4 man + bagage: 1 eend met een kapotte versnellingsbak
4 man + bagage: 1 eend met een kapotte versnellingsbak
2 weken geleden ging ik+3 man en bagage met de eend door de vrieskou en sneeuw naar Frankrijk, om een vriend van ons op te zoeken in zuid-frankrijk.
Ik had de motor van de eend tip top in orde, en die deed het ook perfect! was leuk dat hij nog steeds startte na nachten van -12. Het doel was Toulouse, maar dat werd meer To lose, nooit verder gekomen dan Parijs
Om het nog mooier te maken: hij 'begaf' het al vlak na Lille.
We reden op de snelweg, en hij ging niet harder dan 90 (met plankgas) op een gegeven moment. Geen hellingen, geen tegenwind, in de derde versnelling haalde hij makkelijk 80/90, dus ik kwam bij maar 1 ding; de 4de versnelling en/of de meer van de bak is er aan.
En ja hoor. toen ik terugschakelde naar z'n 2 bij de parkeerplek om het te gaan bekijken, was het ineens: kkgggrrgrggkgkggghgrhgh..
K*t.
Allereerst de het oliepeil van de bak maar eens bekeken, zat genoeg in. Toen op advies van een franse oud-eendrijder die we bij het tankstation tegen kwamen, zo snel mogelijk van de snelweg af gegaan (vanwege kosten als je daar af moet worden gehaald) en we hadden een stukje met hem gereden. Hij vond de herrie niet zo erg dat we niet er mee konden rijden. Dus: doorrijden naar een garage om de olie te laten vervangen om het gruis er uit te halen.
Dat klopte ook bleek, alleen helaas was het zondag (alles dicht). Maar we waren natuurlijk niet van plan stil te staan, en zijn we zo dus doorgereden naar Parijs om toch nog ergens geweest te zijn in deze vakantie.
De symptomen:
-In z'n 1 (met koppeling ingetrapt) leek hij soms bij stationair draaien voor het verkeerslicht niet volledig te ontkoppelen, dan probeerde hij te gaan rijden, dan moest je ook relatief hard duwen tegen de pook om hem er uit te krijgen.
Daarnaast gierde deze versnelling best.
-De 2 klonk ook niet heel gezond, wat geratel en sterk afremmen bij gas los.
(deed hij al langer, maar niet zó erg)
-De 3de versnelling was nog het best, bij het schakelen naar z'n 3 kraakte hij wel even, maar daarna liep hij rustig, alleen schoot hij er soms uit tijdens het rijden.
-De 4de versnelling was traag en ratelde een beetje. (Niet meer gebruikt)
Op deze manier in z'n 3 met 70-75 km/h naar Parijs gereden. Alwaar we hem naar een 2cv specialist hadden gebracht, die zou er naar kijken.
Volgende dag was zijn conclusie dat de bak kapot was, en dat we naar huis moesten rijden. (thanks Sherlock) Zover waren we daarvoor ook al.
Hij had geen tijd om de bak te verwisselen of wat dan ook. De olie had hij ook nog niet vervangen, en voor we olie van hem konden kopen was hij al de hoek om, om te gaan lunchen.
Na 2 dagen Parijs weer terug gaan rijden op dezelfde manier. onderweg olie gekocht, en op een parkeerplaats de olie vervangen, scheelde iets in het gruizige geluid, zat wat zooi aan de magneet. Heb de oud olie nog niet gezeefd om te kijken wat er nog meer in zit.
Daarna nog Amiens, Gent, en Antwerpen aan gedaan. Iets van 700 km gereden met een kapotte bak, hulde voor de eend!
Het was echt een top vakantie! (zonder sarcasme) mooie tijd gehad! (Bijna) elke avond in een andere stad, de kroeg in of wat dan ook. Veel gezien, veel gedaan. En met dat weer in de eend is ook hilarisch, voorin was het prima te doen, maar achterin zat je echt te sterven van de kou. Bevroren flessen water in de auto en krabben aan de binnenkant.
Maar nu ben ik dus weer thuis en wordt het dus tijd de eend te fixen.
De bak ga ik er sowieso uit halen, maar mijn vragen/opties:
-Wat zou er precies kapot kunnen zijn, gezien de symptomen (lager ergens?).
-Is het zelf te repareren? Heb gelezen dat het allemaal niet zomaar gaat, en redelijk specialistisch werk is.
-Dan maar laten repareren?
-Of kan ik beter gewoon een vervangende bak zoeken, en die er in zetten?
Ik had de motor van de eend tip top in orde, en die deed het ook perfect! was leuk dat hij nog steeds startte na nachten van -12. Het doel was Toulouse, maar dat werd meer To lose, nooit verder gekomen dan Parijs
Om het nog mooier te maken: hij 'begaf' het al vlak na Lille.
We reden op de snelweg, en hij ging niet harder dan 90 (met plankgas) op een gegeven moment. Geen hellingen, geen tegenwind, in de derde versnelling haalde hij makkelijk 80/90, dus ik kwam bij maar 1 ding; de 4de versnelling en/of de meer van de bak is er aan.
En ja hoor. toen ik terugschakelde naar z'n 2 bij de parkeerplek om het te gaan bekijken, was het ineens: kkgggrrgrggkgkggghgrhgh..
K*t.
Allereerst de het oliepeil van de bak maar eens bekeken, zat genoeg in. Toen op advies van een franse oud-eendrijder die we bij het tankstation tegen kwamen, zo snel mogelijk van de snelweg af gegaan (vanwege kosten als je daar af moet worden gehaald) en we hadden een stukje met hem gereden. Hij vond de herrie niet zo erg dat we niet er mee konden rijden. Dus: doorrijden naar een garage om de olie te laten vervangen om het gruis er uit te halen.
Dat klopte ook bleek, alleen helaas was het zondag (alles dicht). Maar we waren natuurlijk niet van plan stil te staan, en zijn we zo dus doorgereden naar Parijs om toch nog ergens geweest te zijn in deze vakantie.
De symptomen:
-In z'n 1 (met koppeling ingetrapt) leek hij soms bij stationair draaien voor het verkeerslicht niet volledig te ontkoppelen, dan probeerde hij te gaan rijden, dan moest je ook relatief hard duwen tegen de pook om hem er uit te krijgen.
Daarnaast gierde deze versnelling best.
-De 2 klonk ook niet heel gezond, wat geratel en sterk afremmen bij gas los.
(deed hij al langer, maar niet zó erg)
-De 3de versnelling was nog het best, bij het schakelen naar z'n 3 kraakte hij wel even, maar daarna liep hij rustig, alleen schoot hij er soms uit tijdens het rijden.
-De 4de versnelling was traag en ratelde een beetje. (Niet meer gebruikt)
Op deze manier in z'n 3 met 70-75 km/h naar Parijs gereden. Alwaar we hem naar een 2cv specialist hadden gebracht, die zou er naar kijken.
Volgende dag was zijn conclusie dat de bak kapot was, en dat we naar huis moesten rijden. (thanks Sherlock) Zover waren we daarvoor ook al.
Hij had geen tijd om de bak te verwisselen of wat dan ook. De olie had hij ook nog niet vervangen, en voor we olie van hem konden kopen was hij al de hoek om, om te gaan lunchen.
Na 2 dagen Parijs weer terug gaan rijden op dezelfde manier. onderweg olie gekocht, en op een parkeerplaats de olie vervangen, scheelde iets in het gruizige geluid, zat wat zooi aan de magneet. Heb de oud olie nog niet gezeefd om te kijken wat er nog meer in zit.
Daarna nog Amiens, Gent, en Antwerpen aan gedaan. Iets van 700 km gereden met een kapotte bak, hulde voor de eend!
Het was echt een top vakantie! (zonder sarcasme) mooie tijd gehad! (Bijna) elke avond in een andere stad, de kroeg in of wat dan ook. Veel gezien, veel gedaan. En met dat weer in de eend is ook hilarisch, voorin was het prima te doen, maar achterin zat je echt te sterven van de kou. Bevroren flessen water in de auto en krabben aan de binnenkant.
Maar nu ben ik dus weer thuis en wordt het dus tijd de eend te fixen.
De bak ga ik er sowieso uit halen, maar mijn vragen/opties:
-Wat zou er precies kapot kunnen zijn, gezien de symptomen (lager ergens?).
-Is het zelf te repareren? Heb gelezen dat het allemaal niet zomaar gaat, en redelijk specialistisch werk is.
-Dan maar laten repareren?
-Of kan ik beter gewoon een vervangende bak zoeken, en die er in zetten?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
mooi verhaal!
op marktplaats staan versnellingsbakken te koop, eentje voor 95 euro: http://link.marktplaats.nl/529647357.
lijkt mij het snelst en het goedkoopst.
op marktplaats staan versnellingsbakken te koop, eentje voor 95 euro: http://link.marktplaats.nl/529647357.
lijkt mij het snelst en het goedkoopst.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1886
- Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Of deze 60.00 euro
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/c ... nd=15&fs=1
http://auto-onderdelen.marktplaats.nl/c ... nd=15&fs=1
Schultenbräu das ist mein Bier !
Ok! meteen al een paar gevonden voor me op marktplaats, mooi! thanks
Lijkt mij inderdaad ook het makkelijkst. Maar hoe weet ik wat ik koop?
Moet ik ergens op letten aan types? Zolang het uit een 2cv6 komt is het prima?
En ik heb er nu 1 met schijfremmen, in de advertentie die supercees geeft gaat het ook om een bak waar schijfremmen op zitten. Zijn bakken met trommelremmen anders? Of kan je daar ook schijfremmen op zetten.
Lijkt mij inderdaad ook het makkelijkst. Maar hoe weet ik wat ik koop?
Moet ik ergens op letten aan types? Zolang het uit een 2cv6 komt is het prima?
En ik heb er nu 1 met schijfremmen, in de advertentie die supercees geeft gaat het ook om een bak waar schijfremmen op zitten. Zijn bakken met trommelremmen anders? Of kan je daar ook schijfremmen op zetten.
Zo, 2de hands bak gekocht voor 85 euro
Zit er inmiddels ook al weer in, maar nog niet echt getest, ben nog bezig met de remmen.
Koppelingsplaat en drukgroep heb ik ook meteen vervangen.
Nu het volgende, het blijkt dat de versnellingsbak al 9 jaar stil ligt. Er zit nog olie in die redelijk bruin is. Die olie ga ik uiteraard vervangen, maar het liefst doe je dat natuurlijk als de olie warm is. Kan ik het wagen er 10 minuten mee te rijden met die olie? De rest van de bak zal ook wel kurkdroog zijn, misschien even het bovenste deksel er af halen om wat olie over alles te laten lopen?
Zit er inmiddels ook al weer in, maar nog niet echt getest, ben nog bezig met de remmen.
Koppelingsplaat en drukgroep heb ik ook meteen vervangen.
Nu het volgende, het blijkt dat de versnellingsbak al 9 jaar stil ligt. Er zit nog olie in die redelijk bruin is. Die olie ga ik uiteraard vervangen, maar het liefst doe je dat natuurlijk als de olie warm is. Kan ik het wagen er 10 minuten mee te rijden met die olie? De rest van de bak zal ook wel kurkdroog zijn, misschien even het bovenste deksel er af halen om wat olie over alles te laten lopen?
Precies punky, nu niet die oude prut nog even goed tussen je tanden draaien. Na 9 jaar is echt bijna alles wel naar de bodem gezakt. Dus maximaal aftappen, lekker lang een bakje onder de aftap houden zodat alle bruine prut weg is. Goed leeglopen is het doel van warm draaien voor je de olie aftapt. Warme olie stroomt makkelijk weg.
tweeceevees zijn leuk!
Hey Steffan,
Bak terugbrengen, jij je 85 euries terug en stuur mij even een PM.
Dan plannen we even een afspraak!
Heb 2 bakken met schijven staan, eentje zit nog aan een motor vast.
Prijs komen we wel uit, eerst maar kijken of ze goed zijn!
Zie je PM wel verschijnen.
Keep on ducking in a free world!!
Bak terugbrengen, jij je 85 euries terug en stuur mij even een PM.
Dan plannen we even een afspraak!
Heb 2 bakken met schijven staan, eentje zit nog aan een motor vast.
Prijs komen we wel uit, eerst maar kijken of ze goed zijn!
Zie je PM wel verschijnen.
Keep on ducking in a free world!!