Batteurs gemonteerd met schokbrekers

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Batteurs gemonteerd met schokbrekers

Bericht door dezilverlinde » za 7 jul, 2012 09:22

Ik heb een vraagje. Mijn Dyane 4 1974 heeft origineel frotteurs voor, en schokbrekers achter. Na restauratie zijn er achter dus batteurs gemonteerd maar de vering leek me te slap. Heb er de oude schokbrekers opgezet en nu lijkt het me weer te stug. Moeten de batteurs eraf voor een beter comfort?

Groetjes Frank
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold

Gebruikersavatar
hertog jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 3 okt, 2011 22:30
Locatie: zeewolde

Bericht door hertog jan » za 7 jul, 2012 09:32

Hallo,

Botteurs zijn overbodig in combinatie met schokbrekers.
Schokbrekers zijn vervangers van frotteurs icm botteurs.
Je rijdt dus met scokbrekers of met frotteurs icm botteurs. Nooit alleen met botteurs! Frotteurs verzorgen de vering en botteurs zorgen alleen maar dat je wiel op de grond blijft, meer niet. Is dus geen schokbreker
dyane 1969 (verzonken koets), ami8 break 1975, dyane 1973 (verkocht), dyane 1975, 2cv 1978 (verkocht), 2cv 1986, acadiana pickup 1986 (verkocht)

hetwrak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
Locatie: Elahuizen
Contacteer:

Bericht door hetwrak » za 7 jul, 2012 12:42

Op onze saar uit 1955 zitten frotteurs batteurs en schokbreker(tje)s
Er zijn meerder combinaties mogelijk
Mijn Wrak had oorspronkelijk batteurs en frotteurs voor.
Schokbreker en batteurs achter.
Frotteurs zijn volgens mij tegen het deinen .
Batteurs zij meer tegen de kasseistroken.Om het wiel op de weg te houden.
Batteurs en schokbrekers gaan volgens mij prima samen.

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » zo 8 jul, 2012 21:25

mijn mehari uit 1969 heeft achter ook gewoon schokbrekers en batteurs
en voor frott- en batteurs
er is een tijd een overgang geweest met die combi bij dyane's toch?
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 8 jul, 2012 21:31

Bij de Dyane zijn in nov. 1971 de batteurs aan de achterzijde vervallen.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 8 jul, 2012 22:10

Kijk toch eens vaker op de site van Jeroen Cats:
1971
May: Engine supports on the 435cc are modifed so the same chassis can be sued with both 435cc and 602cc.
September: Shaft on brake and clutch pedals is increased in diameter to 12mm.
Two extra pushbutton fittings for the roof.
Exterior rearview mirror is standard in France.
November: on the rear suspension arms the batteurs are no longer fitted.

Nicky
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 394
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bericht door Nicky » di 10 jul, 2012 07:56

Kijk toch eens vaker op de site van Jeroen Cats:
Dat hoeft helemaal niet. Staat ook gewoon op 2cv.nl in het Nederlands.
http://historie.2cv.nl
Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 10 jul, 2012 12:37

Waarom zou je toch noch frotteurs en batteurs gebruiken???

Vanuit het oogpunt van originaliteit?

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » wo 11 jul, 2012 20:26

Orginaliteit is een zaak,

Persoonlijk vind ik dat batteurs en frotteurs veel zachter rijden, en heel goed baanvast zijn.

Voor de belgische 2cv rijders is er het extra voordeel dat ze vlotter door de keuring komen

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 11 jul, 2012 22:20

Het deint beter denk ik.........

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 11 jul, 2012 23:16

hertog jan schreef:
Botteurs zijn overbodig in combinatie met schokbrekers.

Frotteurs verzorgen de vering en botteurs zorgen alleen maar dat je wiel op de grond blijft, meer niet. Is dus geen schokbreker
bovenstaande klopt niet.

zowel frotteurs als batteurs zijn schokdempers (schokbrekers is een verkeerde term, heel strikt genomen). frotteurs werken met frictie- oftewel wrijvingsmaterialen en batteurs werken met het massa-is-traag principe, beiden bedoeld om snelle bewegingen tegen te gaan en veerbewegingen te dempen.

de vering zit in je veerpotten (vandaar ook de naam: veerpotten).

zonder frotteurs en batteurs blijft je eendje deinen en valt er eigenlijk niet mee te rijden.

en er zijn inderdaad combinaties, een azu uit '66 heeft naast de frotteurs en batteurs ook schokdempers:

Afbeelding
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Plaats reactie