dynamo stuk?(opgelost)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 175
- Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
- Locatie: Gent
- Contacteer:
dus meten aan de accupool (-/+?) en aan de dikke draad van de dynamo. dan de draden van mijn multimeter omdraaien en kijken of het ene resultaat doorlaat (0 ohm) en het andere niet (oneindige weerstand)?
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Nee,Het gaat om de dynamo,dus omdat er stroom opstaat,de accu los.
Dan de dikke draad van de dynamo af.
Dan de aansluiting + meten naar massa en andersom meten met de OHMmeter.De stroom moet er uit kunnen en niet in.
Het is een wisselstroomdynamo en levert wisselstroom,daar hebben we niets aan en moet dus naar gelijkstroom gemaakt worden door de terugkant van de wissel te blokkeren en de andere door te laten.Dan hebben we een halve stroomstoot.Daarom zitten er in de stator 2 spoelen zodat hij 2X een halve is 1 hele stroom maakt
Dan de dikke draad van de dynamo af.
Dan de aansluiting + meten naar massa en andersom meten met de OHMmeter.De stroom moet er uit kunnen en niet in.
Het is een wisselstroomdynamo en levert wisselstroom,daar hebben we niets aan en moet dus naar gelijkstroom gemaakt worden door de terugkant van de wissel te blokkeren en de andere door te laten.Dan hebben we een halve stroomstoot.Daarom zitten er in de stator 2 spoelen zodat hij 2X een halve is 1 hele stroom maakt
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 175
- Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
- Locatie: Gent
- Contacteer:
ik heb gemeten over de contacten van de dynamo (de + en de -) en dat was 0.8V
- contact naar de massa van de auto was 11.17V
+ contact naat de massa was 12.30V
deze spanningen zakten na verloop van tijd
als ik het stekkertje lostrek vonkt het
en dan de weerstanden gemeten:
+ dynamo naar massa = 1.2MOhm
kabeltjes multimeter omgewisseld = 27MOhm
stationair meet ik 12,30V maar dit begon te dalen
gas meet ik 15 tot 17V
ik heb de wagen 2 keer kunnen starten, maar bijna altijd werd de accu leeggetrokken en begon de startmotor te tikken. (ik moest hem steeds opnieuw bijladen om te pogen starten)
nog even en ik geef het op, dan kan de garage het oplossen..
- contact naar de massa van de auto was 11.17V
+ contact naat de massa was 12.30V
deze spanningen zakten na verloop van tijd
als ik het stekkertje lostrek vonkt het
en dan de weerstanden gemeten:
+ dynamo naar massa = 1.2MOhm
kabeltjes multimeter omgewisseld = 27MOhm
stationair meet ik 12,30V maar dit begon te dalen
gas meet ik 15 tot 17V
ik heb de wagen 2 keer kunnen starten, maar bijna altijd werd de accu leeggetrokken en begon de startmotor te tikken. (ik moest hem steeds opnieuw bijladen om te pogen starten)
nog even en ik geef het op, dan kan de garage het oplossen..
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 175
- Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
- Locatie: Gent
- Contacteer:
probleem is opgelost!
ik heb de spanningsregelaar vervangen, en meteen de contacten eens proper gemaakt.
de spanning zat in het begin op 15,4V maar na een tijdje zakte die naar 14.2V
en ik heb vervolgens een paar uur rond gereden zonder probleem.
ik heb de spanningsregelaar vervangen, en meteen de contacten eens proper gemaakt.
de spanning zat in het begin op 15,4V maar na een tijdje zakte die naar 14.2V
en ik heb vervolgens een paar uur rond gereden zonder probleem.
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)