LPG voor 2cv

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » di 29 mar, 2005 23:17

wel ik rij ongeveer 15 000 -20 000 km op een jaar. Dus als de installatie 1000 euro kost en ik 44 bef per liter benzine betaal. DAn rij ik volgen mijn berekeningen 66 000 bef aan benzine op in een jaar. (is gerekendn aan 7,5 liter per 100 km , heb namelijk visablokje ne zware voet.

Dan haal ik op een jaar de installatie er zeker uit en maak dan zelfs winst.

greets robin

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » wo 30 mar, 2005 09:09

robin2cv schreef:wel ik rij ongeveer 15 000 -20 000 km op een jaar. Dus als de installatie 1000 euro kost en ik 44bef per liter benzine betaal. DAn rij ik volgen mijn berekeningen 66 000 bef aan benzine op in een jaar. (is gerekendn aan 7,5 liter per 100 km , heb namelijk visablokje ne zware voet.

Dan haal ik op een jaar de installatie er zeker uit en maak dan zelfs winst.

greets robin
hebben ze bij jou in de buurt nog geen Euro's? De rest van Belgie nl. wel :D :D

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » do 31 mar, 2005 20:50

Ik kom regelmatig in sint katelijne waver en duffel en rumst en zo en aldaar kan ik bij de bakker ook enkel met euro's betalen...

Maar ik rij 50.000km per jaar atype, dus lpg is gewoon het enige zinnige antwoord. En het is nog de meest mileu vriendelijke brandstof die je aan de pomp kunt krijgen.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » do 31 mar, 2005 20:54

Wel het zouden bij mij veel meer km kunnen worden maar telkens ik wat km moet doen neem ik mijn ma haar diesel maar rij veel liever met geitje maar met de huidige benzine prijzen gaat dit niet vandaar de lpg piste

greets robin
Ps : Was het email adres van peterfrank juist want heb nog niets terug gehad ? weet jij ietw meer jeroen of passeer je er soms ?

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » do 31 mar, 2005 21:06

Pieter is vaak on-the-road, hij zit ook op eendmeel en verbouweendmeel dus als je echt niks hoort kun je het daar proberen, ik heb ook nog een berg gsm nummer van em als je daar wat aan hebt dan stuur maar efkes een persoonlijk berichtje.

Er rijdt daar in de buurt ook een 55er rond bij een gast die dagelijks in een renault avantime rijdt...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » vr 1 apr, 2005 11:48

Misschien niet veel met de topic te maken maar LPG is niet echt milieuvriendelijk wel mensvriendelijk :) . Diesel is milieuvriendelijker, het heeft de laagste CO2 uitstoot en lage zwavelconcentraties door de ontzwaveling.
Diesel is niet mensvriendelijk omdat het roet en NOx bevat :wink:
Dit even terzijde.
Rekenen in Belgische frank is gewoon gemakkelijker want met die getalletjes achter komma :roll: , dat maakt het leven echt niet gemakkelijk.
44bef is 1.10 euro en 60.000bef is 1500 euro

Gast

Bericht door Gast » vr 1 apr, 2005 13:01

diesel heeft de hoogste zwavel uitstoot van alle brandstoffen. Verder heb je nogal wat roet uitstoot.
Zonder CO2 gaan de bomen dood, da's ook vervelend.
MAar volgens mij heeft diesel niet de laagste CO2 uitstoot.
Geef eens een bron?

Gebruikersavatar
robin2cv
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 412
Lid geworden op: za 2 aug, 2003 03:14
Locatie: elewijt

Bericht door robin2cv » vr 1 apr, 2005 13:10

tja als iemand een garage weet dat mijn visablokje op water kan laten rijden geef maar door dan ga ik dat direct doen. Geen schadelijke uitstoot en kosten nog minder
:lol:
greets robin

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » vr 1 apr, 2005 13:32

http://www.emis.vito.be/autoverbruik/in ... andstoffen

lpg is duidelijk de schoonste brandstof...

Enkel met waarheden gooien als je ook cijfers hebt om het te onderbouwen aub. Dat diesel schoon is is een belgische waarheid. En in dat land stoken ze ook nog steeds voor meer als de helft op stookolie en dat wordt ook nog steeds actief gepromoot op radio en tv (als enige land in europa). Trek je eigen conclusie
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » vr 1 apr, 2005 17:53

http://www.senternovem.nl/duurzaaminkop ... ddelen.asp

LPG heeft 10-15% meer CO2 uitstoot dan diesel, diesel heeft 25% minder uitstoot dan benzine. Ik heb gewoon gezegd dat diesel milieuvriendelijker (CO2) is maar niet mensvriendelijker. NOx draagt voor 22% bij tot zure regen maar door de nieuwe roetfilters, katalysatoren en de verlaging van het zwavelgehalte in diesel is het niet echt te verwachten dat diesel nog zure regen zal veroorzaken. LPG stoot minder zwavel uit, daar was ik verkeerd.
http://www.senternovem.nl/duurzaaminkop ... tautos.asp
Diesels zijn niet gezond voor mensen. Je moet gewoon zien wat je eerst zet. Broeikaseffect of gezondheid van de mensen.
Het voordeel van diesel is ook dat het aangelengd kan worden met bio-diesel om de uitstoot te verlagen. De eerste dieselmotor reed immer op pinda olie.
Wat ik wil zeggen is dat wanneer je kijkt naar broeikasgassen, diesel beter scoort omdat die motoren niet veel verbruiken. LPG mag dan per liter minder CO2 uitstoten maar een wagen op LPG verbruikt meer waardoor de CO2 uitstoot hoger ligt.

De lupo stoot 86 gram/km uit. In de rangschikking van de auto's met de laagste CO2 uitstoot staan alleen diesels buiten dan die prius. Het feit dat dieselmotoren efficienter zijn draagt ook bij tot het milieu, minder vebruik van de totale olievoorraden.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » za 2 apr, 2005 18:11

Pieter-Jan schreef: Diesels zijn niet gezond voor mensen. Je moet gewoon zien wat je eerst zet. Broeikaseffect of gezondheid van de mensen.
Het voordeel van diesel is ook dat het aangelengd kan worden met bio-diesel om de uitstoot te verlagen. De eerste dieselmotor reed immer op pinda olie.
Wat ik wil zeggen is dat wanneer je kijkt naar broeikasgassen, diesel beter scoort omdat die motoren niet veel verbruiken. LPG mag dan per liter minder CO2 uitstoten maar een wagen op LPG verbruikt meer waardoor de CO2 uitstoot hoger ligt.
Dit is een aardige discussie maar een 2pk op diesel wordt ietswat ingewikkeld.
Verder, als het zo is dat de lpg CO2 uitstoot enkel slechter is omdat lpg meer verbruikt volstaat het een motor zo aan te passen dat ie enkel op lpg loopt, je kunt dan een betere efficientie bereiken als met benzine en dan moet ook dat probleem opgelost zijn.
Bio diesel is mooi maar de motor loopt er onzuiniger door dus daarmee verlies je weer een deel van de winst van deze schone brandstof.
LPG wordt bij de meeste rafinaderijen in grote hoeveelheden afgefakkelt dus kan ook bijna als een recuperatie brandstof gezien worden.

Verder is het zo dat elke nieuwe (diesel)auto enorm veel energie vraagt om gemaakt te worden, iets wat vaak niet in de vergelijking meegenomen wordt. Een 2pk rijden op dit moment is gewone pure recycling.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » za 2 apr, 2005 18:37

catscit schreef:
Pieter-Jan schreef: Diesels zijn niet gezond voor mensen. Je moet gewoon zien wat je eerst zet. Broeikaseffect of gezondheid van de mensen.
Het voordeel van diesel is ook dat het aangelengd kan worden met bio-diesel om de uitstoot te verlagen. De eerste dieselmotor reed immer op pinda olie.
Wat ik wil zeggen is dat wanneer je kijkt naar broeikasgassen, diesel beter scoort omdat die motoren niet veel verbruiken. LPG mag dan per liter minder CO2 uitstoten maar een wagen op LPG verbruikt meer waardoor de CO2 uitstoot hoger ligt.
Dit is een aardige discussie maar een 2pk op diesel wordt ietswat ingewikkeld.
Verder, als het zo is dat de lpg CO2 uitstoot enkel slechter is omdat lpg meer verbruikt volstaat het een motor zo aan te passen dat ie enkel op lpg loopt, je kunt dan een betere efficientie bereiken als met benzine en dan moet ook dat probleem opgelost zijn.
Bio diesel is mooi maar de motor loopt er onzuiniger door dus daarmee verlies je weer een deel van de winst van deze schone brandstof.
LPG wordt bij de meeste rafinaderijen in grote hoeveelheden afgefakkelt dus kan ook bijna als een recuperatie brandstof gezien worden.

Verder is het zo dat elke nieuwe (diesel)auto enorm veel energie vraagt om gemaakt te worden, iets wat vaak niet in de vergelijking meegenomen wordt. Een 2pk rijden op dit moment is gewone pure recycling.
Een 2pk op diesel zou nooit het mooie motor geluidje voortbrengen want daar kop je een geit toch voor? Een 2pk die ronkt als een diesel vind ik gewoon Frankenstein.

Ik denk dat de zuinigheid van diesel te maken heeft met de manier waarop diesel verbrand wordt in de cilinder want dieselmotoren zijn veel zwaarder dan benzinemotoren, ze gaan ook langer mee.
Ik denk niet dat het mogelijk is om een benzine of LPG motor zuiniger te maken dan een dieselmotor omdat het niet in het concept van die motoren zit.
Een lupootje of een audi A2 verbruiken 3 liter diesel gemiddeld. Ge moet al echt ne krak zijn om dat te verslaan.

De Lijn (Vlaamse busmaatschappij) heeft in Hasselt toch geexperimenteerd met biodiesel. Het vebruik lag niet zoveel hoger, plus kan door genetische modificatie de calorie waarden van de koolzaadolie verhoogd worden.

Over het algemeen als je al de factoren bij elkaar neemt is LPG "schoner" maar als je absolute voorrang geeft aan Kyoto is het beter dat je diesel neemt.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 3 apr, 2005 09:42

die lupo en a2 zijn leuk maar een normaal mens haalt de 3L er niet mee:
Lees bijvoorbeeld:
http://www.autoweek.nl/autotestrapport.php?id=351
Maar daar gaat het niet om, je hoeft niet minder te verbruiken als een diesel om minder CO uit te stoten, je hoeft enkel het extra verbruik te reduceren van de LPG. Dat is wel realiseerbaar door een hogere compressie (1 op 12 moet goed te doen zijn met lpg) en een andere ontstekings curve.
Dan verbruikt de 2pk weer makkelijk 5 liter op 10 km (1op20) en dan is zo'n lupo weer helemaal nergens meer.

MAar als je dus zuinig en mileuvriendelijk wilt rijden zit je met je lpg 2pk zo slecht nog niet, het is in iedergeval mileuvriendelijker als de vw golf diesel van je moeder...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » wo 6 apr, 2005 11:54

Heeft CO2 uitstoot ook niets te maken met het motortje zelf? Een 2pk motortje is niet bepaald modern of aangepast om de CO2 uitstoot zoveel mogelijk te beperken. Hoeveel is die eigenlijk voor een 2pk?

Voorts is er goed nieuws voor de Belgen op dit forum. Wegens de extreme hoge benzineprijs: de maximumprijs voor super 98 bedraagt maar liefst 1.3 euro! heeft de regering beslist om de maximumprijs van benzine en diesel en LPG te plafonneren.
Voor diesel ligt het plafond op 1.1 euro: gaat de prijs daar over dan worden de accijnzen verlaagd. Voor benzine is het nog niet zeker welk plafond er wordt genomen maar er circuleren bedragen van 1.35 voor 98 en 1.3 voor 95.
Indien benzine boven het plafond dreigt te breken worden ook hier de accijnzen verlaagd om de prijs omlaag te duwen. Het koninklijk besluit wordt snel goedgekeurd en hetplafond voor benzine wordt later deze dag bekend gemaakt :wink:

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » wo 6 apr, 2005 13:34

Pieter-Jan schreef:Heeft CO2 uitstoot ook niets te maken met het motortje zelf? Een 2pk motortje is niet bepaald modern of aangepast om de CO2 uitstoot zoveel mogelijk te beperken. Hoeveel is die eigenlijk voor een 2pk?
Nou je hebt absolute CO2 uitstook en relatieve.
Absoluut doet een 2pk het best goed want je verstookt niet zoveel per 100km en alles wat er nietin gaat komt er ook niet uit..
Niemand weet wat het is want dan moet je je 2pk op een rollenbank het ECE testprogram laten ondergaan, en de verschillen zullen dan per 2pkerg groot zijn want de toleranties waren enorm

Relatief niet zo omdat de motor gewoon 30 jaar oude aanpassing op een 60 jaar oud ontwerp is. Dus per vol% uitlaat gas zit er best wat co2 tussen.
Maar da's goed want plantjes gaan dood als er geen co2 is ener is geen extra co2 aangemaakt toen er een opvolger voor je 2pk geproduceert moest worden en het 2pk staal weer omgesmolten werd...

Maar je 2pk is een uitermate mileuvriendelijke auto, zeker op lpg.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Gesloten