Aansluiting kachelpotten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Aansluiting kachelpotten

Bericht door David » vr 23 mar, 2012 21:56

Ik heb mijn blokje onder handen genomen en wil nu de kachelpotten monteren.
Het kost mij moeite om de kachelpotten netjes aan te sluiten op het spruitstuk terwijl ze ook netjes op de eerste demper aan te sluiten zijn.
Wat is de beste methode?
Eerst gewoon goed aansluiten op het spruitstuk en later de demper er tegen aan "knutselen" of een goed "gemiddelde" zoeken.

Wie heeft tips voor mij.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 23 mar, 2012 22:14

Een goed gemiddelde.

Uitlaatdemper los monteren. Dat ie nog te bewegen is. Dan de kachelpotten tussen de demper en het spruitstuk en alle klemmen losjes monteren. Dan zoeken naar de beste stand en de klemmen vastdraaien. Het kan zijn dat de uiteinde van de demper wat verbogen zijn door gooien met de uitlaat of iets dergelijks.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 23 mar, 2012 23:10

OK dank je voor het advies.

Ik wil er ook uitlaatkit voor gebruiken om alles echt netjes dicht te krijgen.
Zou jij dat ook toepassen?

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 24 mar, 2012 07:40

Deed ik vroeger toen ik die goedkope prutsklemmen gebruikte wel. Gebruik nu die variant die lijkend op de Visaklemmen.

Wanneer je pasta gebruikt zou ik de auto na montage wel 12 uur niet starten, anders blaast hij de pasta er zo weer uit.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 24 mar, 2012 08:15

Die Visa klemmen lijken die op de klemmen van B...... van de plastic auto's?
Die gebruik ik namelijk.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3078
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 24 mar, 2012 09:04

Een B... is niet van plastic maar van polyester (glasvezel).

Wanneer je pasta gebruikt zou ik de auto na montage wel 12 uur niet starten, anders blaast hij de pasta er zo weer uit.
Dit is niet helemaal zo. De kit hardt pas uit bij verwarming.
Dus stationair de uitlaat heet laten worden, dan wordt het hard.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » za 24 mar, 2012 18:51

Ik heb onlangs mijn uitlaat gemonteerd met B-klemmen (al vind ik ze zelf eerder A++!).

Ik heb eerst alles "los" gemonteerd en nadien aangetrokken. Zo heb je bij montage nog wat ruimte om de delen t.o.v. te bewegen.
1977 Mehari

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 24 mar, 2012 18:55

gebruik slotbout klemmen, is veel makkelijker, dan alles losvast, dan start je je auto, vervolgens ga je al je klemmen rond tikken met een hamer zodat ze xich kunnen zetten, als je dan de beste stand hebt met het minste herrie dan draai je een voor een alles vast, je kan ze steeds rond tikken als ze blijven lekken, mocht er 1 dan echt niet dich willen kan je uitlaat cement gebruiken als hulp middel, maar dit valt er toch wel weer uit.....

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 25 mar, 2012 03:55

David schreef:Die Visa klemmen lijken die op de klemmen van B...... van de plastic auto's?
Die gebruik ik namelijk.
Dat zijn inderdaad dezelfde. Ze verzinnen veel zelf, maar niet alles. Ook de warmte-afvoerslangen bijvoorbeeld zijn gelijk als die van de Visa.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 25 mar, 2012 19:29

Die warmte afvoerslangen had ik er ook op gezet.
Ik heb ze er vrij snel weer van af gehaald, de bediening van de kachel liep er tegenaan en ik kon de kachel niet meer bedienen.
Heb nog geprobeerd de handeltjes te verbuigen, maar het bleef tobben.
Ik vind dat toch weer een ontwerpfoutje. Als de ribbels kleiner zouden zijn zou het probleemloos passen!

Nu dus niet.

Dan maar de originele slangen gemonteerd!

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 990
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » zo 25 mar, 2012 20:37

Ik heb bij de oranje dyane in het Y stuk op het schutbord een ventilator uit een computer gemonteerd. Hiervoor heb ik wel een 3 cm dikke pakking tussen het Y stuk en het schutbord gemaakt want anders kan de klep niet werken.
De slangen heb ik gewoon iets ingekort.

Het bedieningsprobleem met dat hendeltje heb ik opgelost door gewoon 2 hendels te monteren, voor elke kant 1 werkt erg goed

Ik heb inderdaad ook 2 van die B klemmen gebruikt. erop zetten, vast schroeven en klaar. eerder had ik ook altijd ruzie met die oude klemmen.
Het rare is dat de oude eendjes ook van die stevige klemmen hebben en de moderne eendjes dus die waardeloze dingen mee kregen...

De caspere en hobbes eend heeft nog oude klemmen maar zolang ik er niks aan hoef te doen en ze geen problemen geven laat ik dat maar zo...
met eendige groeten,

Plaats reactie