Lekage voorruit
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
Lekage voorruit
Gisteren mooie dag, eindelijk mijn eendje door de RDW en APK gehaalt na een algehele restauratie.
Hele auto is van top tot teen uitelkaar geweest en opnieuw gespoten. En weer inelkaar gezet.
Echter tijdens de rit naar huis, zeek het water in die fijne regenbuien ongeveer door mijn rubbers van mijn voorruit heen.
Wie o wie heeft een tip om mijn eendje weer droog te krijgen.
Hele auto is van top tot teen uitelkaar geweest en opnieuw gespoten. En weer inelkaar gezet.
Echter tijdens de rit naar huis, zeek het water in die fijne regenbuien ongeveer door mijn rubbers van mijn voorruit heen.
Wie o wie heeft een tip om mijn eendje weer droog te krijgen.
some got it, some eend
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Tipje om snel te laten drogen: steek een paar lucifers onder het raamrubber het water loopt er dan sneller tussen uit.
Je kunt natuurlijk ook een föhn gebruiken of een compressor om de boel wat sneller te laten drogen.
Bij gewoon laten staan kan het wel maanden duren, geen geintje.
En wat Bertje Beige zegt, lekt het echt alleen bij je raam?
Als het zo hard lekt klinkt het eerder als het ventilatiekleprubber!
Realiseer je dat origineel er nog een soort tochtstrip op de auto geplakt zat op de plek waar het ventilatiekleprubber de auto raakt, waardoor het water niet makkelijk naar binnen kan.
9 van de 10 auto's hebben die strip niet en dan loopt het met regen zo naar binnen.
Zeker als het rubber nieuw is kun je erop wachten, de nieuwe rubbers zijn ook vaak slechte kwaliteit.
De ruitrnwisserasjes kunnen het ook zijn. maar dat klinkt niet waarschijnlijk.
Loop alles na, dan kom je er echt achter.
Het is niet simpel, maar een eend is absoluut waterdicht te krijgen, ook al zeggen veel mensen van niet.
Maar je moet echt goed zoeken waar het vandaan komt!
Succes ( en by the way het is leKKage en geen lekage
)
Greetz David
Je kunt natuurlijk ook een föhn gebruiken of een compressor om de boel wat sneller te laten drogen.
Bij gewoon laten staan kan het wel maanden duren, geen geintje.
En wat Bertje Beige zegt, lekt het echt alleen bij je raam?
Als het zo hard lekt klinkt het eerder als het ventilatiekleprubber!
Realiseer je dat origineel er nog een soort tochtstrip op de auto geplakt zat op de plek waar het ventilatiekleprubber de auto raakt, waardoor het water niet makkelijk naar binnen kan.
9 van de 10 auto's hebben die strip niet en dan loopt het met regen zo naar binnen.
Zeker als het rubber nieuw is kun je erop wachten, de nieuwe rubbers zijn ook vaak slechte kwaliteit.
De ruitrnwisserasjes kunnen het ook zijn. maar dat klinkt niet waarschijnlijk.
Loop alles na, dan kom je er echt achter.
Het is niet simpel, maar een eend is absoluut waterdicht te krijgen, ook al zeggen veel mensen van niet.
Maar je moet echt goed zoeken waar het vandaan komt!
Succes ( en by the way het is leKKage en geen lekage

Greetz David
- Maikel
- Regelmatige poster
- Berichten: 203
- Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
- Locatie: Ergens in Brabant
Het is iig het raam, want het water staat in de rubbers.
Thanks voor de droog tips !
Ventilatie klep verdacht ik als eerste .. maar die is het niet, het komt van hoger.
Wellicht idd de ruitenwisserasjes.
Als het nu eens een keertje droog wordt ipv al die pokke regen, want zo schiet het drogen natuurlijk niet op !
Thanks voor de droog tips !
Ventilatie klep verdacht ik als eerste .. maar die is het niet, het komt van hoger.
Wellicht idd de ruitenwisserasjes.
Als het nu eens een keertje droog wordt ipv al die pokke regen, want zo schiet het drogen natuurlijk niet op !
some got it, some eend
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Bij mijn vorige 2pk had ik de rubberen vloermatten helemaal geperforeerd, in elke hoek van elk rechthoekig vakje heb ik met de boormachine gaatjes gemaakt, zo heb je nog steeds het zicht van de originele rubberen matten maar kan het eventuele vocht dat eronder komt makkelijker verdampen. Werkte goed hoor.
Bart
Bart
Bordeaux/zwarte Charleston van '81
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50
De beste oplossing voor eens en altijd is natuurlijk de ruit met rubber eruit halen. Goed drogen. Eventueel aanwezige roest wegwerken. Dan de ruit dubbel gekit erin zetten, dat wil zeggen zowel de gleuf ruit/rubber kitten en ook de gleuf rubber/buitenkant ruitframe. Als kit kun je flexibel blijvende ruitenkit van 3M gebruiken. Als de ruit er ooit weer uit moet gaat dit niet op de normale manier met van binnenuit drukken maar moet je de rubber doorsnijden. Maar dat is een kleine moeite.
Ik heb mijn ruit er nu met ruitenkit in zitten.
Dat heeft een eendengarage ongeveer 20 jaar geleden gedaan en ik stoor mij er ook al 20 jaar aan.
De kit zit ongeveer overal en ondanks verwoede pogingen om het netjes te krijgen lukt dat gewoon niet.
Als je kit gebruikt, werk het dan meteen netjes af, klinkt als een open deur, maar ik zie vaak een baggerzooi op auto's.
Ik ga de voorruit vervangen, hij zit vol met krassen, maar de voornaamste reden is dat ik er een geharde in wil hebben. Ik rijd nu vaak met mijn kinderen erin en wil dat gezeur met een kapotte ruit niet meemaken. Heb in de tijd dat ik de auto voor dagelijks gebruik had, 3 ruiten aan barrels gehad. Ik heb nu ook altijd zo'n noodruitje bij mij.
Ligt opgerold achterin, met van die aluminium spijltjes waardoor je zelfs je ruitenwissers kunt gebruiken
Ook wil ik het voorruitframe aanpakken, want er zitten een paar kleine gemene plekjes op die nodig bijgewerkt moeten worden.
En dan eindelijk een nieuwe verse ruit erin met een mooi vers rubber.
En ik denk dat ik de "vaseline methode" zou gebruiken zelf.
Heeft iemand trouwens tips omtrent nieuwe voorruitrubbers, zit er verschil in kwaliteit en pasvorm van de verschillende leveranciers?
Dat heeft een eendengarage ongeveer 20 jaar geleden gedaan en ik stoor mij er ook al 20 jaar aan.
De kit zit ongeveer overal en ondanks verwoede pogingen om het netjes te krijgen lukt dat gewoon niet.
Als je kit gebruikt, werk het dan meteen netjes af, klinkt als een open deur, maar ik zie vaak een baggerzooi op auto's.
Ik ga de voorruit vervangen, hij zit vol met krassen, maar de voornaamste reden is dat ik er een geharde in wil hebben. Ik rijd nu vaak met mijn kinderen erin en wil dat gezeur met een kapotte ruit niet meemaken. Heb in de tijd dat ik de auto voor dagelijks gebruik had, 3 ruiten aan barrels gehad. Ik heb nu ook altijd zo'n noodruitje bij mij.
Ligt opgerold achterin, met van die aluminium spijltjes waardoor je zelfs je ruitenwissers kunt gebruiken

Ook wil ik het voorruitframe aanpakken, want er zitten een paar kleine gemene plekjes op die nodig bijgewerkt moeten worden.
En dan eindelijk een nieuwe verse ruit erin met een mooi vers rubber.
En ik denk dat ik de "vaseline methode" zou gebruiken zelf.
Heeft iemand trouwens tips omtrent nieuwe voorruitrubbers, zit er verschil in kwaliteit en pasvorm van de verschillende leveranciers?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 164
- Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50
David,
Je zegt dat de ruit er al 20 jaar gekit in zit. De vraag is of hij in die tijd heeft gelekt. Zo niet dan is kitten een prima methode, misschien wat meer werk, misschien wat minder netjes, maar als hij niet lekt is het een goede methode. Als je de kit direkt goed afwerkt zie je er sowieso niets meer van. Als je met kitten de sponningen, met name onder, goed volzet met kit kan daar ook geen water meer inkomen en is roesten eigenlijk uitgesloten.
Waarom ga je een geharde ruit plaatsen en niet een gelamineerde?
De geharde ruiten werden toegepast tot ongeveer 1980, daarna gelamineerde.
Je zegt dat de ruit er al 20 jaar gekit in zit. De vraag is of hij in die tijd heeft gelekt. Zo niet dan is kitten een prima methode, misschien wat meer werk, misschien wat minder netjes, maar als hij niet lekt is het een goede methode. Als je de kit direkt goed afwerkt zie je er sowieso niets meer van. Als je met kitten de sponningen, met name onder, goed volzet met kit kan daar ook geen water meer inkomen en is roesten eigenlijk uitgesloten.
Waarom ga je een geharde ruit plaatsen en niet een gelamineerde?
De geharde ruiten werden toegepast tot ongeveer 1980, daarna gelamineerde.
Je hebt gelijk, ik bedoel natuurlijk een gelamineerde
Gelekt heeft ie inderdaad niet, maar ja ben wel een pietlut (geworden) in het begin boeide het niet zo. Nu ben ik die auto als nieuw aan het maken, en nu stoort het mij steeds meer.
Iedere keer denk "had er nou toch ff een doekje thinner oid" langs gehaald.
In principe hoeft kit niet nodig te zijn, als je een keer een de voorruit wil vervangen, word je niet blij als je alles gekit hebt!


Gelekt heeft ie inderdaad niet, maar ja ben wel een pietlut (geworden) in het begin boeide het niet zo. Nu ben ik die auto als nieuw aan het maken, en nu stoort het mij steeds meer.
Iedere keer denk "had er nou toch ff een doekje thinner oid" langs gehaald.
In principe hoeft kit niet nodig te zijn, als je een keer een de voorruit wil vervangen, word je niet blij als je alles gekit hebt!
-
- Gebruiker
- Berichten: 135
- Lid geworden op: wo 12 nov, 2003 03:03
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Kit is absoluut onnodig, behalve als er aan de voorruitlijst gelast is en hij niet meer de juiste maat en/of vorm heeft. Als de lijst nog gewoon is zoals hij hoort te zijn heb je aan een goed rubber en ML-tectyl genoeg (vaseline heb ik nooit gebruikt maar zou ook kunnen).David schreef: In principe hoeft kit niet nodig te zijn, als je een keer een de voorruit wil vervangen, word je niet blij als je alles gekit hebt!
Bezuinig vooral niet door een gebruikt rubber te nemen, maar koop een nieuwe ! Je zult jezelf dankbaar zijn

Bij het vervangen van het ventilatieklepje kan je wel een bescheiden rupsje kit aanbrengen op de carrosserie of ook gewoon wat ML ! Makkelijk de overtollige ML weg te krijgen met wasbenzine of zo.
Ruitenwisserasjes lekken over het algemeen alleen als ze in beweging zijn, aloude truc is rubbertjes van een Grolsch beugelfles gebruiken aan de buitenkant, maar dat is natuurlijk niet zo fraai om te zien. Nieuwe asjes zijn duur, maar je hebt er wel gelijk vele vele jaren plezier van !