
ervaringen met stoeltjes oude stijl (bayadere)
ervaringen met stoeltjes oude stijl (bayadere)
Hoi, Ik had in mijn eend (2 banken) sinds een 15 tal jaar van die stoeltjes van het type bayadere (hangmatjes). Deze waren ooit door een stoffeerder gemaakt naar het voorbeeld van een oude zitting. Ze zaten werkelijk perfect. Maar helaas waren ze behoorlijk versleten. Dus mijn idee was om van die nieuwe oude stijl zittingen van een bekende zuid-franse eendenboer te monteren. Nou dat viel me fors tegen. Vooral het geval dat het stuk stof tussen de bevestigings draden waar de rubbers in gehangen worden een 2 cm verder uit elkaar staat dan de oude zittingen, gevolg de zittingen zitten niet mooi strak. Soms vliegen zelfs de haakjes uit het bankframe. Ik heb al diverse rubbers overkruis gemonteerd maar veel verbetert dat niet. Door al dat gedoe zit ik veel lager, ik zie zelfs mijn motorkap en koplampen niet meer. Wat hebben jullie voor ervaringen hiermee? En vooral wat voor oplossing??? (deze dus)


diverse Citroens, wat anders.
Een ondermatje van de juiste breedte kun je toch wel zelf naaien, van een stevig stuk canvas? Of pak een nietapparaat als je niet met een naaimachine overweg kunt.
Ooit, toen ik door zo'n matje zakte, heb ik bij wijze van noodreparatie een paar tentscheerlijnen gebruikt om tussen de rubbers van links naar rechts te weven. Leverde een strakke zitting op. Misschien kun je daar iets mee?
Ooit, toen ik door zo'n matje zakte, heb ik bij wijze van noodreparatie een paar tentscheerlijnen gebruikt om tussen de rubbers van links naar rechts te weven. Leverde een strakke zitting op. Misschien kun je daar iets mee?
Als je iets anders wilt zou ik de rubber banden van de Duitse leverancier toepassen.
Ik heb daar al vaak mensen op gewezen.
Perfect systeem, relatief kostbaar maar onverslijtbaar.
http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/A ... /ANR18100/
Ik heb daar al vaak mensen op gewezen.
Perfect systeem, relatief kostbaar maar onverslijtbaar.
http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/A ... /ANR18100/
Ik ga er vanuit dat je een origineel (12/18pk) bankframe hebt? Want deze matjes passen nml niet op een "modern" bankframe met rails (jaren 80). Dat is een stuk smaller...
Sowieso zijn er bij de bayadere (en alle andere hangmatjes) twee maten:
De smalle voor de losse voorstoelen(12/18 pk en de Azu en AK) en de achterbank,.
De brede voor de voorbank.
Ik heb trouwens prima ervaringen met de hangmatjes van de NL Groothandel. Maar die is net van leverancier gewisseld dus ik kan je niks vertellen over de huidige productie.
Succes.
PS oh ja de elastieken van de firma waar jouw matjes vandaan komen zijn in mijn ogen de allerbeste.
Sowieso zijn er bij de bayadere (en alle andere hangmatjes) twee maten:
De smalle voor de losse voorstoelen(12/18 pk en de Azu en AK) en de achterbank,.
De brede voor de voorbank.
Ik heb trouwens prima ervaringen met de hangmatjes van de NL Groothandel. Maar die is net van leverancier gewisseld dus ik kan je niks vertellen over de huidige productie.
Succes.
PS oh ja de elastieken van de firma waar jouw matjes vandaan komen zijn in mijn ogen de allerbeste.
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950
Ik heb een modern bankframe maar daar pasten de vorige exemplaren prima op. En daarbij worden deze zitjes als universeel aangeboden ook voor de losse stoeltjes, dan moet je ongeveer op de vloer zitten neem ik aan.
Ik heb het verschil oud en nieuw bankframe gemeten, daar zit niet meer dan een cm in. De zitjes zijn ongeveer 5cm breder dan mijn oude exemplaren ,in de ophanging dan???, dat krijg je dus nooit op spanning. Als ik tegen de rugleuning tik vliegen de haakjes eruit....
Begin zo langzaam aan een hekel te krijgen aan nieuwe onderdelen daar is toch steeds wat mee.
Ik heb het verschil oud en nieuw bankframe gemeten, daar zit niet meer dan een cm in. De zitjes zijn ongeveer 5cm breder dan mijn oude exemplaren ,in de ophanging dan???, dat krijg je dus nooit op spanning. Als ik tegen de rugleuning tik vliegen de haakjes eruit....

Begin zo langzaam aan een hekel te krijgen aan nieuwe onderdelen daar is toch steeds wat mee.
diverse Citroens, wat anders.
Ben met de nieuwe zitjes bij mijn stoffeerder geweest. De waarde zit hem hoofdzakelijk in de stof, de kwaliteit het werk was van absoluut minimum niveau aldus deze specialist. Op zijn advies maken we nieuwe zittingen en doen er een dikker schuimlaag in. ook worden de naden voor ophanging omgezet zodat de rubbers weer op spanning komen....Jammer van het onnodige werk.
diverse Citroens, wat anders.
Ja het is inderdaad lastig uit te leggen. Zie het stuk bij de rode pijl bij de nieuwe achterbank-zittingen is dit dus 5 cm breder dan de oude met als gevolg dat de rubbers natuurlijk bijna geen spanning meer hebben. Ik zit gewoon op de vloer van de wagen. Voor lijkt die afstand redelijk gelijk maar ook hier is er bijna geen spanning op de rubbers, hoe het komt begrijp ik ook niet echt. Ik zak een flink stuk verder door. het voelt aan als een oude stoel waarvan bijan alle rubbers zijn geknapt. Of het aan de stof ligt of aan de manier van naaien daar ben ik nog niet helemaal uit. Wel dat het me totaal niet bevalt en ik de nieuwe zittingen moet laten aanpassen als ik er fatsoenlijk op wil zitten....


diverse Citroens, wat anders.