Vakantie met mijn Eend
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Vakantie met mijn Eend
Jawel daar zijn we net van terug.
We wilden Noorwegen maar vanwegen niet al te goede verwachtingen ten aanzien van het weer en een eventuele verhuizing van dochter hebben we op het laatste moment besloten naar het zuiden te rijden.
Frankrijk met de Eend is precies goed. Ontworpen door een nederlander voor Franse wegen kon het niet beter. We hebben er 4500km op zitten en die zijn buiten een spontaan vastzittende fusee en verkeerde brandstof goed verlopen.
Het weer was prachtig. Eerst een weekje in Bourgogne, vlak bij Cluny. Daarna naar de Ardesch een week en toen toch terug naar Bourgogne.
Verkeerd tanken was wat vreemd, ik kwam er pas een dag later achter dat het de brandstof was. Vooral bij een behoorlijke klim miste ik vermogen en werd de motor duidelijk veel warmer. Gestopt en laten afkoelen en weer verder. Ik bleek 95 E10 te hebben getankt. Volgens mij het zelfde als hier E85. Bio-ethanol dus. Die tank was ook belachelijk onzuinig 1:10,2! de rest van de vakantie rond de 1:16,5
De Fusee was ook een rare. Eerst dacht ik dat het een kapotte schokbreker was. Hij kraakte al een tijdje bij instappen aan de rechter kant. Op een rit met veel heel kleine weggetjes, ik heb vooral motor routes gereden, was het elke linker bocht raak. Insturen en bij de eerste hobbel vloog de auto plots hard naar links. Snel bij sturen voorkwam veel leed. Je raakt er aan gewnd maar fijn is het niet. Ineens realiseerde ik me dat ook sturen heel zwaar ging. Naar een garage gereden en de fusee vol laten pompen met nieuw vet. Dat hielp al veel en na 2 dagen was het euvel eigenlijk over. Tja de rechter draagarm was al vervangen voor vertrek omdat bij de oude de fusee pen er niet uit te krijgen was. Die zat ook plots vast... Gelukkig is deze los gekomen...
Buiten deze ongemakken was het helemaal goed. Het leuke is dat toen we begonnen de auto 5% helling in 2 met 35 km/u lukte. En dat is niet heel gezellig op de snelweg. Terug doet ze dat nu in 4 met 85 km/u. Deze eend is los en dat rijdt super fijn!
Ernst-Jan
We wilden Noorwegen maar vanwegen niet al te goede verwachtingen ten aanzien van het weer en een eventuele verhuizing van dochter hebben we op het laatste moment besloten naar het zuiden te rijden.
Frankrijk met de Eend is precies goed. Ontworpen door een nederlander voor Franse wegen kon het niet beter. We hebben er 4500km op zitten en die zijn buiten een spontaan vastzittende fusee en verkeerde brandstof goed verlopen.
Het weer was prachtig. Eerst een weekje in Bourgogne, vlak bij Cluny. Daarna naar de Ardesch een week en toen toch terug naar Bourgogne.
Verkeerd tanken was wat vreemd, ik kwam er pas een dag later achter dat het de brandstof was. Vooral bij een behoorlijke klim miste ik vermogen en werd de motor duidelijk veel warmer. Gestopt en laten afkoelen en weer verder. Ik bleek 95 E10 te hebben getankt. Volgens mij het zelfde als hier E85. Bio-ethanol dus. Die tank was ook belachelijk onzuinig 1:10,2! de rest van de vakantie rond de 1:16,5
De Fusee was ook een rare. Eerst dacht ik dat het een kapotte schokbreker was. Hij kraakte al een tijdje bij instappen aan de rechter kant. Op een rit met veel heel kleine weggetjes, ik heb vooral motor routes gereden, was het elke linker bocht raak. Insturen en bij de eerste hobbel vloog de auto plots hard naar links. Snel bij sturen voorkwam veel leed. Je raakt er aan gewnd maar fijn is het niet. Ineens realiseerde ik me dat ook sturen heel zwaar ging. Naar een garage gereden en de fusee vol laten pompen met nieuw vet. Dat hielp al veel en na 2 dagen was het euvel eigenlijk over. Tja de rechter draagarm was al vervangen voor vertrek omdat bij de oude de fusee pen er niet uit te krijgen was. Die zat ook plots vast... Gelukkig is deze los gekomen...
Buiten deze ongemakken was het helemaal goed. Het leuke is dat toen we begonnen de auto 5% helling in 2 met 35 km/u lukte. En dat is niet heel gezellig op de snelweg. Terug doet ze dat nu in 4 met 85 km/u. Deze eend is los en dat rijdt super fijn!
Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
- Peter Parker
- Regelmatige poster
- Berichten: 360
- Lid geworden op: wo 19 aug, 2009 10:28
- Locatie: Purmerend
Fusee's bijhouden inderdaad, dit zal veel slijtage veroorzaakt hebben helaas. Ik heb ook een tankje E10 leeg gereden en ik had geen probleem! Maar ik heb gehoord dat dit over het algemeen niet heel erg goed is voor de prestaties van je blokje. Fijn dat het een leuke reis is geweest! Ik doe het al jaren, frankrijk in de eend, en het is nog nooit tegengevallen
- deusjevo
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1883
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
- Locatie: Omgeving Rotjeknor...
- Contacteer:
Re: Vakantie met mijn Eend
Nope, 95E10 bevat 10% ethanol/90% "benzine", E85 bevat 85% ethanol/15% "benzine".ejfrolich schreef:Ik bleek 95 E10 te hebben getankt. Volgens mij het zelfde als hier E85. Bio-ethanol dus.
Op E10 kun je ongestraft wel een tankje leegrijden, op E85 niet vrees ik....
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Nou de benzine stelt me dan enigermate gerust. Wel bijzonder dat die tank een oververhitte motor opleverde inclusief dieselen (met elektrische ontsteking!). Ik dacht dat in Nederland er al standaard 10% ethanol bij benzine wordt vermengt...?
Die fusees, ik heb ze voor vertrek nog doorgesmeerd. Helemaal snappen doe ik het dus niet. Links geen probleem en rechts nu dus voor de 2e keer... Deze had een ongeveer gelijke speling als links toen we de draagarm monteerde en is dus 3 maanden geleden ook al doorgesmeerd. Héél bijzonder? Wel bleek het gekraak dus niets met de schokdemper en alles met de fusee te maken te hebben. En dat gekraak was er al bij vertrek... Pas na een week zat de boel ineens behoorlijk vast en was ik even bang dat ik niet meer met de auto thuis zou komen. Enfin, maar eens kijken hoeveel speling er nu is.
Ernst-Jan
P.s. Het getoeter viel me mee. Wat spannend was waren de auto's die met hoge snelheid op je inrijden en niet lijken te zien dat je langzaam rijdt op de langzame strook. Soms heb ik mijn alarmlichten laten knipperen. Ik was vooral blij dat het na 4 dagen eend training niet meer nodig was. Nog steeds geen record houder maar na 4 dagen kwam er duidelijk meer leven in het motortje. 4% helling in 4 met 90 naar boven, 5% nog 80 in 4 maar dat liever in 3 bij een lange klim, 8% 50 in 3. Kortom zo is er prima mee te rijden. Vaak kom ik de Fransen met overtuiging en verbazing weerhouden in te halen na een week. En dan zijn de reacties best wel leuk vond ik.
Die fusees, ik heb ze voor vertrek nog doorgesmeerd. Helemaal snappen doe ik het dus niet. Links geen probleem en rechts nu dus voor de 2e keer... Deze had een ongeveer gelijke speling als links toen we de draagarm monteerde en is dus 3 maanden geleden ook al doorgesmeerd. Héél bijzonder? Wel bleek het gekraak dus niets met de schokdemper en alles met de fusee te maken te hebben. En dat gekraak was er al bij vertrek... Pas na een week zat de boel ineens behoorlijk vast en was ik even bang dat ik niet meer met de auto thuis zou komen. Enfin, maar eens kijken hoeveel speling er nu is.
Ernst-Jan
P.s. Het getoeter viel me mee. Wat spannend was waren de auto's die met hoge snelheid op je inrijden en niet lijken te zien dat je langzaam rijdt op de langzame strook. Soms heb ik mijn alarmlichten laten knipperen. Ik was vooral blij dat het na 4 dagen eend training niet meer nodig was. Nog steeds geen record houder maar na 4 dagen kwam er duidelijk meer leven in het motortje. 4% helling in 4 met 90 naar boven, 5% nog 80 in 4 maar dat liever in 3 bij een lange klim, 8% 50 in 3. Kortom zo is er prima mee te rijden. Vaak kom ik de Fransen met overtuiging en verbazing weerhouden in te halen na een week. En dan zijn de reacties best wel leuk vond ik.
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
E10 is wat goedkoper dan gewone benzine, maar het verbruik neemt met 5% toe, dus qua zuinigheid ga je er op achteruit.
Veel eenden kunnen zonder probleem op 95 benzine rijden. Alleen als je veel van de motor eist kan je een probleempje krijgen. Zoals op vakantie, flink beladen en tegen de heuvel op. Ik tank altijd gewone 95 benzine en heb nooit last gehad. Maar als het kan vermijd ik E10.
Veel eenden kunnen zonder probleem op 95 benzine rijden. Alleen als je veel van de motor eist kan je een probleempje krijgen. Zoals op vakantie, flink beladen en tegen de heuvel op. Ik tank altijd gewone 95 benzine en heb nooit last gehad. Maar als het kan vermijd ik E10.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Buiten de keer dat ik verkeerd had getankt heb ik geen enkel probleem gehad met de motor. Hij liep keurig en werd eigenlijk alleen maar sterker in de bergen. het verbruik blijkt gemiddeld op 1:17.6 te zijn uitgekomen. Ik heb dan wel die tank met E10 uit de lijst geschrapt. Dat was niet 5% meer verbruik maar 40% of zo...
Enfin, weer wat geleerd dus...
Enfin, weer wat geleerd dus...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Als de motor dieselt gaat het rendement achteruit en neemt het verbruik toe. Als de motor niet dieselt gaat het verbruik van E10 benzine van normaal (zeg) 1:16 naar 1:15, althans in mijn 602 AM2 motor. 40% toename van het verbruik met E10 benzine is niet normaal. Daar was dus kennelijk wat anders aan de hand.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
ik heb dit jaar in frnakrijk ook gewoon de E10 getankt. ging allemaal wel goed (met een caravan en al erachter) maar als ik berg op ging en dus niet de zwaartekracht meehad had de pomp er wel moeite mee. dat membraam is toch wat aangetast bij mij denk ik want met alleen maar normale 95 in de tank bleef het probleem aanhouden. als ik mijn auto weer thuisheb ga ik mijn benzinepompje toch maar eens vervangen. voor mij geen E10 meer.
verder heb ik begrepen dat er in nederland standaard 5% ethanol in gemengt zit. heb ik van horen zeggen hoor maar daar heb ik nog nooit problemen mee gehad
verder heb ik begrepen dat er in nederland standaard 5% ethanol in gemengt zit. heb ik van horen zeggen hoor maar daar heb ik nog nooit problemen mee gehad
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
Gisteren terug komen rijden uit de Loire. 800 km in een keer, gedeelte peage.
Heerlijk auto's met caravan ingehaald en lekker door kunnen rijden. Mijn vrouw volgde met de andere wagen en caravan.
Een keer problemen gehad met de poelie die gescheurd was en die heb ik lokaal bij eeen citroen dealer kunnen laten lassen, doordat ik me terug heb laten slepen naar de camping waren de remmen wat warm geworden en heb ik bij een lokale Brezan automaterialen handel even nieuwe remblokjes gehaald.
Voor de rest gewoon genieten van Frankrik waar de wegen zijn gemaakt voor de eend
Heerlijk auto's met caravan ingehaald en lekker door kunnen rijden. Mijn vrouw volgde met de andere wagen en caravan.
Een keer problemen gehad met de poelie die gescheurd was en die heb ik lokaal bij eeen citroen dealer kunnen laten lassen, doordat ik me terug heb laten slepen naar de camping waren de remmen wat warm geworden en heb ik bij een lokale Brezan automaterialen handel even nieuwe remblokjes gehaald.
Voor de rest gewoon genieten van Frankrik waar de wegen zijn gemaakt voor de eend
2cv6 club (1982)
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Als E10 niet het probleem was dan weet ik niet zo goed wat wel het probleem was. Het kan zijn dat mijn aanname dat ik 95-E10 heb getankt dan een foute was. In elk geval heb ik na weer de juiste benzine te hebben getankt geen problemen meer gehad. De temperatuur buiten was die bewuste dag niet extreem, eerder wat koeler dan eerder en de klim ook niet spectaculairder dan ik eerder al heb gereden.
Kortom, ik denk dat ik dan niet meer kan achterhalen wat er fout is geweest. Zelfreparerend zijn eenden niet naar mijn beste weten... En...hier is er bij mijn weten ook al 10%ethanol bij de benzine gemengd tegenwoordig...
Helaas kan ik het ook niet terug vinden op de bon. Er staat alleen een bedrag op. Zelfs het aantal liters staat in Frankrijk niet altijd op de bonnen (Intermarche en sommige andere). Hier zou ik er in elk geval niet mee kunnen declareren...
Kortom, ik denk dat ik dan niet meer kan achterhalen wat er fout is geweest. Zelfreparerend zijn eenden niet naar mijn beste weten... En...hier is er bij mijn weten ook al 10%ethanol bij de benzine gemengd tegenwoordig...
Helaas kan ik het ook niet terug vinden op de bon. Er staat alleen een bedrag op. Zelfs het aantal liters staat in Frankrijk niet altijd op de bonnen (Intermarche en sommige andere). Hier zou ik er in elk geval niet mee kunnen declareren...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 290
- Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
- Locatie: Lelystad
Natuurlijk let ik op de benzine die ik tank. Ik heb keurig gelet op een groene greep en 95. Helaas is het in Frankrijk dus toch lastig om E10 en 95 uit elkaar te houden. E10 staat er wel bij maar je moet het ff weten...
Enfin dat is voorbij.
De fusee heb ik inmiddels gecontroleerd. Hij heeft nog steeds ruim minder speling dan links. Het geheel lijkt er weinig schade van te hebben gehad. Iemand opperde dat de hoge temperatuur, ja het was warm waar ik zat, een oorzaak is geweest. Misschien is het vet toch te dun geworden. Enfin ook dat ga ik voor nu maar laten voor wat het is. Volgende keer neem ik een vetspuit mee!
Ernst-Jan
Enfin dat is voorbij.
De fusee heb ik inmiddels gecontroleerd. Hij heeft nog steeds ruim minder speling dan links. Het geheel lijkt er weinig schade van te hebben gehad. Iemand opperde dat de hoge temperatuur, ja het was warm waar ik zat, een oorzaak is geweest. Misschien is het vet toch te dun geworden. Enfin ook dat ga ik voor nu maar laten voor wat het is. Volgende keer neem ik een vetspuit mee!
Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640