dynamo stuk?(opgelost)

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » vr 4 mei, 2012 17:51

dus meten aan de accupool (-/+?) en aan de dikke draad van de dynamo. dan de draden van mijn multimeter omdraaien en kijken of het ene resultaat doorlaat (0 ohm) en het andere niet (oneindige weerstand)?
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 5 mei, 2012 08:24

Nee,Het gaat om de dynamo,dus omdat er stroom opstaat,de accu los.
Dan de dikke draad van de dynamo af.
Dan de aansluiting + meten naar massa en andersom meten met de OHMmeter.De stroom moet er uit kunnen en niet in.
Het is een wisselstroomdynamo en levert wisselstroom,daar hebben we niets aan en moet dus naar gelijkstroom gemaakt worden door de terugkant van de wissel te blokkeren en de andere door te laten.Dan hebben we een halve stroomstoot.Daarom zitten er in de stator 2 spoelen zodat hij 2X een halve is 1 hele stroom maakt

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » zo 6 mei, 2012 16:50

ik heb gemeten over de contacten van de dynamo (de + en de -) en dat was 0.8V
- contact naar de massa van de auto was 11.17V
+ contact naat de massa was 12.30V
deze spanningen zakten na verloop van tijd
als ik het stekkertje lostrek vonkt het

en dan de weerstanden gemeten:
+ dynamo naar massa = 1.2MOhm
kabeltjes multimeter omgewisseld = 27MOhm

stationair meet ik 12,30V maar dit begon te dalen
gas meet ik 15 tot 17V

ik heb de wagen 2 keer kunnen starten, maar bijna altijd werd de accu leeggetrokken en begon de startmotor te tikken. (ik moest hem steeds opnieuw bijladen om te pogen starten)

nog even en ik geef het op, dan kan de garage het oplossen..
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » zo 6 mei, 2012 17:25

Gaat op een kapotte accu lijken.

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » zo 6 mei, 2012 17:46

hmm deze is nog maar vervangen..
zou ik een slechte gekregen hebben of zou die kapot gaan door een probleem in de auto?
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 6 mei, 2012 18:03

Als de gemeten spanning met draaiende motor naar 17V gaat is er toch iets met de spannings regelaar.
Met 17V gaat de accu op termijn stuk.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » zo 6 mei, 2012 18:35

dan eens proberen de spanningsregelaar te vervangen?
als dit niet lukt doe ik hem binnen in de garage, dit is al meer dan een maand dat ik niet aan mn restauratieproject kan werken :D
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 7 mei, 2012 08:25

Controleer eerst de massa aansluitingen of die goed schoon zijn.

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door JieKie » zo 13 mei, 2012 17:15

probleem is opgelost!
ik heb de spanningsregelaar vervangen, en meteen de contacten eens proper gemaakt.
de spanning zat in het begin op 15,4V maar na een tijdje zakte die naar 14.2V
en ik heb vervolgens een paar uur rond gereden zonder probleem.
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Plaats reactie