Eendje in Belgie
Eendje in Belgie
Ik ben onlangs bij twee garages langsgegaan bij mij in de buurt. Deze restaureren 2cvtjes waar ik wat informatie ben gaan opvragen.
Ik had graag een eendje gekocht maar omdat ik er helemaal niet veel van afweet wil ik er ook liever niet eentje kopen waar ik aan moet sleutelen.
Bij garage 1 krijg je voor een budget van 5000€ een nieuw chassis, niet gegalvaniseerd denk ik. en voor de rest een wagen die helemaal in orde is, controlevrij en waar je toch al zeker 5 jaar dagelijks mee kan rijden. Met een jaar garantie bij de garage.
FE2PK is niet echt een verkoopgarage maar een herstelgarage. Het staat daar vol oude eendjes en onderdelen, geen showroom of eendjes klaar voor de verkoop.
Bij garage 2 krijg je:
Een gegalvaniseerd chassis, nieuwe motor, nieuwe versnellingsbak, 123 ontsteking, kortom een volledig op en top wagen zo goed als nieuw al dan niet beter. Die komt echter wel op 8000.
Allemaal erg veel geld vind ik toch maar soms goedkoper dan sommige nederlandse garages waar ik ze voor min. 8.xxx - 13.xxx zie gaan?
Excuses voor slechte opbouw
Ik had graag een eendje gekocht maar omdat ik er helemaal niet veel van afweet wil ik er ook liever niet eentje kopen waar ik aan moet sleutelen.
Bij garage 1 krijg je voor een budget van 5000€ een nieuw chassis, niet gegalvaniseerd denk ik. en voor de rest een wagen die helemaal in orde is, controlevrij en waar je toch al zeker 5 jaar dagelijks mee kan rijden. Met een jaar garantie bij de garage.
FE2PK is niet echt een verkoopgarage maar een herstelgarage. Het staat daar vol oude eendjes en onderdelen, geen showroom of eendjes klaar voor de verkoop.
Bij garage 2 krijg je:
Een gegalvaniseerd chassis, nieuwe motor, nieuwe versnellingsbak, 123 ontsteking, kortom een volledig op en top wagen zo goed als nieuw al dan niet beter. Die komt echter wel op 8000.
Allemaal erg veel geld vind ik toch maar soms goedkoper dan sommige nederlandse garages waar ik ze voor min. 8.xxx - 13.xxx zie gaan?
Excuses voor slechte opbouw
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
Je moet je goed gaan bedenken wat het je waard is. Prijzen tussen toen nog nieuw werd geleverd en nu kan je niet vergelijken. Je komt ze in verschillende prijscategoriën tegen. Aan elke 2cv zul je altijd wel iets hebben wat weer een bepaalde charme heeft.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
Als je een auto zoekt voor 5 jaar probleemloos rijden koop dan geen 2cv.
Je moet handig zijn en af en toe wat willen en kunnen doen. Als je alleen maar wilt rijden, zoek dan een moderne auto.
Anders heb je na 5 jaar een auto die opnieuw aangepakt moet worden voor een zelfde bedrag als de aankoop.
Een eend kan probleemloos zijn, maar meestal zijn er wel wat kleine dingen die, als je er weinig verstand van hebt en zelf weinig sleutelt, uit kunnen groeien tot grote reparaties en klussen.
Voorbeeldje: kleine roestplekjes onder je ruitrubbers, als je dat laat gaan heb je na een paar jaar op dezelfde plek een lasklus of de vervanging van een voorruitframe.
Of af en toe met een tectylspuit de onderkanten van de deuren doen, dat zijn eenvoudige dingen die ervoor zorgen dat je 2cv netjes blijft.
Maar dat moet je wel willen....
dus denk goed na waar je je geld aan uit geeft en wat je wilt.
Eend rijden kan probleemloos, maar of je bent zelf handig en hebt er lol in, of je moet veel geld uitgeven aan onderhoud bij een goede 2cv garage.
Anders heb je na 5 jaar een auto die opnieuw gerestaureerd kan worden.
Je moet handig zijn en af en toe wat willen en kunnen doen. Als je alleen maar wilt rijden, zoek dan een moderne auto.
Anders heb je na 5 jaar een auto die opnieuw aangepakt moet worden voor een zelfde bedrag als de aankoop.
Een eend kan probleemloos zijn, maar meestal zijn er wel wat kleine dingen die, als je er weinig verstand van hebt en zelf weinig sleutelt, uit kunnen groeien tot grote reparaties en klussen.
Voorbeeldje: kleine roestplekjes onder je ruitrubbers, als je dat laat gaan heb je na een paar jaar op dezelfde plek een lasklus of de vervanging van een voorruitframe.
Of af en toe met een tectylspuit de onderkanten van de deuren doen, dat zijn eenvoudige dingen die ervoor zorgen dat je 2cv netjes blijft.
Maar dat moet je wel willen....
dus denk goed na waar je je geld aan uit geeft en wat je wilt.
Eend rijden kan probleemloos, maar of je bent zelf handig en hebt er lol in, of je moet veel geld uitgeven aan onderhoud bij een goede 2cv garage.
Anders heb je na 5 jaar een auto die opnieuw gerestaureerd kan worden.
Uiteraard wordt het natuurlijk wel de bedoeling dat ik het zelf onderhoud en met deze auto leer sleutelen. Dat vind ik een beetje bij een eendje horen.
Ik zag op een site in een garage in eindhoven dat een galvan chassis rond de 1250 euro kost? Als je alle onderdelen zelf zou kopen zou je precies toch enorm goedkoper uitkomen dan een gelijkwaardige van 8000 euro of is dat maar een gedacht van verkeerd rekenen?
Ik zag op een site in een garage in eindhoven dat een galvan chassis rond de 1250 euro kost? Als je alle onderdelen zelf zou kopen zou je precies toch enorm goedkoper uitkomen dan een gelijkwaardige van 8000 euro of is dat maar een gedacht van verkeerd rekenen?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
natuurlijk. maar ga eens kijken hoeveel uur je dat kost en een garage is de kerstman niet, die moet de kachel ook laten roken dus rekent een bedrag voor de arbeid. en per uur is dat echt niet veel, die mannen verdienen er echt geen vette boterham aan.Dimsim schreef: Ik zag op een site in een garage in eindhoven dat een galvan chassis rond de 1250 euro kost? Als je alle onderdelen zelf zou kopen zou je precies toch enorm goedkoper uitkomen dan een gelijkwaardige van 8000 euro of is dat maar een gedacht van verkeerd rekenen?
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
Uiteraard dat die mensen er ook aan verdienen, het is uiteindelijk hun werk. Maar ik bedoel maar dat ik geen auto koop die je zelf in elkaar zet voor ongeveer 5000 inplaats van dezelfde te kopen voor 8000supercees schreef:natuurlijk. maar ga eens kijken hoeveel uur je dat kost en een garage is de kerstman niet, die moet de kachel ook laten roken dus rekent een bedrag voor de arbeid. en per uur is dat echt niet veel, die mannen verdienen er echt geen vette boterham aan.Dimsim schreef: Ik zag op een site in een garage in eindhoven dat een galvan chassis rond de 1250 euro kost? Als je alle onderdelen zelf zou kopen zou je precies toch enorm goedkoper uitkomen dan een gelijkwaardige van 8000 euro of is dat maar een gedacht van verkeerd rekenen?
Ik heb net contact gehad met iemand uit de buurt die zijn 2cvtje verkoopt.
Na meer informatie opgevraagd te hebben zegt hij dat een van de dingen die tijdens de restauratie zijn gedaan, "onderkant en chassis gerruttekst".
Hebben jullie enig idee wat hij daar mee bedoelt?
Het chassis is ook volledig gedenitrolt, nieuwe gereviseerde motor en nieuwe boit beide van 2 jaar geleden, beide uit een acadyene,, twingo zetels, nieuw bobijn, etc etc.
Een eendje dat me wel erg interesseert moet ik zeggen, alleen een beetje bang voor de twingo zetels. ik hoop dat hij niet die uit de renault bedoelt. dan ben ik dat mooie bankje kwijt
Na meer informatie opgevraagd te hebben zegt hij dat een van de dingen die tijdens de restauratie zijn gedaan, "onderkant en chassis gerruttekst".
Hebben jullie enig idee wat hij daar mee bedoelt?
Het chassis is ook volledig gedenitrolt, nieuwe gereviseerde motor en nieuwe boit beide van 2 jaar geleden, beide uit een acadyene,, twingo zetels, nieuw bobijn, etc etc.
Een eendje dat me wel erg interesseert moet ik zeggen, alleen een beetje bang voor de twingo zetels. ik hoop dat hij niet die uit de renault bedoelt. dan ben ik dat mooie bankje kwijt
dinitrol is een antiroest behandeling die, mits goed gedaan, jaren mee ken
een gereviseerde motor is nog niet altijd "nieuw"
en een bankje kan je overal op de kop tikken
maar euh boite, bobijn? komt ie uit belgië?
want dan moet er ook nog een kenteken opkomen(er van uit gaande dat jij nler bent )
met een eend ben je altijd bezig
geluidje hier, lekke uitlaat verbinding daar
en dan al de kleine roest plekjes nog die je op tijd bij moet werken
mijn eerste nieuwe dorpels gingen maar twee jaar mee omdat ik ze niet goed behandeld had
sleutelkennis en zin is dus eigenlijk een must
ik rijd nu al weer anderhalf jaar probleemloos
en dat wil zeggen ik heb in die tijd slechts
2 aandrijfassen vervangen
3 keer de uitlaat opnieuw dicht gemaakt
5 keer de carb schoon gemaakt
4 keer de assen en fusees gesmeerd
1 keer olie vervangen
en 4 roestplekkies in de menie gezet om straks in 1 keer te schilderen
probleemloos dus
daar staat tegenover dat je in een geweldige auto rijd
zuinig rijd
belastingvrij rijd
en altijd een smile op je gezicht hebt
voor mij en vele andere weegt dit tegen de minnen op
ps. sleutelen is niet moeilijk slechts een kwestie van durven en doen dus laat je niet ontmoedigen door mij
een gereviseerde motor is nog niet altijd "nieuw"
en een bankje kan je overal op de kop tikken
maar euh boite, bobijn? komt ie uit belgië?
want dan moet er ook nog een kenteken opkomen(er van uit gaande dat jij nler bent )
met een eend ben je altijd bezig
geluidje hier, lekke uitlaat verbinding daar
en dan al de kleine roest plekjes nog die je op tijd bij moet werken
mijn eerste nieuwe dorpels gingen maar twee jaar mee omdat ik ze niet goed behandeld had
sleutelkennis en zin is dus eigenlijk een must
ik rijd nu al weer anderhalf jaar probleemloos
en dat wil zeggen ik heb in die tijd slechts
2 aandrijfassen vervangen
3 keer de uitlaat opnieuw dicht gemaakt
5 keer de carb schoon gemaakt
4 keer de assen en fusees gesmeerd
1 keer olie vervangen
en 4 roestplekkies in de menie gezet om straks in 1 keer te schilderen
probleemloos dus
daar staat tegenover dat je in een geweldige auto rijd
zuinig rijd
belastingvrij rijd
en altijd een smile op je gezicht hebt
voor mij en vele andere weegt dit tegen de minnen op
ps. sleutelen is niet moeilijk slechts een kwestie van durven en doen dus laat je niet ontmoedigen door mij
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
Yep, boite en bobijn!
Hij komt inderdaad uit België en ikzelf ook
Zin hebben zit er zeker in en dat sleutelen is helemaal niet erg. hoort er echt wel bij vind ik. het is ook een makkelijk wagentje om het te leren.
En die smile... ja, die smile is waar we het voor doen. als ik er eentje zie rijden krijg ik al een smile dus nu nog een smile als ik zelf in eentje zit
Dus die dinitrol is best wel goed.
Maar wat is dan "geruttekst"?
Hij komt inderdaad uit België en ikzelf ook
Zin hebben zit er zeker in en dat sleutelen is helemaal niet erg. hoort er echt wel bij vind ik. het is ook een makkelijk wagentje om het te leren.
En die smile... ja, die smile is waar we het voor doen. als ik er eentje zie rijden krijg ik al een smile dus nu nog een smile als ik zelf in eentje zit
Dus die dinitrol is best wel goed.
Maar wat is dan "geruttekst"?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
ik denk dat jouw Belgisch beter is dan die van ons...Dimsim schreef: Maar wat is dan "geruttekst"?
je hoeft niet aan elke eend te sleutelen hoor. de mijne was een ouwe roestbak, heb ik nu 6 jaar met 11.000 kilometer per jaar en ik heb nauwelijks sleutelwerk. in het begin wat spatborden, deuren en bumpers vervangen, maar dat stelt niets voor. 1x een vloerplaat erin laten lassen, zelf een keer een staartstuk vervangen en een ruitenwissermotor en dat is het wel zo'n beetje. nu moet, na 6 jaar, het dakje weer vervangen worden, kan je ook makkelijk zelf.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
Ik vraag me zelfs af of t wel "belgiesch" is...
Het eendje dat ik dus op het oog heb:
Chassis volledig hersteld en opgelast en gedinitrolt
Koets heeft nieuwe vloerplaten nieuwe verf op de vloer
En onderkant "geruttekst", zoals hij het zegt, alsook het chassis
Er staan twingo zetels in en nieuwe vloermatten in stof
De motor en boit zijn 2 jaar geleden gereviseerd en kwam
Uit een acadyane, de motor heeft een 1 2 3 onsteking en nieuwe bobijn
De papieren zijn van 1975 met homelegatie
Hij vraagt er momenteel 7950 voor. Voor 50 euro meer heb ik een op en top spiksplinternieuwe 2cv dus afbieden maar!!
Ik denk om iets rond een 5000 te beginnen?
Het eendje dat ik dus op het oog heb:
Chassis volledig hersteld en opgelast en gedinitrolt
Koets heeft nieuwe vloerplaten nieuwe verf op de vloer
En onderkant "geruttekst", zoals hij het zegt, alsook het chassis
Er staan twingo zetels in en nieuwe vloermatten in stof
De motor en boit zijn 2 jaar geleden gereviseerd en kwam
Uit een acadyane, de motor heeft een 1 2 3 onsteking en nieuwe bobijn
De papieren zijn van 1975 met homelegatie
Hij vraagt er momenteel 7950 voor. Voor 50 euro meer heb ik een op en top spiksplinternieuwe 2cv dus afbieden maar!!
Ik denk om iets rond een 5000 te beginnen?
Bel hem gewoon even en echt doorvragen.
Veel mensen roepen dit is nieuw en dat is nieuw, maar een nieuwe bobine is bijvoorbeeld niet echt spannend, zeker niet op een paar 1000 euro.
Twingo stoelen in een eend verminderen de waarde alleen maar.
Gelukkig kun je er zo weer een bankje inzetten.
Dat er een acadyane motor inzit is op zich ook niet handig daar moet je dus rekening mee blijven houden als je onderdelen koopt.
Een nette standaard goede eend is gewoon de beste keus. Niet 1 of ander samengesteld geheel dat maakt sleutelen vaak ook lastig.
Maar het is lastig te beoordelen zonder de auto gezien te hebben, misschien ziet er wel perfect uit.
Maar meestal als ik zoiets hoor met een andere motor en andere stoelen, word ik niet echt blij.
Kun je wat foto's maken en die hier plaatsen, ook van het interieur en de motorruimte, foto's zeggen het meest....
Veel mensen roepen dit is nieuw en dat is nieuw, maar een nieuwe bobine is bijvoorbeeld niet echt spannend, zeker niet op een paar 1000 euro.
Twingo stoelen in een eend verminderen de waarde alleen maar.
Gelukkig kun je er zo weer een bankje inzetten.
Dat er een acadyane motor inzit is op zich ook niet handig daar moet je dus rekening mee blijven houden als je onderdelen koopt.
Een nette standaard goede eend is gewoon de beste keus. Niet 1 of ander samengesteld geheel dat maakt sleutelen vaak ook lastig.
Maar het is lastig te beoordelen zonder de auto gezien te hebben, misschien ziet er wel perfect uit.
Maar meestal als ik zoiets hoor met een andere motor en andere stoelen, word ik niet echt blij.
Kun je wat foto's maken en die hier plaatsen, ook van het interieur en de motorruimte, foto's zeggen het meest....
Die Acadyane motor en die stoelen stonden me wat tegen, ik wil echt graag het originele bankje vooraan.
En zoals je zegt, het zijn weer andere onderdelen, dat is alleen maar meer last...
Ik heb net om meer foto's gevraagd, misschien volgend weekend eens langsgaan. dit weekend is het namelijk graspop
En zoals je zegt, het zijn weer andere onderdelen, dat is alleen maar meer last...
Ik heb net om meer foto's gevraagd, misschien volgend weekend eens langsgaan. dit weekend is het namelijk graspop