Lekkage mehari versn.bak

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 528
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Lekkage mehari versn.bak

Bericht door verkuilm » zo 1 jul, 2012 12:22

De versnellingsbak van mijn mehari lekt nogal aan de voorkant.
Er zit precies genoeg olie in.
Wat zou dat kunnen zijn? Ik heb dat nog nooit eerder gehad.
Bedankt voor de tips!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 1 jul, 2012 12:26

Waar bedoel je?
Op de plek waar de koppelingsplaat zit?
Weet je zeker dat het dan niet uit het motorblok komt?
Slipt de koppeling ook?
Verder lijkt me aan de voorkant niks te zitten wat kan lekken....

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 528
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » zo 1 jul, 2012 12:58

Het is absoluut bakolie, verschil ruik je meteen.
Komt denk ik via de pri as de bak uit.
Binnekant van de koppelings huis is ook flink nat.
Het is daar altijd een kleffe bende maar nu echt erger.

De pri as heeft als ik het goed begrijp een soort schoefdraad profiel daarmee wordt de bakolie terug de bak ik geperst. Maar kan dat verslijten???

Nee de koppeling etc is prima

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » zo 1 jul, 2012 18:22

Hoi, zeer herkenbaar probleem (zie mijn AZ). Ben zeer benieuwd of iemand hier iets meer van weet.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1958
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » zo 1 jul, 2012 21:31

In het deksel zit ergens een klein luchtgaatje. Ik kan mij voorstellen als dat dicht zit dat de bak dan gaat lekken.
Schultenbräu das ist mein Bier !

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 528
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » zo 1 jul, 2012 22:12

Had dat net gelezen op dit forum. Rij al 20 jaar eend maar dit wist ik niet.
Maar het zat niet verstopt zo te zien.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 2 jul, 2012 00:08

Controleer met een paperclip oid eerst dat gaatje even. Want dat is echt belangrijk.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 2 jul, 2012 08:07

Of de motor staat niet recht op de bak. Dan drukt hij de priseas iets scheef.
Dit zou je kunnen controleren door een beugeltje aan het vliegwiel te maken om de 4 oren waar de tapeinden in zitten een gelijke afstand hebben.En voor de bak een busje over de priseas met een lip tot de 4 plaatsen waar de tapeinden ingaan
Dit kan door een aanrijding gebeurd zijn.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 2 jul, 2012 08:22

Als dat het geval is Gerard, betekent dat dan die vier oren verbogen zijn door de klap?
Als dat zo zijn, moet je dat toch ook kunnen zien?

Maar als dat geva lis ben je mooi klaar.....

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 2 jul, 2012 08:41

Nee hoor,Die afwijking is niet zo groot.Daarom moet je het ook meten.
En kan je het ook door vulringen of afvijlen weer recht maken.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » ma 2 jul, 2012 10:12

Ik meen mij een verhaal te herinneren van een vriend die de ene versnellingsbak na de andere lek reed.

Probleem was dat de schroefdraad op op prise-as inderdaad in het huis was gaan inlopen omdat de prise-as slingerde.

De oorzaak van de slingerende prise-as zat hem in de krukas: Het prise-aslager was versleten (http://www.burton2cvparts.com/priseasla ... -5825.html ).
Daar kom je helaas pas na drie versnellingsbakken achter :-)
1977 Mehari

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 528
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » ma 2 jul, 2012 23:15

Gaatje is door geprikt, maar zat niet niet dicht.
Schade heeft ie nooit gehad weet ik zeker.

Maar het verhaal met de slingerende krukas zou kunnen.
Zoiezo heb ik dat als de mehari koud is de koppeling haperig is.
Dat duurt zeg 5 minuten dan is het weg.
Maar in de tussen tijd gaat de prise as wel heen en weer.

Het is nog de orginele koppeling km stand is nu 71000.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 2 jul, 2012 23:52

Blijft vreemd dan....

Plaats reactie