LPG voor 2cv

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » vr 11 jun, 2004 19:50

hello
ik woon in belgie bij mechelen. Wat kost zo een installatie eigenlijk? zou wel interessant zijn met me getuned visablokje

greets robin

Flip

Bericht door Flip » vr 11 jun, 2004 21:48

robin2cv schreef:hello
ik woon in belgie bij mechelen. Wat kost zo een installatie eigenlijk? zou wel interessant zijn met me getuned visablokje

greets robin
Dat kan ik nog niet zeggen. Mijn vader wilt eerst zeker zijn dat er geïnteresseerden zijn, voor hij een kit samenstelt met de nodige componenten...

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » vr 11 jun, 2004 21:54

heeft hij ook geen richtprijs die hij kan opgeven ?
voor mij is het belangrijkste op hoeveel kilometer ik het er zou uithalen
greets robin

patje74
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 12 mei, 2003 10:42
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht door patje74 » vr 11 jun, 2004 23:10

Flip schreef:Dat is idd wat raar :shock: , ik zal het verkeerd hebben verstaan. Ik zal het straks nog eens vragen. Ik dacht te hebben verstaan dat hij 600km deed met 70l. Ik zal het straks nog eens vragen :D
Een LPG tank van 70 liter kan netto "slechts" 56 liter LPG bevatten, zo worden maximaal op 80 procent gevuld. En 600 Km rijden op 56 liter is wel redelijk aannemelijk lijkt mij.

Ik ben wel benieuwd baar de prijs.... Voor mijn dagelijks vervoer heb ik een Seat ("sjonny-bak") op LPG, en ik lag iedereen uit bij de pomp hoor! :D

Groetjes, Patrick

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » za 26 mar, 2005 23:11

hello

Is er al nieuws over wat de lpg kit gaat kosten met de huidige benzine prijzen? en hoe krijg je dit door de controle? aangezien ik mijn geit als dagelijks voertuig gebruik moet d elpg installatie niet gekeurd zijn bij een erkende keurder ?
greetings robin

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » zo 27 mar, 2005 01:01

In Belgie betaal je wel degelijk belastingen op LPG nl. een forfetaire op de wegentaks. Per jaar is die 151 euro voor LPG terwijl anders 60 euro voor benzine voor de fiscale pk van een geit. Dus ja, als je genoeg rijdt krijg je het er wel uit maar die tank moet je ook installeren en dat zal wel 1000 euro kosten, die subsidies voor LPG tanks zijn gedaan denk ik. Plus LPG is minder zuinig dan benzine. De benzine staat hoog (max prijs is 1.25 voor 98 ) maar je kan toch goedkoop tanken bij Jet ofzo, die geven 10 cent korting of 5. Dan valt het nog wel mee :) .
Is benzine niet een pak duurder in Nederland? Al bij al valt de prijs hier wel mee. Een geit is geen bolide die 10 liter per 100km zuipt.
Dus denk even na voor je LPG neemt. Het mag dan ook 30 cent per liter kosten je moet wel enkele jaartjes rijden vooraleer je winst maakt en de regering heeft een cadeauke voor ons klaar nl. een accijnsverhoging :cry:

patje74
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 12 mei, 2003 10:42
Locatie: Mantgum
Contacteer:

Bericht door patje74 » zo 27 mar, 2005 11:12

Inmiddels heb ik mijn eerder genoemde "Slonnie-bak" verruild voor een 78-er Citroën GS. Ik heb hier LPG in laten bouwen en heb de inverstering in 14.000 kilometers terug.
Hier hoef ik niet jaren voor te rijden, sterker nog, het eerste jaar heb ik al "winst"!
Natuurlijk speelt in mijn berekening mee dat mijn GS belastingvrij is, dat scheelt enorm. Het rijden kosten mij nu ongeveer €0,04 per kilometer. (los van eventueel extra onderhoud..)

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » zo 27 mar, 2005 11:55

Hier is het de wegentaks die enorm veel kost voor LPG. Je moet wachten tot je geit 25 jaar is en dan LPG nemen :) dan moet je geen wegentaks meer betalen.

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » ma 28 mar, 2005 13:09

Mag je een zelfbouw installatie hebben? moet die niet goedgekeurd zijn?
greets robin

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » ma 28 mar, 2005 15:22

Ik denk dat je het zelf mag inbouwen maar je moet het zeker laten keuren door een kenner en ze moet volledig reglementair ingebouwd zijn.
Een slechte ingebouwde LPG tank is levensgevaarlijk denk ik (voor jou en de andere). Ik zou zoiets nooit kunnen :wink:

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 28 mar, 2005 19:25

LPG is niet alleen interesant voor een dikke amerikaan.

Ik rij 50.000km per jaar in een atype, en die rijdt sinds kort ook op lpg.
M'n vriendin jeeft een eend in belgie gekeurd, ook op lpg.
Werkt prima.
De belgische installatie komt van pieter franck, http://www.operation2cv.com
gekeurd en wel.
Mijn installatie is zelfbouw.
Meer info op:
http://www.cats-citroen.net/citroen_atypes/lpg.html

in nederland mag je zelf inbouwen en wordt ie door de rdw gekeurd.
In belgie moet je em laten inbouwen en wordt ie door de controle (belgisch apk station) gekeurd. Laten inbouwen is hier nodig vw de benodigde papieren bij de keuring...
Belgen geintereseerd in lpg moeten zeker contact opnemen met Pieter Franck, er zijn maar weinig mensen die zoveel ervaring hebben met lpg als Pieter. Hij is ook de enige die aan mijn auto's mag werken, dat mag verder niemand.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » di 29 mar, 2005 07:31

en heeft die pieter een adres of website? hoeveel bedraagt de bijkomende belasting op lpg eigenlijk ?

Greets robin

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » di 29 mar, 2005 09:40

pieterfranck@yahoo.com

http://www.operation2cv.tk

De bijkomende belasting is heel erg weinig (niet meer als een paar tientjes).
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » di 29 mar, 2005 20:13

Hee volgens mij kan het in nl vrij snel uit, ik betaal nu 100 euro wegenbelasting, bij lpg betaal je minder als het dubbele, dus die 100 euro extra heb je er heeeeeel snel uit.

groet Frank

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » di 29 mar, 2005 22:59

Ik rij niet zoveel (150km max per week) en kan het er dus niet uitrijden. De wegentaks hier is 100 euro meer en de installatie is ook prijzig en dat kan ik als student helemaal niet betalen :) .
Ik zoek gewoon een tankstation dat 10 cent korting geeft op de maximum prijs, in de buurt heb je een paar Jets, Esso's en Totals die dat doen :)

Gesloten