook gelijk aan denken bij de eerste post van Ibiza.

Plaats reactie