Vervangen achterpaneel : oud en nieuw model uitwisselbaar?

Alles in, over, rond en op de koets.
Plaats reactie
OranjeEend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: za 31 mar, 2012 21:59
Contacteer:

Vervangen achterpaneel : oud en nieuw model uitwisselbaar?

Bericht door OranjeEend » za 5 mei, 2012 19:29

Een van de nodige reparaties aan mijn eendje is het vervangen van het achterpaneel. Het paneel is in de knik onder de kentekenplaat geheel doorgeroest over vrijwel de hele breedte. Ook aan de binnenzijde is het flink doorgeroest.

Nu zag ik dat je zowel een oud model (schuin aflopend, kleine achterlichten) als een nieuw model achterpaneel (recht en met grote achterlichten) kan kopen.
Mijn 2cv4 (1974) heeft een nieuw model maar eigenlijk vind ik het oude model mooier. Ik weet niet of de panelen zomaar uitgewisseld kunnen worden...

Heeft er iemand hier ervaring mee?

Is het mogelijk om het nieuwe model paneel te vervangen door dit oude model achterpaneel of is deze qua maatvoering of bevestiging heel anders?

Past de achterklep gewoon op het oude model achterpaneel of moet daar ook iets aan veranderen ( bv ander slot)?

Zijn er andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Alle info en tips welkom!!!

Paul

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 5 mei, 2012 20:59

Voor zover ik weet is het inwisselbaar.

Maar mooi is natuurlijk anders.
Ik vind dat persoonlijk niet passen, tenzij je de andere details niet ook aanpast bij die bouwjaren.
Anders wordt het een allegaartje.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 5 mei, 2012 23:49

Ik ken iemand die dit truukje in het verleden een keer gedaan heeft, dus het zou moeten lukken. Helaas geen foto's meer van deze eend.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

OranjeEend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: za 31 mar, 2012 21:59
Contacteer:

Bericht door OranjeEend » di 8 mei, 2012 18:43

Bedankt voor de reacties.

David, je hebt daar wel een punt. Ik moet er eens goed over gaan nadenken of ik de eend zo origineel mogelijk wil blijven houden of dat ik hem naar eigen inzicht opknap.
Is voor allebei iets te zeggen... :? Ik had ook al het idee om het tweekleurig te maken ( beetje zoals een Spot, maar dan geen helder oranje en felwit maar orange tenere en een soort gebroken wit/ vanille...

Het is een eend van februari 74, dus nog geleverd met de ronde koplampen en alu grill aangezien de vierkante koplampen en nieuwe grill pas na september 1974 kwamen als ik het goed heb. De schuine oude achterzijdes zijn volgens mij van eind jaren 60?

Wat ik dan niet zo goed begrijp is dat de oude achterlichten op verkoopsites vaak worden aangeduid als 64 > 79. Betekent dat dat er tot 79 toch nog eenden met een schuin achterpaneel werden gebouwd?

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » di 8 mei, 2012 19:21

Het paneel zal passen.
Het rechte paneel met de ami achterlichten is begin jaren 70 ingevoerd.
De ronde achterlichten zijn op bestellers tm de laatse AK 400 gebruikt.
tweeceevees zijn leuk!

2cv4
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 14 aug, 2006 10:46
Locatie: ijmuiden

Bericht door 2cv4 » di 8 mei, 2012 19:28

Bij de introductie van de 2cv 4 in februari 1970 is het schuine achterpaneel gewijzigd in een recht achterpaneel.De achterklep is wel hetzelfde gebleven als die van de 18 PK.Het oude achterpaneel is met wat aanpassingen wel op een moderne koets te plaatsen.Maar de moderne achterlichten geven wel meer licht als de kleine achterlichten zoals die van de 18 PK.
2cv4 1970 az-a2
2cv 1967 az
AK 350 1968 glaceauto

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 8 mei, 2012 19:41

Is de auto op je avatar de bewuste 2cv?
Dat is idd orange tenere.
Het is mijns inziens dodelijk zonde om deze auto niet origineel te houden. Er zijn er nog zo weinig van uit die jaren.

Bovendien ben ik zelf gehecht aan deze kleur :lol:
Het was de eerste nieuwe eend van mijn ouders, en ik was toen 10 jaar en het ophalen van die nieuwe eend heeft een enorme indruk op mij gemaakt als kind.
Als ik die kleur zie moet ik daar altijd aan denken!

Vandaar :wink: Lekker origineel maken :lol:

Plaats reactie