ervaringen met stoeltjes oude stijl (bayadere)

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

ervaringen met stoeltjes oude stijl (bayadere)

Bericht door AZL57 » ma 26 mar, 2012 20:14

Hoi, Ik had in mijn eend (2 banken) sinds een 15 tal jaar van die stoeltjes van het type bayadere (hangmatjes). Deze waren ooit door een stoffeerder gemaakt naar het voorbeeld van een oude zitting. Ze zaten werkelijk perfect. Maar helaas waren ze behoorlijk versleten. Dus mijn idee was om van die nieuwe oude stijl zittingen van een bekende zuid-franse eendenboer te monteren. Nou dat viel me fors tegen. Vooral het geval dat het stuk stof tussen de bevestigings draden waar de rubbers in gehangen worden een 2 cm verder uit elkaar staat dan de oude zittingen, gevolg de zittingen zitten niet mooi strak. Soms vliegen zelfs de haakjes uit het bankframe. Ik heb al diverse rubbers overkruis gemonteerd maar veel verbetert dat niet. Door al dat gedoe zit ik veel lager, ik zie zelfs mijn motorkap en koplampen niet meer. Wat hebben jullie voor ervaringen hiermee? En vooral wat voor oplossing??? (deze dus)

Afbeelding
diverse Citroens, wat anders.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 26 mar, 2012 21:43

Een ondermatje van de juiste breedte kun je toch wel zelf naaien, van een stevig stuk canvas? Of pak een nietapparaat als je niet met een naaimachine overweg kunt.
Ooit, toen ik door zo'n matje zakte, heb ik bij wijze van noodreparatie een paar tentscheerlijnen gebruikt om tussen de rubbers van links naar rechts te weven. Leverde een strakke zitting op. Misschien kun je daar iets mee?

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 26 mar, 2012 22:07

Als je iets anders wilt zou ik de rubber banden van de Duitse leverancier toepassen.
Ik heb daar al vaak mensen op gewezen.
Perfect systeem, relatief kostbaar maar onverslijtbaar.

http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/A ... /ANR18100/

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » ma 26 mar, 2012 22:36

Ik ga er vanuit dat je een origineel (12/18pk) bankframe hebt? Want deze matjes passen nml niet op een "modern" bankframe met rails (jaren 80). Dat is een stuk smaller...
Sowieso zijn er bij de bayadere (en alle andere hangmatjes) twee maten:
De smalle voor de losse voorstoelen(12/18 pk en de Azu en AK) en de achterbank,.
De brede voor de voorbank.

Ik heb trouwens prima ervaringen met de hangmatjes van de NL Groothandel. Maar die is net van leverancier gewisseld dus ik kan je niks vertellen over de huidige productie.
Succes.

PS oh ja de elastieken van de firma waar jouw matjes vandaan komen zijn in mijn ogen de allerbeste.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » ma 26 mar, 2012 23:37

Mijn bekleding is van de nederlandse groothandel. 1 oud en 3 nieuw (de knuppels) maar ze passen prima! op een modern bankframe wel te verstaan

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 27 mar, 2012 08:20

Ik heb een modern bankframe maar daar pasten de vorige exemplaren prima op. En daarbij worden deze zitjes als universeel aangeboden ook voor de losse stoeltjes, dan moet je ongeveer op de vloer zitten neem ik aan.
Ik heb het verschil oud en nieuw bankframe gemeten, daar zit niet meer dan een cm in. De zitjes zijn ongeveer 5cm breder dan mijn oude exemplaren ,in de ophanging dan???, dat krijg je dus nooit op spanning. Als ik tegen de rugleuning tik vliegen de haakjes eruit.... :evil:
Begin zo langzaam aan een hekel te krijgen aan nieuwe onderdelen daar is toch steeds wat mee.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 31 mar, 2012 15:58

Ben met de nieuwe zitjes bij mijn stoffeerder geweest. De waarde zit hem hoofdzakelijk in de stof, de kwaliteit het werk was van absoluut minimum niveau aldus deze specialist. Op zijn advies maken we nieuwe zittingen en doen er een dikker schuimlaag in. ook worden de naden voor ophanging omgezet zodat de rubbers weer op spanning komen....Jammer van het onnodige werk.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 31 mar, 2012 19:44

Ik heb geprobeerd dit te volgen, mar dat lukt mij niet echt.....
Heb je niet wat foto's of zo?

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 31 mar, 2012 20:16

Ja het is inderdaad lastig uit te leggen. Zie het stuk bij de rode pijl bij de nieuwe achterbank-zittingen is dit dus 5 cm breder dan de oude met als gevolg dat de rubbers natuurlijk bijna geen spanning meer hebben. Ik zit gewoon op de vloer van de wagen. Voor lijkt die afstand redelijk gelijk maar ook hier is er bijna geen spanning op de rubbers, hoe het komt begrijp ik ook niet echt. Ik zak een flink stuk verder door. het voelt aan als een oude stoel waarvan bijan alle rubbers zijn geknapt. Of het aan de stof ligt of aan de manier van naaien daar ben ik nog niet helemaal uit. Wel dat het me totaal niet bevalt en ik de nieuwe zittingen moet laten aanpassen als ik er fatsoenlijk op wil zitten.... :cry:
Afbeelding
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie