Dynamo met ingebouwde spanningsregelaar inbouwen
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Dynamo met ingebouwde spanningsregelaar inbouwen
Hallo,
Mijn dynamo heeft het opgegeven en ik heb hier enkel nog een exemplaar met ingebouwde spanningsregelaar.
Jammer genoeg kan ik nergens een duidelijk verhaal vinden over het wat en hoe van in- en externe spanningsregelaars en wat je moet doen om een externe door een interne te vervangen.
Fenomeen: Alles werkt met de nieuwe dynamo, maar ik houd +12V achter mijn contact, ook als ik de sleutel terugdraai.
Wat ik begrijp:
- Bij een standaard 2cv installatie zit de spanningsregelaar extern. De regelaar zorgt door het veld van de dynamo (EXC-stekker) bij te sturen voor een min of meer constante spanning aan de uitgang van de dynamo.
Wat ik niet begrijp:
- Bij een installatie met ingebouwde spanningsregelaar (VISA?) zorgt de regelaar ook voor een constante spanning door het veld te regelen.
Als ik het goed begrijp zal hier de EXC-kabel initieel ook dienen om het veld te bekrachtigen (laadstrroomlampje brandt) maar wordt de spanningsopwekking voor het veld uiteindelijk door dynamo-interne windingen overgenomen waardoor de EXC stekker op spanning komt en het laadstroomlampje dooft (of in het geval van een 2cv: spanning achter contact blijft)
Nu zijn mijn vragen concreet:
- Klopt mijn hypothese hierboven?
- Zoja, wat doet mijn originele spanningsregelaar in dit verhaal?
- Volstaat het om mijn originele spanningsregelaar gewoon elektrisch los te koppelen? (ik vermoed van niet want zonder EXC heb ik die initiele "hulpbekrachtiging" niet meer)
Bedankt voor het meedenken
Mijn dynamo heeft het opgegeven en ik heb hier enkel nog een exemplaar met ingebouwde spanningsregelaar.
Jammer genoeg kan ik nergens een duidelijk verhaal vinden over het wat en hoe van in- en externe spanningsregelaars en wat je moet doen om een externe door een interne te vervangen.
Fenomeen: Alles werkt met de nieuwe dynamo, maar ik houd +12V achter mijn contact, ook als ik de sleutel terugdraai.
Wat ik begrijp:
- Bij een standaard 2cv installatie zit de spanningsregelaar extern. De regelaar zorgt door het veld van de dynamo (EXC-stekker) bij te sturen voor een min of meer constante spanning aan de uitgang van de dynamo.
Wat ik niet begrijp:
- Bij een installatie met ingebouwde spanningsregelaar (VISA?) zorgt de regelaar ook voor een constante spanning door het veld te regelen.
Als ik het goed begrijp zal hier de EXC-kabel initieel ook dienen om het veld te bekrachtigen (laadstrroomlampje brandt) maar wordt de spanningsopwekking voor het veld uiteindelijk door dynamo-interne windingen overgenomen waardoor de EXC stekker op spanning komt en het laadstroomlampje dooft (of in het geval van een 2cv: spanning achter contact blijft)
Nu zijn mijn vragen concreet:
- Klopt mijn hypothese hierboven?
- Zoja, wat doet mijn originele spanningsregelaar in dit verhaal?
- Volstaat het om mijn originele spanningsregelaar gewoon elektrisch los te koppelen? (ik vermoed van niet want zonder EXC heb ik die initiele "hulpbekrachtiging" niet meer)
Bedankt voor het meedenken
1977 Mehari
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Zoals je het verteld klopt.
De exc krijgt zijn spanning via het laadstroom lampje.
De oude spanningsregelaar vervalt dan.
Je kan ook de opgebouwde regelaar verwijderen en gewoon je oude regelaar houden.
Zo zit het al 14 jaar bij mijn Mehari.
Speciaal makkelijk als je geen laadstroom lampje beschikbaar hebt zo snel.
De exc krijgt zijn spanning via het laadstroom lampje.
De oude spanningsregelaar vervalt dan.
Je kan ook de opgebouwde regelaar verwijderen en gewoon je oude regelaar houden.
Zo zit het al 14 jaar bij mijn Mehari.
Speciaal makkelijk als je geen laadstroom lampje beschikbaar hebt zo snel.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Bedankt André,
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de originele spanningsregelaar eruit te halen en de built-in regelaar te gebruiken.
Het startmagnetiseringsprobleem heb ik opgelost d.m.v. een drukknop op het dashboard waarmee na het starten van de motor het veld van de alternator gestart kan worden.
Eens het veld bekrachtigd (=lampje uit) onderbreek je de kring en houdt de EXC van de alternator de auto dus niet meer "op contact".
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de originele spanningsregelaar eruit te halen en de built-in regelaar te gebruiken.
Het startmagnetiseringsprobleem heb ik opgelost d.m.v. een drukknop op het dashboard waarmee na het starten van de motor het veld van de alternator gestart kan worden.
Eens het veld bekrachtigd (=lampje uit) onderbreek je de kring en houdt de EXC van de alternator de auto dus niet meer "op contact".
1977 Mehari
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Toch klopt het niet dat er spanning staat op de exc aansluiting als het kontakt uit staat.
Ook zou een laadcontrole lampje niet voldoende stroom kunnen geleiden om een startrelais te activeren.
Ook zou een laadcontrole lampje niet voldoende stroom kunnen geleiden om een startrelais te activeren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Die spanning is de "uitgaande spanning" die de ronddraaiende dynamo op de EXC stekker geeft om de laadstroomlamp te doven.André Post schreef:Toch klopt het niet dat er spanning staat op de exc aansluiting als het kontakt uit staat.
De nieuwe schakeling met de drukschakelaar en de laadstroomlamp hebben in principe niets met het starten van de motor te maken, Ze dienen alleen maar om na het starten even de magnetiseringsstroom van de dynamo te geven.André Post schreef:Ook zou een laadcontrole lampje niet voldoende stroom kunnen geleiden om een startrelais te activeren.
Ik scan morgen even een schematje.
1977 Mehari
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Normaal zit het laadcontrole lampje aan de exc en de andere aansluiting van het lampje aan het contact +.
De stroom door het lampje is dan voldoende om de bekrachtiging te activeren.
De stroom door het lampje is dan voldoende om de bekrachtiging te activeren.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2171
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk