motor blijft door lopen!

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
Gesloten
Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

motor blijft door lopen!

Bericht door Cubitus » di 24 jun, 2003 14:39

Hoi,
ik heb/had het volgende probleem. Mijn koelventilator was kapot. Toen heb ik er een van een visa blok in gezet, omdat ik dat bij de hand had. Mijn dynamo heeft echter ook de geest gegeven en ik heb dus vervolgens van dat visa blok de dynamo af gesloopt en die gemonteerd. Het enige probleem is dat welke + draad ik ook nam de motor blijft lopen als ik het contact af zet (heb trouwens 123 ignation). Ik heb nu een draad direct van de plus van de accu naar de plus van de dynamo getrokken. Mijn vraag is nu, kan ik dit zo laten of is het schadelijk??Loopt mijn accu nu leeg?
:?:
2cv az 1968

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » di 24 jun, 2003 20:47

waarschijnlijk maak je dan gebruik van een visa dynamo (+incl spanningsregelaar) met behoud van de 2cv regelaar. 1 van de 2 moet weg. Ik heb dit 'grapje' vaker gehoord, maar weet niet precies hoe en wat.

B.

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 332
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Visa dynamo

Bericht door Daffy » wo 25 jun, 2003 07:16

Als er op een 2cv een visa dynamo word gemonteerd , zal bij draaiende motor , via de veldaansluiting ( exc. de dunne draad op de dynamo) spanning geleverd gaan worden. Bij de visa zorgt dit spanninkje ervoor , dat het acculampje ( laadspanningslampje) uit gaat , op het moment dat de dynamo laadt.
Omdat de visa een kontaktslot heeft met meerdere uitgangen ( de eend heeft maar één uitgang bij ingeschakeld kontakt), is er bij het uitzetten van de motor dmv. het kontaktslot , géén verbinding meer tussen het laadspanninkje dat vanaf de velden (dynamo) komt , en de bekrachtigingsdraad naar de ontsteking.
Bij een eend is dit één en dezelfde uitgang , waardoor er bij het uitscakelen van het kontakt spanning blijft staan op de ontsteking vanaf de exc. draad uit de dynamo.
Gevolg is , dat de motor blijft lopen.De eenvoudigste oplossing is het plaatsen van een schakelaar of relais in de exc. draad , of het plaatsen van een relais met 2 GESCHEIDEN uitgangen in de uitgaande draad achter het kontaktslot. :idea:
Daffy

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » wo 25 jun, 2003 09:31

Hoi,
als ik die draad gewoon los haal werkt het wel allemaal gewoon weer. Volgens mijn meter op het dashbord laat de dynamo ook bij. Ik ben toen maar naar de citroën gereden en die zeiden dat het geen kwaad kon als ik deze draad gewoon helemaal niet aan sloot. Klopt dit?
P.S. Ik had idd mijn 2cv spanningsregelaar er al uit gehaald omdat ik wist dat een visa dynamo een geïtegreerde regelaar heeft.
2cv az 1968

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 332
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

draadlos ??

Bericht door Daffy » do 26 jun, 2003 07:38

De dunne draad op de dynamo zorgt bij het inschakelen van het kontakt voor het magnetisch worden van het anker.Als je de dunne draad los laat , gaat de dynamo laden op zogenaamd remenent magnetisme ( rest magnetisme). Er is dan een grote kans , dat dit magnetisme een keer te laag wordt( bijvoorbeeld na enkele dagen stil staan) , zodat de dynamo niet gaat laden.
Wil je de draad onderbreken met bijvoorbeeld een schakelaartje , is dit volgens mij verstandiger hij zit er echt niet voor niets.
Daffy

Gesloten