maxicosi in glacauto 1957

Alles in, over, rond en op de koets.
johnb
Beginner
Beginner

maxicosi in glacauto 1957

Bericht door johnb » vr 27 apr, 2012 22:18

ik heb een vraag en ik zal me meteen even voorstellen.
ik ben john woon in eindhoven en ben 30 jaar.
ik heb van iemand van het forum zijn galcauto overgenomen.

en daar heb ik een vraag over; wij hebben pas een kleine gekregen.
en nu wil ik graag een maxicosi achterin zetten.
de azu is van 1957 dus er zitten geen autogordels in, en komen er voor ook niet in! achter de stoel ligt een 80l gastank.
het is een bestel dus de bovenste bevestiging van een auto gordel kan ik er niet in maken..

heeft iemand een idee want ik weet net goed hoe ik het moet gaan maken...?? ik heb wel aan een isofix gedacht maar weet niet of dat wel een goed idee is??

groetjes en alvast bedankt voor het mee denken
john
glacauto1957

johnb
Beginner
Beginner

Bericht door johnb » vr 27 apr, 2012 22:40

deze link isinteresant ivm wat mag en niet mag...
http://www.politie.nl/vraagbaak/watzijn ... autos.aspx
glacauto1957

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » za 28 apr, 2012 01:59

hier staat al heel veel .
zelf heb ik die steeds met een goeie spanband altijd om de stoel bevestigd ,wel niet een goedkope prul degelijk spanner.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=601 ... =maxi+cosy
see you when you see me

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » za 28 apr, 2012 05:19

Tja, als ik de regels in de link juist lees, staat er gewoon geen kinderen onder de 3 in een auto zonder gordels.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door deusjevo » za 28 apr, 2012 09:59

Is dit een auto zonder achterbank, dan mag je toch sowieso geen personen vervoeren achterin?
Ongeacht of er een gordel zit of niet, er moet een zitplaats zijn dacht ik.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Jimmy
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door Jimmy » za 28 apr, 2012 10:17

Onder de drie mag niet tenzij ze in een stoeltje zitten. Een maxicosi kan alleen maar vast met de driepuntsgordel. Dus dat gaat niet in deze auto.

Bij mij zijn ze nu wat ouder en ik heb een stoeltje voor met de heupgordelvast gezet en dan de bovenkant met een sjorband. Zit vaster dan een gewone auto met een driepuntsgordel.
Achter heb ik het stoeltje vastgezet met twee sjorbanden 1 onder de bank en 1 om de rugleuning.
Even geen 2cv

johnb
Beginner
Beginner

Bericht door johnb » za 28 apr, 2012 10:56

bedankt maae dat topic had ik al gevonden. daar gaat het over een maxicosi op de achter bank van een gewone eend niet in een bestel...(ik heb (nog)geen achterbank/stoel.

het eerste stukje van de link is van toepassing voor mij(bouwjaar auto)
dus ik moet iets van een kinderbeveiliging maken.

mijn bestel is gewoon een geel kenteken dus ik mag met 4man rijden.
achter de stoel ligt nu een gas tank(die blijft ook zitten) maar ik zat er aan tedenken om 1 stoel van een eend achter in te zetten en daar de mc op of iets van isofix.
als het allemaal lukt willen we met de azu naar italie.
glacauto1957

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » zo 29 apr, 2012 12:13

Het is niet verplicht om een kinderbeveiligingsmiddel vast te zetten met een gordel.
Dat kan ook op een andere manier.
Dus je idee met een stoel achterin monteren is zo gek nog niet.

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door JanR » zo 3 jun, 2012 22:08

Ik persoonlijk ben geen voorstander van allerlei geexperimenteer met het vastzetten van een Maxi Cosy met spanbanden, je kind is je kostbaarste bezit, je moet er niet aan denken dat er iets gebeurd en dat je kind losschiet.
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » zo 3 jun, 2012 22:43

Wat een onzin.

Die sjorbanden die ik heb kunnen per stuk 1500kg vasthouden.

Nou, dat doet een eendengordeltje echt niet. Dat hele binnenspatbord komt er uit als je ergens op knalt.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door hobbes » wo 13 jun, 2012 13:05

Mischien is het een idee om aan / op er omheen die extra stoel een soort frame te maken waar de gordelpunten op bevestigd zijn? een soort mini rolkooi.

overigens vraag ik me af waarom je er geen gordels in wil hebben? ik bedoel dan kan je het ( moderne, nieuwe) stoeltje gewoon vast zetten. Je kunt de gordels er altijd weer uit schroeven want ze staan niet op je kenteken bewijs.

Zelf heb ik bij de dyane ( 1972) zowel voorin als achterin 3 punts gordels gemaakt.
Binnenkort krijgt de casper en hobbes eend achterin ook 3 punt gordels.
met eendige groeten,

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 13 jun, 2012 13:26

Een frame in de vorm van een rechthoekig blok van dikke strippen om de gastankheen zou ook een optie kunnen zijn. Aan deze doos kan je dan je gordels vastzetten en bankje monteren.
Deze wel goed door de laadvloerheen aan het chassis bevestigen want zoals eerder vermeld zijn de binnenschermen van de bak niet bepaalt stevig om er een gordel aan te bevestigen.
Meteen omkeuren bij de RDW en je hebt een legale vierzitter.
Citroén rolls better than a Rolls!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 13 jun, 2012 14:58

Thijs schreef:Het is niet verplicht om een kinderbeveiligingsmiddel vast te zetten met een gordel.
Dat kan ook op een andere manier.
Dus je idee met een stoel achterin monteren is zo gek nog niet.
hoe kom je aan die wijsheid??? ik (ik heb dat ene maxicosie topic destijds gestart en veel info vergaard) lees overal dat je een goedgekeurd stoeltje moet hebben dat volgens de opgave van de fabrikant gemonteerd moet worden. en de fabrikant schrijft altijd een gordel voor. ik ben nog geen stoeltje tegen gekomen waar in de gebruiksaanwijzing staat: ach frot er maar een spanbandje om en dan komt het wel goed.

graag hoor ik van je waar je de info van hebt dat je niet verplicht bent een kinderbeveiligingsmiddel met een autogordel (of isofix) vast te zetten!

isofix mag officieel alleen in auto's die daar officieel goedgekeurd voor zijn!

als je rondrijd met een kind dat niet in een gekeurd stoeltje zit, welke niet op de door de fabrikant voorgeschreven methode is bevestigd ben je onverzekerd! buiten het feit of je het jezelf zou kunnen vergeven als je kind verwond, gehandicapt of erger raakt door een zelf in elkaar geknutseld bankje / gordels.

(legaal) een stoel achterin monteren mag volgens mij niet zomaar. er is ook een verschil tussen geel kenteken maar toch een bedrijfsauto. mijn aca had bijvoorbeeld een geel kenteken, maar staat wel te boek als "gesloten wagen". voor zover ik weet kun je dan niet legaal zomaar een bank of stoel achterin knallen.

de info die ik destijds kreeg (toen ik mijn aca geschikt wilde maken voor 4 personen) dat je uiteindelijk naar de rdw toe moet en dat de achterbank/stoel toegankelijk moest zijn. als je alleen een stoel plaats is het wellicht toegestaan deze toegang via de achterdeur te laten plaatsvinden (bij de aca hadden de voorstoelen dus op moeten kunnen klappen)

een maxicosi moet dus met een driepunts gordel vastgezet worden. dit is wellicht mogelijk maar ik weet dus voor 99% zeker dat je langs de rdw moet om de boel te keuren en ik weet niet welke eisen zei stellen aan de deugdelijkheid van bevestiging van de gordel. (dit zal dan dus net zo'n constructie moeten zijn met zo'n driehoekige doos op de wielkast zoals bij latere besteleenden ofzo.

kinderen onder de 3 mogen NIET zonder stoeltje/gordel vervoerd worden.

ik ben eerlijk gezegd bang dat het ophoudt.

Bovendien, zolang de kleine in een maxicosi ligt (dus met hoofd naar voren) en je bevestigd een maxicosi (legaal of illegaal) achterin, zie je je kind niet. en geloof mij, dat wil je echt wel. (en anders wil een baby zijn/haar ouders wel zien iig)

hou er ook rekening mee dat (vooral bij een bestel) de achterzijde veel meer beweegt/overhelt ed. helemaal als een stoel ook nog eens helemaal achter de gastank komt te staan.

als het perse met de bestel moet, zou ik zeggen: gordels voorin maken en een stoel achterin voor jezelf/vriendin (volgens mij mag dat dan zonder gordels ivm bouwjaar). anders houdt het toch echt op als je het op een legale (en verantwoorde!) wijze wil doen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Twécévé » wo 13 jun, 2012 15:23

dyane_maniac schreef:ik ben nog geen stoeltje tegen gekomen waar in de gebruiksaanwijzing staat: ach frot er maar een spanbandje om en dan komt het wel goed.
Haha, het snot zit op mn scherm :lol: :lol:

Zelf heb ik maxi cosi, kinderzitje e.d. altijd voorin (gehad) in de eend omdat daar 3 puntsgordel zit. Achterin heb ik bij Aalderink een originele 2 puntsgordel laten zetten (3 punts heeft eend achterin nooit gehad volgens mij). Daar zit mn zoontje van 5 op zo'n verhogingsding met dus een gordel om zn middel. Volgens de wet niet verplicht, had hem ook zonder gordel achterin mogen vervoeren (2cv officieel geleverd zonder gordel achterin en zoontje is ouder dan 3) maar vanuit veiligheidsoogpunt wilde ik het wel graag. Nu de gordel er eenmaal inzit is het ook een verplichting deze te dragen.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user

Bericht door dyane_maniac » wo 13 jun, 2012 16:29

Twécévé schreef:
dyane_maniac schreef:ik ben nog geen stoeltje tegen gekomen waar in de gebruiksaanwijzing staat: ach frot er maar een spanbandje om en dan komt het wel goed.
Haha, het snot zit op mn scherm :lol: :lol:
sorry
Twécévé schreef:
Zelf heb ik maxi cosi, kinderzitje e.d. altijd voorin (gehad) in de eend omdat daar 3 puntsgordel zit. Achterin heb ik bij Aalderink een originele 2 puntsgordel laten zetten (3 punts heeft eend achterin nooit gehad volgens mij). Daar zit mn zoontje van 5 op zo'n verhogingsding met dus een gordel om zn middel. Volgens de wet niet verplicht, had hem ook zonder gordel achterin mogen vervoeren (2cv officieel geleverd zonder gordel achterin en zoontje is ouder dan 3) maar vanuit veiligheidsoogpunt wilde ik het wel graag. Nu de gordel er eenmaal inzit is het ook een verplichting deze te dragen.
is zo'n verhoger verplicht bij een heupgordel??? nee toch? mijn dochter is inmiddels ook bijna uit har stoeltje gegroeid en moet dus binnenkort ook zonder stoeltje op de achterbank (idd met heupgordel) maar ik dacht dat zo'n verhoger alleen voor 3-puntsgordel was. maar moet eerlijk zeggen dat ik dit nog niet via de officiële kanalen ben nagegaan.

zo'n verhoger lijkt me alleen maar onveiliger met een heupgordel.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Plaats reactie