niet bepaald geruisloos remmen

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Gesloten
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

niet bepaald geruisloos remmen

Bericht door Hanzzl69 » ma 4 apr, 2005 15:12

Hoi, ff checken: als ik rem komt er op het laatst, vlak voor ik stil sta, een onheilspellend geluid uit de remmen alsof het hele zaakje vastloopt, tezamen met een forse abrupte snelheidsvermindering.
Ineens, van de ene op de andere dag.
Vanmorgen provisorisch schoongemaakt met pleepapier, waren de schijven idd wel wat viezig.

Kan het komen doordat de schijven vies zijn en is schoonmaken voldoende of is er meer aan de hand.?

Ik heb geen noodstop gemaakt en rij heeeeeeeeeel af en toe een paar meter met de handrem er op :roll: maar echt niet meer dan een paar meter.

Iemand bekend met dit geluid??
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Frank Munneke » ma 4 apr, 2005 16:30

klink als blokken ergens op, maak eens een noodstop en kijk wat er gebeurd. check alle blokken etc effe (achter opkrikken remmen en dan voelen en luisteren. Of ga ffe langs de kwikfit oid voor een gratis remmentest.

groet

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Contacteer:

Bericht door Daffy » di 5 apr, 2005 13:01

Lijkt erop dat er een beetje vettigheid op de schijven/blokken is gekomen.
Stukje gaan rijden met de voet op het rempedaal ( uiteraard niet voluit) dan brand het geheel meestal wel schoon.
Groter probleem is , erachter te komen hoe ze vet zijn geworden.
wat ook een oorzaak kan zijn , is het dunner worden van de blokken.
Als de blokken dunner worden , kan de ontstane warmte moeilijker weg, zodat het wrijvings oppervlak van de blokken verbrand.
Blok wordt harder , en ,,brommen'' is (o.a.) het gevolg.
Meestal is overigens de beste oplossing in beide gevallen: nieuwe blokken zetten.

Daffy

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » di 5 apr, 2005 13:40

Het geluid komt alleen op het allerlaaste moment van het remmen, vlak voor ik stil sta. Brommmen is al een aardige omschrijving. Het is meer kkkkkkkrrrrrrrrggggggggggg!!!!!!!!!!
Ik heb de schijven inmiddels nog beter schoongemaakt. Ze waren behoorlijk smerig, ook om de remmen heen een gore bende. Ergens zit misschien een olielek. Maar waar?? Ik heb er niet aan zitten klooien.
Wat ook kan is dat het nog een restant is van het oliefilter dat na de laatste beurt niet goed vastgedraaid was door de garagist. Vooral de schijf aan die kant van het blok was smerig.
Ik zal je tip morgen uitproberen, Daffy. Ben vandaag op de fiets naar het werk gegaan, mooi weer. :wink:
Hanzzl69

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 7 apr, 2005 11:48

Daffy, je tip, om langzaam en al remmend een stukje te rijden heb ik gedaan, na eerst zo veel mogelijk troep weggeveegd te hebben en ook nog met motorreiniger gespoten te hebben. Nachtje laten drogen en toen de "remweg. "
Nu inderdaad een heeeel stuk minder last van het vervelende geluid en remmen gaat nu ook vloeiender. Alleen bij lage snelheid (zeg 3 km/u), dus echt vlak voor je stopt, wil ik nog wel eens een kort "krgg"horen, maar daar kan ik wel mee leven.
Bedankt!! :D
Hanzzl69

Gesloten