achterbank in aca

Plaats reactie
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

achterbank in aca

Bericht door dyane_maniac » zo 19 feb, 2012 23:06

een korte vraag:

hoe veel moeite gaat het zijn om heel quick & dirty een acadiane geschikt te maken voor 4 personen? is er iemand die hier ervaring mee heeft?

is een gang naar rdw perse verplicht? (auto staat als bedrijfsauto te boek (niet perse grijs kenteken voor zover ik weet)

ben ik verplicht om gordels te monteren achterin? (bj 1981) en zo ja, aan welke voorwaarden moet dit voldoen?

is evt eea makkelijker als ie als camper te boek staat (met dus tenminste 3 zitplaatsen) maar dan moet je m zeker ook eerst laten omkeuren bij de rdw?

wat er minimaal voor zou moeten gebeuren (voor zover ik kan bedenken):

achterbank
gordels (maar hier moet ik dus zelf een degelijke constructie voor maken)
opklapbare voorstoelen)

maar de evt keuring en eisen waaraan eea moet voldoen....
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

JoF
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Bericht door JoF » zo 19 feb, 2012 23:55

Er kan een iets ingekorte achterbank van een 2CV in.
Je moet er mee naar de RDW, want het is nu een grijs kenteken, en het wordt een geel kenteken (van Bedrijfswagen naar Personenauto). Je krijgt dus ook een nieuw kenteken. Verder werd de Acadiane ooit geleverd met een opklapbare bijrijderstoel (is wel zo makkelijk bij instappen). Incidenteel te koop.
Een Acadiane krijg je nooit op kenteken met de aantekening Kampeerwagen, simpelweg omdat het onmogelijk is om aan die eisen te voldoen; bovendien is er geen enkele relatie kampeerwagen en 3 zitplaatsen. En ook als kampeerwagen (aantekening staat bij 'eigenschappen') staat hij gewoon als Personenauto te boek, het enige verschil ten opzichte van een 'echte' personenauto zit 'm in het kwart-tarief van de wegenbelasting. Maar nogmaals: je kunt vrijwel niet aan de eisen voldoen wat betreft stahoogte, tenzij je er een heel rare Acadiane van maakt.
De Acadiane is als Mixta geleverd als 4-persoonsuitvoering. In die tijd was er nog geen gordelplicht achterin, dus ik vermoed dat je aan die eis niet hoeft te voldoen.
Succes met verbouwen en met het RDW-gedoe!
Jumpy 2.0 HDi-136 PK Camper (2008)
2CV6 (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Renault 4 Savane (in restauratie)

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

achterbank in aca

Bericht door schroef » ma 20 feb, 2012 07:05

Gordels op de achterbank alleen vanaf 1990 voor naar alle naar voren gerichte zitplaatsen die aan een portier grenzen. Niet nodig dus. Wel nodig is dat een van de voorstoelen kan kantelen om achterpassagiers te kunnen laten uitstappen. De stoel moet automatisch vergrendelen dmv zgn tuinheksluiting. 1 stoel achterin kan ook, dan kun je via achter in en uitstappen RDW omkeuren van bedrijfswagen naar personenauto is wel verplicht.

JoF
Gebruiker
Gebruiker
Contacteer:

Re: achterbank in aca

Bericht door JoF » ma 20 feb, 2012 09:40

schroef schreef:1 stoel achterin kan ook, dan kun je via achter in en uitstappen
Correct! Zo heb ik in ± 1985 mijn eerste Acadiane (18-UB-79) omgebouwd: ik had een kinderzitje vast op een draaimechanisme gemonteerd. Dat mechanisme kon via 1 vast punt 90 graden draaien, zodat onze oudste dochter (nu 28!) veilig in de riemen gezet kon worden, en vervolgens draaide ik het zitje 90 graden terug, en zat zij recht achter de rugleuning van beide voorstoelen. Acadiane (rood) kreeg toen nieuw kenteken: NT-55-KV (heb ik destijds verkocht, kenteken is nog actief, maar rijdt al sinds 1989 niet meer: Wie o Wie is de eigenaar??).

Aanvullende opmerking: bij een originele inklapbare stoel hoort óók een half schutbord plus een bevestigingsbuis die je tussen dat halve schutbord en de plank onder je dashboard kunt/moet monteren.
Jumpy 2.0 HDi-136 PK Camper (2008)
2CV6 (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Renault 4 Savane (in restauratie)

Plaats reactie