temperatuur visablok
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
temperatuur visablok
ik heb sinds kort een temperatuurmeter ingebouwd (sensorflens) maar nu word ik toch wel een beetje bezorgd, bij continue 100 km/h loopt de temp al op tot 100 graden en bij 120 makkelijk tot 120 graden! en dit bij slechts 10 graden buitentemperatuur!dit beloofd niet veel goeds voor de zomer. Eerder maakte ik me er niet zo druk om, je wist toch niet hoe hoog de temp werd....
oliekoeler is goed schoon, maar deze is wel kleiner dan van een 6 blok (2/3 of de helft) is dit omdat een visa een betere luchtstroming (koeling) heeft onder de motorkap?
Wat te doen: 1. zo laten, visablok is immers door de fabriek zo bedoeld en uitgedokterd
2. grotere oliekoeler monteren van een 6je en ervanuit gaan dat de temp dan lager blijft.....
greets Rusty
oliekoeler is goed schoon, maar deze is wel kleiner dan van een 6 blok (2/3 of de helft) is dit omdat een visa een betere luchtstroming (koeling) heeft onder de motorkap?
Wat te doen: 1. zo laten, visablok is immers door de fabriek zo bedoeld en uitgedokterd
2. grotere oliekoeler monteren van een 6je en ervanuit gaan dat de temp dan lager blijft.....
greets Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
Ik ben absoluut geen expert op dit gebied, maar ik denk dat ik inderdaad het koelvermogen wat groter zou maken. Ik heb weleens gehoord dat een grotere maat oliefilter ook al uit kan maken. Heb ook geen enkel idee bij welke temperaturen de smerende werking van de olie echt slecht gaat worden. 120 graden is heet, maar volgens mij nog niet heel erg slecht voor je olie.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
ik heb trouwens ook al een groter oliefilter en boven de 120 graden gaan de smerende eigenschappen aanzienlijk achteruit! dus alleen daarom al zou een grotere oliekoeler nodig zijn.
zijn er nog meer mensen met een temperatuur meter, hoe hoog wordt de temp bij jullie?
greets Rusty
zijn er nog meer mensen met een temperatuur meter, hoe hoog wordt de temp bij jullie?
greets Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
Hoe warm is warm?Rusty schreef:op zich logisch, had ik zelf kunnen bedenken.... blijft het feit dat ie erg warm wordt!
Weet je zeker dat het meten goed is? Bij het oliefilter, voor of achter de koeler, onderin het carter, bij de drukmeter, het zal allemaal een verschillende uitslag geven, je kunt zo'n meter dan ook alleen maar als indicatie voor het temperatuurverloop gebruiken, voor je die meter had liep de motor zonder problemen, nu je hem hebt gemonteerd ben je opeens bang dat het fout is, er rijden duizenden eenden rond zonder zo'n meter en het gaat altijd goed, waarom zou het fout zijn nu hij er in zit?
(het staat natuurlijk wel mooi!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
de temperatuur wordt gemeten bij een sensorflens (bij het oliefilter)
en ja.. de nauwkeurigheid van de sensor en de meter?! ik weet het ook niet, maar ik ga er toch van uit dat een eventuele afwijking niet al te groot zal zijn. het maakt op zich ook niet uit waar de olie het warmst wordt, op het meetpunt wordt ie dus warmer dan 120 graden, en das nie goe....
hoe warm wordt een 6 blok eigenlijk? (bij de sensorflens oliefilter) iemand een metertje?
greets Rusty
en ja.. de nauwkeurigheid van de sensor en de meter?! ik weet het ook niet, maar ik ga er toch van uit dat een eventuele afwijking niet al te groot zal zijn. het maakt op zich ook niet uit waar de olie het warmst wordt, op het meetpunt wordt ie dus warmer dan 120 graden, en das nie goe....
hoe warm wordt een 6 blok eigenlijk? (bij de sensorflens oliefilter) iemand een metertje?
greets Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
wel als je er een stuk af freesd , moet je natuurlijk wel de mogelijkheid toe hebben, wat ook kan is er in de diameter een stuk afdraaien, let wel op dat je dan nog genoeg draad overhoud voor je sensoren!Tom schreef:Ik dacht dat een sensorflens niet zou passen op een visa?
Veel aan moeten veranderen of past het wel redelijk?
alleen het oliefilter met de grotere diameter past dan niet meer, wel die een maatje langer is dan de orginele. ik heb er ook nog wel foto's van, zijn alleen een beetje groot om op het forum te plakken (weet trouwens ook niet hoe dat moet, is ook de reden dat ik geen avatar heb, ben nu eenmaal liever met eendjes bezig dan met de compu, en dat komt weer goed uit, want ik heb daar ook meer verstand van!) zo het is toch weer een heel verhaal gewordenmaar ik hoop dat je wat hebt aan deze info!
greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
Ik heb ook een sensorflens gemonteerd in een orginele 2cv6 motor. Bij mij blijft de temperatuur juist te laag. Ik gebruik het kleinste oliefiltertje, maar dan nog. Die tip van het konede water ga ik zeker even toepassen. Ik heb de flens nu afgeplakt en dan wordt de temperatuur wat hoger. De flens zelf koelt natuurlijk ook lekker mee in de winter.