Gierende bak
Gierende bak
Hallo allemaal!
ik heb laatst mijn drukgroep vervangen. Helaas ben ik op n probleempje gestuit. De bak is 2cv, maar de motor is Visa. Bij het vervangen van de groep heb ik dus nieuwe koppelingsplaten voor een Visa gemonteerd. Het nieuwe druklager wat bij de Visa drukgroep werd geleverd werd niet geaccepteerd door de 2cv. Maw ik kon na het monteren van het nieuwe druklager niet ontkoppelen. Zelfs het geheel uitstellen van de stelbout voor de slag van het koppelingspedaal werkte niet.
Toen heb ik de motor weer uitgebouwd en het oude lager teruggezet. Na een maand rijden begint deze, naar mijn vermoeden, te gillen zodra de versnelling in het verzet wordt gezet. Bij stationair en rijden geen geluiden, maar bij koppelen en voor het inschakelen van een versnelling een gierend geluid.
Mijn vraag. Denken jullie dat dit het lager kan zijn?
En weet iemand of er verschillende druklagers zijn. Ik snap nu dat er verschil zit in die van de 2cv en de Visa. Maar bestaat er maar één druklager voor de 2cv?
Dit natuurlijk om straks te voorkomen dat ik weer twee keer de motor moet uitbouwen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!
Veel vriendelijke groeten, Koen
ik heb laatst mijn drukgroep vervangen. Helaas ben ik op n probleempje gestuit. De bak is 2cv, maar de motor is Visa. Bij het vervangen van de groep heb ik dus nieuwe koppelingsplaten voor een Visa gemonteerd. Het nieuwe druklager wat bij de Visa drukgroep werd geleverd werd niet geaccepteerd door de 2cv. Maw ik kon na het monteren van het nieuwe druklager niet ontkoppelen. Zelfs het geheel uitstellen van de stelbout voor de slag van het koppelingspedaal werkte niet.
Toen heb ik de motor weer uitgebouwd en het oude lager teruggezet. Na een maand rijden begint deze, naar mijn vermoeden, te gillen zodra de versnelling in het verzet wordt gezet. Bij stationair en rijden geen geluiden, maar bij koppelen en voor het inschakelen van een versnelling een gierend geluid.
Mijn vraag. Denken jullie dat dit het lager kan zijn?
En weet iemand of er verschillende druklagers zijn. Ik snap nu dat er verschil zit in die van de 2cv en de Visa. Maar bestaat er maar één druklager voor de 2cv?
Dit natuurlijk om straks te voorkomen dat ik weer twee keer de motor moet uitbouwen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen!!
Veel vriendelijke groeten, Koen
Laatst gewijzigd door koenruske op ma 27 feb, 2012 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Er zijn 2 soorten druklagers voor een 2cv. Je hebt de drievingerige koppeling en de diafragmakoppeling. Moet je bij een Visablok inbouw het vliegwiel niet vervangen door die van een 2cv? Heb weinig Visa ervaring.
Zou wel je tel-nummer verwijderen in je eerste bericht. Zo betrouwbaar is internet ook weer niet.
Zou wel je tel-nummer verwijderen in je eerste bericht. Zo betrouwbaar is internet ook weer niet.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
er zijn 2 verschillende druklagers, voor een diafragma koppeling, en de andere is voor de drievinger koppeling.
deze zijn onderling niet uit te wisselen..
als je motor is voorzien van een 2cv vliegwiel, heb je ook een 2cv koppeling en drukgroep nodig.
deze zijn onderling niet uit te wisselen..
als je motor is voorzien van een 2cv vliegwiel, heb je ook een 2cv koppeling en drukgroep nodig.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 331
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
visa
Heb je geen druklager van de 4 cilinder dan?
Visa en 2cv is hetzelfde verhaal een oud type en een nieuw type.
Visa oud type is hetzelfde als 2cv oud type, de nt vis is hetzelfde als de nt 2cv.
Het vliegwiel van de 2cv kan niet op een Visa motor en ook niet andersom.
Lengte van de spiebanen van de bak is bepalend welke koppeling er op kan. Let op dat je dus geen kort spiebanen hebt (OT) die je op een diafragma koppeling set (NT) andersom is geen probleem.
Visa en 2cv is hetzelfde verhaal een oud type en een nieuw type.
Visa oud type is hetzelfde als 2cv oud type, de nt vis is hetzelfde als de nt 2cv.
Het vliegwiel van de 2cv kan niet op een Visa motor en ook niet andersom.
Lengte van de spiebanen van de bak is bepalend welke koppeling er op kan. Let op dat je dus geen kort spiebanen hebt (OT) die je op een diafragma koppeling set (NT) andersom is geen probleem.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/
Sorry jongens,
ben helemaal vergeten jullie af te posten!
Bedankt voor alle input!!
@ Le Patron, ik heb een 2cv druklager.
Conclusie nu; bak versleten, beide druklagers (oud&nieuw) waren in orde.
De vorige eigenaar (staalwerker) had op de draaibank voor het lager een speciale ring vervaardigd om de speling die je krijgt bij een huwelijk tussen 2cv bak en Visa motor op te vullen. Burton doet dit door de hevel aan te passen.
Het was een fantastische oplossing! Echter had ik nooit eerder een motor uitgebouwd, laat staan een druklager aanschouwd. Ik zag er toen niets bijzonders aan. Ja, ik zag dat het nieuwe lager minder dik was (dus zonder die diepere speciaal vervaardigde ring), wist ik veel.
Uiteindelijk ben ik bij Studio 2CV geweest en zij hebben de heuvel aangepast, een normaal druklager gemonteerd en ik kon weer rijden. Maarrr het geluid was er nog. De bak is toch versleten.
De klacht was heel vreemd. Een gierend geluid zodra de versnelling in het verzet werd gezet. Elke versnelling!! Bij stationair en rijden geen geluiden, maar bij koppelen en het inschakelen van een versnelling een gierend geluid. Niemand weet het of kan er de vinger op leggen... Ga nu een Dyane bak monteren. Heb gisteren bij jullie nog advies ingewonnen!
bedankt!
ben helemaal vergeten jullie af te posten!
Bedankt voor alle input!!
@ Le Patron, ik heb een 2cv druklager.
Conclusie nu; bak versleten, beide druklagers (oud&nieuw) waren in orde.
De vorige eigenaar (staalwerker) had op de draaibank voor het lager een speciale ring vervaardigd om de speling die je krijgt bij een huwelijk tussen 2cv bak en Visa motor op te vullen. Burton doet dit door de hevel aan te passen.
Het was een fantastische oplossing! Echter had ik nooit eerder een motor uitgebouwd, laat staan een druklager aanschouwd. Ik zag er toen niets bijzonders aan. Ja, ik zag dat het nieuwe lager minder dik was (dus zonder die diepere speciaal vervaardigde ring), wist ik veel.
Uiteindelijk ben ik bij Studio 2CV geweest en zij hebben de heuvel aangepast, een normaal druklager gemonteerd en ik kon weer rijden. Maarrr het geluid was er nog. De bak is toch versleten.
De klacht was heel vreemd. Een gierend geluid zodra de versnelling in het verzet werd gezet. Elke versnelling!! Bij stationair en rijden geen geluiden, maar bij koppelen en het inschakelen van een versnelling een gierend geluid. Niemand weet het of kan er de vinger op leggen... Ga nu een Dyane bak monteren. Heb gisteren bij jullie nog advies ingewonnen!
bedankt!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 331
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
bakje
Oude bak niet weggooien, kan altijd nog worden gereviseerd.
We hebben afgelopen weekend weer bakkendag gehad en zijn er weer 7 bakken als nieuw.
We hebben afgelopen weekend weer bakkendag gehad en zijn er weer 7 bakken als nieuw.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 331
- Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
- Locatie: Ophemert
- Contacteer:
bakkendag
We hebben elk jaar een bakkendag.
Dan halen eigenaren van een versnellingsbak de bak uit elkaar en gaan wij zorgen voor nieuwe delen die nodig zijn of 2e hands.
En dan zetten ze de bak een paar weken later weer in elkaar.
Dit gaat via de 2cvkitcarclub, de eigenaren zijn hier allen lid van.
Dan halen eigenaren van een versnellingsbak de bak uit elkaar en gaan wij zorgen voor nieuwe delen die nodig zijn of 2e hands.
En dan zetten ze de bak een paar weken later weer in elkaar.
Dit gaat via de 2cvkitcarclub, de eigenaren zijn hier allen lid van.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/
https://lepatron.nl/webshop/
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk