Golvende stationair loop

Gesloten
CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Golvende stationair loop

Bericht door CitRoel » do 7 apr, 2005 12:02

Ik heb net, nadat we de W-ignition, nieuwe olie + filter, luchtfilter & nieuwe bougies erin hebben gezet, de auto de voor het eerst gestart. Alles lijkt redelijk okee, hij starte vrijwel meteen. Alleen vraag ik me een paar dingen af.
Waar kan het aan liggen dat bij stationair lopen het toerental zachtjes golft van net te langzaam naar net te snel?
En is het normaal dat er redelijk wat druk in het carter is? Ik maakte de dop open tijdens het lopen en daar kwam redelijk wat druk uit.
Ik weet niet hoe warm de motor was want er kan nog niet op de openbare weg gereden worden (zie foto), de motor had ca. 15 minuten gelopen.

Afbeelding
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 7 apr, 2005 14:06

Het lijkt me logisch dat na het plaatsen van de ontsteking,de carburator bijgesteld zal moeten worden.Dus bij een warme motor(geef gerust wat gas en laat hem niet alleen
stationair draaien)kan je onderin de carburator de stationaire regelschroef vinden,die
draai je iets in of uit tot het toerental zo hoog mogelijk is.Daarna kan je bij het gashandel
het toerental naar je zin stellen en tot slot herhaal je de afstelling van de stationaire schroef.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » do 7 apr, 2005 14:55

Moet ik ook nog aan de schroef bovenaan de carburateur iets veranderen? Dit is ook zo'n schroef met een veertje erachter...
Ik heb een enkeltrap's carb, ik weet niet of dit nog van invloed is.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 7 apr, 2005 15:36

Nee,bij de enkeltraps carburator moet je de stelschroef aan de gasklep daarvoor gebruiken.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » vr 8 apr, 2005 18:23

Okee, dus ik moet stationair afstellen aan de onderste schroef? En dan later aan de gasklep "fine tunen" ? Ik begrijp de laatste reactie namelijk niet Gerard.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 9 apr, 2005 08:29

Bij het mengsel afstellen met de onderste schroef kan je uitkomen op een verkeerd stationair toerental,dit zal je dus met de gasklep moeten corrigeren,maar achter die gas-
klep zit de hoofdsproeier en die geeft teveel,vandaar als het toerental dan goed is moet
je het stationaire weer controleren.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » za 9 apr, 2005 10:44

Okee bedankt Gerard dat ga ik proberen. Ik laat het horen.
Maar over de parkeerplaats heen en weer rijden om 'm lekker warm te krijgen.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » za 9 apr, 2005 14:40

Okee dat is gelukt :D hij loopt nu hartstikke mooi stationair.
Nu het volgende, is het normaal dat er flink wat overdruk in het carter is??
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2179
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Re: Golvende stationair loop

Bericht door André Post » za 9 apr, 2005 18:58

CitRoel schreef:En is het normaal dat er redelijk wat druk in het carter is? Ik maakte de dop open tijdens het lopen en daar kwam redelijk wat druk uit.
Als je tijdens het draaien van de motor de olievuldop opendoet blaast
de motor inderdaad flink, dat is normaal.
Als de dop dicht is zorgt een soort ventiel in de vulbuis voor een onderdruk in het carter.
Dit effect kan je voelen door bij draaiende motorde de peilstok er uit te
halen en met je vinger het gat afdekken.
Je voelt dan dat het een beetje zuigt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » zo 10 apr, 2005 14:30

pfff... gelukkig maar... ik dacht al dat we de motor er weer af konden halen.
En m'n vader reed zonder moeite in z'n 3 weg (zonder veel de koppeling te laten slippen) , dus de trekkracht lijkt me ook voldoende.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gesloten