Bam!

Hier kun je jezelf voorstellen, of met je nieuwe 2cv gaan pronken.
Plaats reactie
DaVitsche
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 26 jun, 2012 16:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bam!

Bericht door DaVitsche » di 26 jun, 2012 21:19

Enkele dagen geleden een geit van onder het zeil getrokken in de garage van mijn moeder. Het idee om er iets mee aan te vangen heb ik al langer, de know-how ontbreekt echter volledig. Ik bereid me dan ook mentaal voor op een helse rit.

De 2CV in kwestie heeft als bouwjaar 1988. Heb er enorm van genoten als kind, dus kijk ik er ook weer naar uit om hem aan de praat te krijgen.

Geen flauw idee hoe je begint aan een restauratie. Dus alle tips zijn welkom.

Voor mij was het:

stap 1: is het chasis roestvrij?
stap 2: werkt de motor nog?
stap 3: panikeer en loop in doelloos cirkels rond!

Zijn er ergens degelijke gidsen te vinden van hoe je te werk gaat? Welke controles je moet uitvoeren. Stap voor stap en degelijk uitgelegd.

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » di 26 jun, 2012 22:15

goed bezig
de volgorde die je aanhoud gebruik ik zelf ook altijd bij mijn projecten
dus ga rustig verder

hoe lang staat ze al stil?
als het al enige jaren is haal dan eerst de tank eronderuit en maak die van binnen goed schoon
spoel de benzineleiding door
maak de brandstofpomp schoon en gangbaar
maak de carburateur schoon van binnen
trek het spruitstuk van het blok af en klop alle roest, roet en losse delen daaruit
zet alles weer in elkaar met een lekkere scheut verse benzine(nog niet druk gaan maken over wat voor peut, '88 is euro)
volle accu en starten zonder choke
wel ff olie pijlen voor het starten, verversen hoeft nog niet

hoop werk maar dat is om nog meer te voorkomen
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 175
Lid geworden op: do 27 jan, 2011 21:48
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Bam!

Bericht door JieKie » di 26 jun, 2012 22:40

DaVitsche schreef:Enkele dagen geleden een geit van onder het zeil getrokken in de garage van mijn moeder. Het idee om er iets mee aan te vangen heb ik al langer, de know-how ontbreekt echter volledig. Ik bereid me dan ook mentaal voor op een helse rit.

De 2CV in kwestie heeft als bouwjaar 1988. Heb er enorm van genoten als kind, dus kijk ik er ook weer naar uit om hem aan de praat te krijgen.

Geen flauw idee hoe je begint aan een restauratie. Dus alle tips zijn welkom.

Voor mij was het:

stap 1: is het chasis roestvrij?
stap 2: werkt de motor nog?
stap 3: panikeer en loop in doelloos cirkels rond!

Zijn er ergens degelijke gidsen te vinden van hoe je te werk gaat? Welke controles je moet uitvoeren. Stap voor stap en degelijk uitgelegd.
stap 3 heb ik al redelijk veel gedaan, vooral het doelloos in cirkels lopen..

ik weet ook niets van restauraties, maar "how to restore a 2cv" en de geitengarage heeft me wel al nn stuk verder geholpen.
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

DaVitsche
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 26 jun, 2012 16:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door DaVitsche » di 26 jun, 2012 22:58

brammie schreef:goed bezig
de volgorde die je aanhoud gebruik ik zelf ook altijd bij mijn projecten
dus ga rustig verder

hoe lang staat ze al stil?
als het al enige jaren is haal dan eerst de tank eronderuit en maak die van binnen goed schoon
spoel de benzineleiding door
maak de brandstofpomp schoon en gangbaar
maak de carburateur schoon van binnen
trek het spruitstuk van het blok af en klop alle roest, roet en losse delen daaruit
zet alles weer in elkaar met een lekkere scheut verse benzine(nog niet druk gaan maken over wat voor peut, '88 is euro)
volle accu en starten zonder choke
wel ff olie pijlen voor het starten, verversen hoeft nog niet

hoop werk maar dat is om nog meer te voorkomen
Ze staat al stil sinds 2002-2003. Dus de je zal wel gelijk hebben qua tank en zo.

Onze garage is volledig niet voorzien op de werken die eraan staan te komen vermoed ik. Best ergens een plekje zoeken om in alle rust verder te werken.

Daarnet al de beslissing genomen dat ik morgen begin met de carroserie eraf te halen om zo meer bewegingsvrijheid te krijgen. Goed archiveren welk boutje en schroefje van waar komt ;)

Op zich kan ik niet heel veel fout doen denk ik, en als dat het geval is halen we ertoch gewoon professionals bij :D

DaVitsche
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 26 jun, 2012 16:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Re: Bam!

Bericht door DaVitsche » di 26 jun, 2012 23:19

JieKie schreef: stap 3 heb ik al redelijk veel gedaan, vooral het doelloos in cirkels lopen..

ik weet ook niets van restauraties, maar "how to restore a 2cv" en de geitengarage heeft me wel al nn stuk verder geholpen.
Thanks voor de tip. Ga hem morgen eens zoeken in tweedehands boekenwinkels, want nieuw loopt de prijs al snel op + lange levertijden via amazon om het betaalbaar te houden.

hetwrak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
Locatie: Elahuizen
Contacteer:

Bericht door hetwrak » di 26 jun, 2012 23:58

Vraag eens een niet commerciële geitenhoeder om advies. Er is er vast een in de buurt die graag wil helpen.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 27 jun, 2012 00:14

Beter nog: word lid van een Club, dat gaat het snelst.

DaVitsche
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: di 26 jun, 2012 16:07
Locatie: Kapelle op den Bos

Bericht door DaVitsche » wo 27 jun, 2012 17:45

David schreef:Beter nog: word lid van een Club, dat gaat het snelst.
Waar vind ik een lijst van clubs?

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 27 jun, 2012 18:45

1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Plaats reactie