Sorry Robm, misschien ben ik dom maar hoe kun je, als je de voetenbak bij het schutbord hebt vastgepikt, de koets op het chassis terugzetten om te passen? Bij mij zijn de dorpels en de vloerplaten eruit! Dan zakt de koets toch over het chassis? Of zie ik dat verkeerd?RobM schreef:ja, als de koets op de kop ligt lijkt dat onlogisch. Tot je hem terugdraaid: dan rust de A stijl weer op de dorpel en dat is weer heel normaal. Ook de voetenbak zit heel behoorlijk om de dorpel heen, maar dat zie je neit op jou foto.theoenmarion schreef: Klopt het dat de dorpel maar iets op de A-stijl rust en verder wordt vastgelast aan deurscharnier en de parafan?
Je gaat nu dit meemaken:
doordat de koets iets doorzakt lijkt het net of je de dorpel niet meer op de A- B en C stijl tegelijk kan leggen. Het lijkt dan net of hij wip-wapt over de B stijl.
Werkwijze: nu de rand vastlassen waar de voetenbak aan het schutbord zit, dan koets terugdraaien en op het chassis zetten voor de pasvorm, dan de bodemplaten en dorpels er in en je zal zien dat de wip-wap weg is. Vastlassen met kleine lasjes. Op de binnenhoeken van de bodemplaten tijdelijk M8 bouten en moeren (waar ie aan het schutbord komt). ik heb daarna de koets op zijn zij gelegd voor het aflassen. En op de andere zij, en op de kop, en weer gewoon.
Met 'vlakke ondergrond' bedoelde ik niet dat je meteen parket in je werkplaats hoefde te leggen, hoor. Ziet er wel strak uit!
Gr Rob
advies laswerk
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Re: Dorpel
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
voetenbak bij schutbord niet vastpikken maar vastlassen.
dan staat de koets op de bak onder de achterbank en op de voetenbak. ( en moet je inderdaad onder het dashbord even ondersteunen)
Omdat de koets nu op het chassis staat kan je de vloerplaten er in leggen en bij de bak onder de achterbank en bij het schutbord met M8 bouten vastzetten, aan elkaar en aan het chassis . Nu de kokerbalken er onder en met griptangen alles op zijn plaats houden. Je kan de ondersteuning weghalen
Nu op een paar plekjes vastpikken. Als je slim bent even beide achterdeuren er in om te kijken of deze wel sluiten. En kijken of de voordeuren nog passen.
asl je zo ver bent heb je alle plaatwerk weer in model en gaat de koets weer passen op de rest van je eend. Qua vierkant, deuren en uitlijning met het chassis.
aflassen, verven, monteren en rijden maar.
Gr Rob
dan staat de koets op de bak onder de achterbank en op de voetenbak. ( en moet je inderdaad onder het dashbord even ondersteunen)
Omdat de koets nu op het chassis staat kan je de vloerplaten er in leggen en bij de bak onder de achterbank en bij het schutbord met M8 bouten vastzetten, aan elkaar en aan het chassis . Nu de kokerbalken er onder en met griptangen alles op zijn plaats houden. Je kan de ondersteuning weghalen
Nu op een paar plekjes vastpikken. Als je slim bent even beide achterdeuren er in om te kijken of deze wel sluiten. En kijken of de voordeuren nog passen.
asl je zo ver bent heb je alle plaatwerk weer in model en gaat de koets weer passen op de rest van je eend. Qua vierkant, deuren en uitlijning met het chassis.
aflassen, verven, monteren en rijden maar.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
voetenbak
Nou, de voetenbak zit er in. Paste perfect. Had eerst reparatiedelen gekocht, maar toch terug gedaan en een complete voetenbak gehaald. Zit nog wel met een deel van het schutbord en onder het raam. Iemand een idee?

-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
dat deel onder het raam waar de bediening van de ventilatieklep in zit is ook te koop. Om het te kunnen vervangen moet wel het vooruitframe er uit. maar gezien de foto's achter de link is dat toch wel een goed idee.
dat slechte stuk schutbord heb ik geen idee. als het een klein stukje is kan je er een stukje uitslijpen en een plaatje inlassen? Het schutbord is wel vreslijk dun; dat last heel lastig. Je komt met die rand nog wel aan het lassen met je voorruitframe en het plaatdeel waar je ventilatieklep bediening op zit.
Gr Rob
dat slechte stuk schutbord heb ik geen idee. als het een klein stukje is kan je er een stukje uitslijpen en een plaatje inlassen? Het schutbord is wel vreslijk dun; dat last heel lastig. Je komt met die rand nog wel aan het lassen met je voorruitframe en het plaatdeel waar je ventilatieklep bediening op zit.
Gr Rob
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
achterbank
Wie kan mij adviseren? Ik heb een poos, door omstandigheden, niet aan de koets kunnen werken, en nu weet ik niet meet op welke hoogte de bodemplaat zit tov de dorpel. Ik heb namelijk een nieuw driehoekstukje in de bodem, naast de dorpel, gemaakt. De achterbank, of hoe dit ook mag heten, ligt dus los van de dorpels. Zit dit stukje, zie foto's, nu tegen de rand van de dorpel zoals op foto 2 te zien is? Op foto 1 hangt hij dus nog los.

Zoals op de onderste foto is het correct. Kan het wel percies op meten maar eerlijk gezegd zal dat niet op de mm komen. De omgeztte rand van de bodemplaat moet gelijk liggen met de onderkant dorpel. De adfdichting van de dorpel dekt de twee plaateinden dan wee (een beetje) af.
Hoop dat dit duidelijk is
Hoop dat dit duidelijk is
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
proplassen.
voor zover mij bekend is dat een APK keuringseis: dragende delen proplassen, elke 2 cm een las. Als ik me goed herinner 54 gaatjes per bodemplaat. Ik hoop dat je een ponstang hebt.
Er is wel eens discussie geweest of dat nu echt nodig is, zoveel lasjes. Ik heb ze er gewoon opgezet; als je er mee bezig bent is het nauwelijks meer werk en als je eend er op afgekeurd wordt heb je een heel sacherijnige weekend voor de boeg.
en deze foto pas bij de text van AKfreak:

De hoogte van de bak onder de achterbank bepaalt de hoek waaronder de kokerbalken onder je eend komen. Als je dat verkeerd doet dan pas je koets niet meer goed op het chassis; die steunt immers ook onder de kofferbak op het chassis. Ik zou eea zo goed mogelijk uitmeten, vastlassen met een paar kleine lasjes en dan de koets even omdraaien en op het chassis zetten.
ik heb nog ca 8 cm C-stijl liggen, heb je daar nog wat aan?
Voor de proplassen is een puntlas-griptang een uitkomst. Heb je die? Ik gebruik er één van 5 euro ergens van internet.
Gr Rob
voor zover mij bekend is dat een APK keuringseis: dragende delen proplassen, elke 2 cm een las. Als ik me goed herinner 54 gaatjes per bodemplaat. Ik hoop dat je een ponstang hebt.
Er is wel eens discussie geweest of dat nu echt nodig is, zoveel lasjes. Ik heb ze er gewoon opgezet; als je er mee bezig bent is het nauwelijks meer werk en als je eend er op afgekeurd wordt heb je een heel sacherijnige weekend voor de boeg.
en deze foto pas bij de text van AKfreak:

De hoogte van de bak onder de achterbank bepaalt de hoek waaronder de kokerbalken onder je eend komen. Als je dat verkeerd doet dan pas je koets niet meer goed op het chassis; die steunt immers ook onder de kofferbak op het chassis. Ik zou eea zo goed mogelijk uitmeten, vastlassen met een paar kleine lasjes en dan de koets even omdraaien en op het chassis zetten.
ik heb nog ca 8 cm C-stijl liggen, heb je daar nog wat aan?
Voor de proplassen is een puntlas-griptang een uitkomst. Heb je die? Ik gebruik er één van 5 euro ergens van internet.
Gr Rob
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Robm, bedankt voor de uitleg. Dus, als ik het goed begrijp, kan ik de achterbank beter vastlassen als de koets met de bodem op de grond ligt. Even voor alle duidelijkheid: Ik heb er alleen nog maar een nieuwe voetenbak in gelast. De dorpels en achterbank moeten nog. Als ik de dorpel op de tussenstijl leg en de achterbank met een griptang vast zet (zoals deze zou moeten zitten) komt de dorpel vooraan bij de voetenbak aardig omhoog!
Ja, ik heb een ponstang. En de 8cm c-stijl heb ik, denk ik ,niet nodig. Heb een nieuw stuk van 70 cm gekocht. En wat bedoel je met een puntlas-griptang? Tang met een breede bek?
Ja, ik heb een ponstang. En de 8cm c-stijl heb ik, denk ik ,niet nodig. Heb een nieuw stuk van 70 cm gekocht. En wat bedoel je met een puntlas-griptang? Tang met een breede bek?
-
- Heavy user
in principe proplas. maar ik vind dat eerlijk gezegd lastiger dan doorlassen. het is erg belangrijk de twee delen echt strak op elkaar te krijgen. de tang waar rob het over heeft (of twee griptangen net naast het gaatje is een must)
ik ben ooit zo begonnen, maar omdat ik er niet tevreden over was (de twee delen waren lastig echt strak tegen elkaar aan te krijgen en de koets zat nog op het chassis waardoor ik liggend moest lassen etc etc) heb ik uiteindelijk de hele bodemplaat aan de bovenkant (dus binnenzijde koets) doorgelast. ik vind dat veel makkelijker. en qua apk geloof ik dat je eigenlijk niet zou mogen proplassen (maarja zo zit het origineel ook en niemand die het ziet). doorlassen mag altijd
ik ben ooit zo begonnen, maar omdat ik er niet tevreden over was (de twee delen waren lastig echt strak tegen elkaar aan te krijgen en de koets zat nog op het chassis waardoor ik liggend moest lassen etc etc) heb ik uiteindelijk de hele bodemplaat aan de bovenkant (dus binnenzijde koets) doorgelast. ik vind dat veel makkelijker. en qua apk geloof ik dat je eigenlijk niet zou mogen proplassen (maarja zo zit het origineel ook en niemand die het ziet). doorlassen mag altijd
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction