go for africa

Foto's en nabesprekingen van meetings.
robin de jong
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 19:12
Locatie: Nieuwegein

go for africa

Bericht door robin de jong » do 12 apr, 2012 09:40

GO FOR AFRICA

Beste forum leden
Ik en een maatje van mij zijn bezig met een school project: "GO FOR AFRICA"
Ik zit op school op het automotive college zoals sommigen zullen weten.
We hebben een aanbod vanuit school en de stichting Go for Africa gekregen om met een kleine caravaan naar Gambia / Senegal te gaan.
Na lang wikken en wegen hebben we besloten om deel te nemen en officieel in te schrijven.
De start vindt plaats op 5 feb.
Dit klinkt ver weg maar als je nog bezig bent met een sponsor plan maken moet er wel gas gegeven worden.
Beter te vroeg dan te laat.

We zijn niet van plan om zoals iedereen met een 4 x 4 te gaan maar met een AX.
Liever oud en frans dan .... maak maar af.
Het project kost is verhouding tot een eigen onderneming niet te veel.

Het project werkt als volgt:
Koop een auto voor onder de 500 eu knap deze op en rij er mee naar Afrika.
Daar aangekomen (gepland 25 dagen rijden) wordt er les gegeven op een soortgelijke school als dat wij zitten.
We zullen daar onze auto’s ook aan de school overhandigen als sleutel auto’s.
Ook wordt er veel materiaal meegenomen zoals gereedschap wat daar ook weg gegeven wordt.
We zullen daar 7 weken zijn en les mogen geven in techniek en praktijk lessen geven.
Onze auto’s worden in die 7 weken compleet gedemonteerd en weer lopend gemaakt.
De terug weg zal dan helaas met het vliegtuig zijn.

Wij zijn niet de enigen die mee doen.
Ook scholen van zorg en welzijn doen mee en doen iets vergelijkbaars maar dan in het lokale ziekenhuis.
Dit project loopt al een aantal jaar en er doen gemiddeld 20 tot 30 teams mee.
Wij zullen daar volgend jaar 1 van zijn en hebben er erg veel zin in.

We zijn nu druk bezig met de voorbereidingen.
Maar hier kunnen wij natuurlijk hulp bij gebruiken.
Het is erg prijzig en wij hopen dit door middel van sponsors bij elkaar te krijgen.
Lukt dit nou niet ( waar ik niet van uit ga ) is er een uitwijk jaar naar het jaar daarop.

Na een tijd rekenen en denken komen we elke keer op een bedrag van ong 5000 eu.
Dit kan meer worden maar ook minder.

Ik hoop dat jullie ons een beetje kunnen helpen met bepaalde zaken.
Er moet b.v. nog een site in elkaar geknutselt worden.
Maar het grootste werk word denk ik de sponsoring.
Als iemand een idee heeft of ergens ervaring mee heeft hoor ik het heel graag.

Ik zal dit topic weekelijks bijhouden hoe de vorderingen zijn.

Gr Robin en Erik

Gebruikersavatar
Peter Parker
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 360
Lid geworden op: wo 19 aug, 2009 10:28
Locatie: Purmerend

Bericht door Peter Parker » do 12 apr, 2012 13:24

Ik heb net het boek uit over een reis per eend door Afrika. Het lijkt me een heel avontuur. Hij ging met zijn vriend van Tunisie naar Zuid Afrika. 5x een gebroken as en meerdere keren dat ik me afvroeg, is dat wel haalbaar met een eend. Ze hadden soms ook wel veel geluk, want dingen hadden heel anders kunnen aflopen. In een ploeg rijden lijkt me veiliger. Verder denk ik dat er wel wat veranderd moet worden aan de AX om hem bestand te maken voor slecht terrein. Een 4x4 is misschien minder stoer, maar je haalt je ook wat op je nek om met iets anders te rijden. Ik vind het een heel mooi projekt, geniet van jullie voorbereidingen!
Gris Cormoran 1985 genaamd Brigitte

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » do 12 apr, 2012 17:57

leuk idee, maar waarom een ax? van alle citroens lijkt me dat de minst logische keus, voornamelijk vanwege de geringe bodemvrijheid en kleine bandjes. voor weinig koop je ook een bx, die kan je wat hoger zetten op de momenten dat het nodig is met 1 hendeltje. en wat minder zuinig, maar ook te koop voor een appel en drie knikkers, een xm... kom je uitgerust aan!
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

2crits
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 12 feb, 2012 20:45

Bericht door 2crits » do 12 apr, 2012 18:54

ik snap de keuze voor een ax heel goed, voor licht offroad werk zijn smalle banden icm met het lage gewicht en pluspunt, daarnaast heb je zonder hydropneumatische een stuk minder complexe systemen aan boord. voor een degelijke reis met beperkt budget is een laag verbruik ook heel handig. met een beetje zoeken koop je voor 500 euro een heel betrouwbare en technisch goede ax.

ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden ook meegewerkt aan een dergelijk project, heb helaas moeten afhaken door omstandigheden.
maak in ieder geval een plan b voor tegenvallende sponsoring. Je hoeft er niet op te rekenen dat naast ouders en kennissen veel bedrijven snel geld trekken. zeker niet zonder deals met media.

heb je al gekeken of er wellicht fondsen zijn die ontwikkelingswerk/jongeren/onderwijs in hun focus hebben (fonds 1818), daar maak je wellicht kans om 1000 euro weg te slepen. fondsen hebben als taak geld weggeven! (projecten ondersteunen). Voor bedrijven is het vaak gunstiger om met gesloten beurzen te ondersteunen.

dit was het project waar ik bij betrokken was http://www.stichtingkatalysator.nl

veel succes in ieder geval, wellicht kun je ook wat geld lenen om dit te kunnen doen, een mooie ervaring!

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » do 12 apr, 2012 20:33

Leuk project! Ga ik volgen!

Ik heb Amsterdam-Dakar (en door naar Gambia) gereden in het tweede jaar dat het werd 'georganiseerd'. Was erg leuk. En een AX is een prima keuze! Licht is heel belangrijk. Da's in de woestijn heel prettig.
Denk wel aan goede bodembescherming. Kamelengras is keihard.

Met sponsors, denk groot: verkoop delen van je auto. Motorkap x-honderd euro. etc. Maak er een goed verhaal van en maak vooral duidelijk dat een sponsor niet jouw vakantie betaalt. Doe dat deel gewoon zelf. Dan gaat alles naar het goede doel en kom je overal veel makkelijker binnen.

Uiteindelijk is van al ons geld deze boot gekocht (incl. onderhoud):
Afbeelding

Kunnen 80 mensen in! :)
Afbeelding

In ieder geval heel veel plezier met de voorpret en de reis!
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

robin de jong
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 19:12
Locatie: Nieuwegein

Bericht door robin de jong » vr 13 apr, 2012 09:39

supercees schreef:leuk idee, maar waarom een ax? van alle citroens lijkt me dat de minst logische keus, voornamelijk vanwege de geringe bodemvrijheid en kleine bandjes. voor weinig koop je ook een bx, die kan je wat hoger zetten op de momenten dat het nodig is met 1 hendeltje. en wat minder zuinig, maar ook te koop voor een appel en drie knikkers, een xm... kom je uitgerust aan!
bx is veel gevoeliger dan een ax
vooral de hydroliek is niet egt fijn voor in afrika.

hoe minder der kapot kan hoe minder der ook kapot gaat.
de ax zal wel wat moeten worden aangepast maar het lijkt ons wel een goede keus.

maar laat vooral je mening horen alles helpt :D

gr

robin de jong
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 19:12
Locatie: Nieuwegein

Bericht door robin de jong » vr 13 apr, 2012 09:44

2crits schreef:ik snap de keuze voor een ax heel goed, voor licht offroad werk zijn smalle banden icm met het lage gewicht en pluspunt, daarnaast heb je zonder hydropneumatische een stuk minder complexe systemen aan boord. voor een degelijke reis met beperkt budget is een laag verbruik ook heel handig. met een beetje zoeken koop je voor 500 euro een heel betrouwbare en technisch goede ax.

ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden ook meegewerkt aan een dergelijk project, heb helaas moeten afhaken door omstandigheden.
maak in ieder geval een plan b voor tegenvallende sponsoring. Je hoeft er niet op te rekenen dat naast ouders en kennissen veel bedrijven snel geld trekken. zeker niet zonder deals met media.

heb je al gekeken of er wellicht fondsen zijn die ontwikkelingswerk/jongeren/onderwijs in hun focus hebben (fonds 1818), daar maak je wellicht kans om 1000 euro weg te slepen. fondsen hebben als taak geld weggeven! (projecten ondersteunen). Voor bedrijven is het vaak gunstiger om met gesloten beurzen te ondersteunen.

dit was het project waar ik bij betrokken was http://www.stichtingkatalysator.nl

veel succes in ieder geval, wellicht kun je ook wat geld lenen om dit te kunnen doen, een mooie ervaring!
een super tip.
ik zal gelijk contact zoeken met 1818.
bedankt voor het meedenken :D

gr robin en erik

Gebruikersavatar
AcaMarcel
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: do 25 aug, 2005 21:26
Locatie: Roosendaal

Go for Africa

Bericht door AcaMarcel » vr 13 apr, 2012 10:43

Hoi Robin en Erik,
Ik vindt het altijd zo ambitieus van jullie jongelui om zulke dingen te ondernemen; dikke vette complimenten !!!
Zelf heb ik al 3 keer het boek van Gert Duson "een vreemde eend in Africa" gelezen, en ook het Belgische boek "C'est L'Africque, Monsieur" is zeker een aanrader. Al gaan hun met 2CV's op reis, ik blijf er toch van dromen...
Dus heel veel succes met de voorbereidingen.
Grtsels; een Aca rijder.
LangeAcaRijder, die geen zonneklep nodig heeft.

2crits
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 12 feb, 2012 20:45

Bericht door 2crits » vr 13 apr, 2012 12:37

hallo robin en erik,

Maak voor dat je contact opneemt met de fondsen een plan waarin je je doelen en plan duidelijk uiteenzet. Zorg er voor dat het de kosten die eventueel door het fonds gedekt worden ook echt bestemd zijn voor de onderdelen die het fonds het beste ondersteund. bijvoorbeeld kosten voor de lessen in afrika en niet onkosten die je zelf maakt!

succes!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 13 apr, 2012 15:53

kijk eens op de site van touareg-trail.be hier vind je veel informatie....

robin de jong
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 19:12
Locatie: Nieuwegein

Bericht door robin de jong » ma 16 apr, 2012 17:12

robin de jong schreef:
2crits schreef:ik snap de keuze voor een ax heel goed, voor licht offroad werk zijn smalle banden icm met het lage gewicht en pluspunt, daarnaast heb je zonder hydropneumatische een stuk minder complexe systemen aan boord. voor een degelijke reis met beperkt budget is een laag verbruik ook heel handig. met een beetje zoeken koop je voor 500 euro een heel betrouwbare en technisch goede ax.

ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden ook meegewerkt aan een dergelijk project, heb helaas moeten afhaken door omstandigheden.
maak in ieder geval een plan b voor tegenvallende sponsoring. Je hoeft er niet op te rekenen dat naast ouders en kennissen veel bedrijven snel geld trekken. zeker niet zonder deals met media.

heb je al gekeken of er wellicht fondsen zijn die ontwikkelingswerk/jongeren/onderwijs in hun focus hebben (fonds 1818), daar maak je wellicht kans om 1000 euro weg te slepen. fondsen hebben als taak geld weggeven! (projecten ondersteunen). Voor bedrijven is het vaak gunstiger om met gesloten beurzen te ondersteunen.

dit was het project waar ik bij betrokken was http://www.stichtingkatalysator.nl

veel succes in ieder geval, wellicht kun je ook wat geld lenen om dit te kunnen doen, een mooie ervaring!
een super tip.
ik zal gelijk contact zoeken met 1818.
bedankt voor het meedenken :D

gr robin en erik
helaas pindakaas.
ze vonden het een mooie stichting en een mooi plan maar ze zijn regionaal gebonden en wij vallen er buiten :(

gr robin

robin de jong
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 19:12
Locatie: Nieuwegein

Bericht door robin de jong » wo 9 mei, 2012 19:48

we zijn begonnen met een accu actie en hebben ondertussen 1000 eu aan sponsor gelden binnen.
dus goed nieuws, ook is de site de lucht in gegaan.

www.teamaxforafrica.weebly.com

het is nu nog geen officieel eigen domein maar dat komt volgende maand.

gr robin

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 9 mei, 2012 22:27

Heb je Citroën NL al benaderd, evt voor sponsoring in technische zin....

robin de jong
Beginner
Beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 19:12
Locatie: Nieuwegein

Bericht door robin de jong » do 10 mei, 2012 10:42

nee citroen zelf nog niet.
uiteraard gaan we dit wel doen maar dit is erg lastig.
je krijgt een mail adres sponsor@citroen.....
en hoort nooit meer wat.
we moeten dat in 1 keer goed doen want we willen citroen het liefst als hoofdsponsor.
dus daar zijn we nog een apart plan voor aan het maken.

gr

2crits
Beginner
Beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 12 feb, 2012 20:45

Bericht door 2crits » do 10 mei, 2012 14:33

via linkedin kun je de adressen van veel managers en PR medewerkers van bedrijven vinden, werkt meestal beter dan benadering via site.

Plaats reactie