Restauratie AZU 1974

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1632
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 22 jul, 2012 17:26

@ David, bedankt voor de tip ! De NOS vloerplaten moet ik helemaal schoonmaken, de voorspatborden worden alleen dof en de tank- en reservewielklep zijn slecht gespoten, dus dat moet er idd af.

@ Siemen, die hoekjes , daar ben ik nu al een hele tijd over het nadenken.
In eerst instantie wilde ik een mal maken, en dan die lipjes met kloppen in vorm brengen, maar dat lukte niet goed.
Toen dacht ik: Ik slijp de lipjes ervan af en maak van een stuk plaat een mooie ronde "neus"die ik er dan aan las.
Nu heb ik het zo gedaan: Lipjes laten zitten, tussen de schuine zijkant een halfronde metaalvijl gezet en dan onder die vijl met een schroevendraaier op het lipje duwen.
Dat geeft een ronde vorm en met een beetje meer klop- en buigwerk wordt het toch een redelijk mooie ronde hoek.
Nu wil ik proberen het "gat tussen de ronding en de schuinte van de beide zijkanten dicht te lassen. Dat zou moeten kunnen. Alternatief is om dat gat af te werken met carosseriekit.
Ik heb ook een stukje op de rand van de dakgoot bij de cabine gelast omdat daar ooit een klem-antenne moet hebben gezeten en daar had de goot erg veel van geleden.
Steeds maar punten en dan kan je dat later afslijpen. Gaat goed, kost alleen veel tijd. :?

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 22 jul, 2012 22:28

De meeste spatborden zijn nu inderdaad kataforese behandeld.
Dus dat klopt inderdaad wel.

Nou veel succes met kaalmaken!

Zoals ik al aangaf, erg mooi project!

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 22 jul, 2012 22:28

wat je nu zelf hebt gedaan met die hoekjes zo doe ik het ook maar je komt inderdaad 7 mm matriaal te kort, ik las er dan altijd een stukje bij aan, zorg wel dat het matriaal brand schoon is! dan vloeit de las zo weg.
Deze lastige hoekjes maak je perfect schoon met een klein straalpistool, nadeel is wel dat het een bende om je heen word hahaha maar werkt echt geweldig!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1632
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 23 jul, 2012 07:32

siemen schreef:wat je nu zelf hebt gedaan met die hoekjes zo doe ik het ook maar je komt inderdaad 7 mm matriaal te kort, ik las er dan altijd een stukje bij aan, zorg wel dat het matriaal brand schoon is! dan vloeit de las zo weg.
Deze lastige hoekjes maak je perfect schoon met een klein straalpistool, nadeel is wel dat het een bende om je heen word hahaha maar werkt echt geweldig!
Zo'n pistool heb ik ook , weinig gebruikt i.v.m. de rotzooi !
Maar bedankt voor de tip

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1632
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 9 aug, 2012 19:35

Ik wil de voor spatborden gaan schuren en met Primer spuiten, maar nu zitten er van die kusstof transportbeschermingen opgeplakt.
Als je ze weghaalt blijft er een soort dubbelzijdige plakband zitten.
Hoe krijg ik die op een gemakkelijke manier ervan af?
De papieren stickers waren met Thinner gemakkelijk te verwijderen maar die plakband wordt alleen maar kauwgom.

Jan804
Beginner
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 jan, 2012 21:01
Locatie: Velp

Bericht door Jan804 » do 9 aug, 2012 20:23

De kleeflaag van sommige stickers en plakband lost wel op in olie maar niet (meteen) in oplosmiddel. Door die olie verandert de kauwgum-achtige troep in een soort boter die je dan wel met thinner kunt verwijderen. Geen idee of het hier werkt en de vettigheid is natuurlijk ook niet fijn, maar bij sommige kleeftroep helpt het.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » vr 10 aug, 2012 08:06

Ik probeer altijd Thinner, wasbenzine, terpentine en lampenolie om stickers te verwijderen. Meestal gaat het met één van die producten wel. Let op Thinner kan de onderliggende laklaag aantasten en bij kunststof producten geen thinner gebruiken. Soms helpt verwarmen met een fohn ook.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1632
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 11 aug, 2012 07:57

Ik had donderdagmiddag nog een paar proplasjes gelijk geslepen met de slijptol en toen kreeg ik iets in mijn oog.Toch een veiligheidsbril op gehad?!
Mijn vrouw het eruit gepeuterd, dus ik dacht dat alles goed was.
'S nachts om 3 uur het bed uit en naar de huisartsenpost. Ik hield het niet meer.....
Bleek er een metaalsplinter in het oog vast te zitten. Hebben ze daar met een soort mini-appelboortje eruitgehaald. dus gisteren niets aan de eend kunnen doen en vandaag durf ik ook nog niet goed te gaan schuren , mijn oog is nog gevoelig en dat stof is natuurlijk niet goed. Valt dus een beetje tegen, maar ja , niks aan te doen.

Ik heb gisteren wel met thinner en wasbenzine geprobeerd die lijmresten weg te krijgen, maar dat spul slaat me op mijn oog. Is ook niet lekker.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » za 11 aug, 2012 23:21

Dat is vervelend, heb dat laatst bij een collega ook gehad, ondanks de veiligheidsbril een staalsplinter in zijn oog! Kun je wel een paar dagen plezier van hebben! Succes met het herstel en daarna het verwijderen van die lijm troep!
Citroen 2cv6 special 1986

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1632
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 12 aug, 2012 09:47

Lijm is eraf met wasbenzine , en nu nog even door schuren...

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1632
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 26 aug, 2012 20:59

Voilá , nu ziet ie er zo uit:

Afbeelding

Wasdag
Afbeelding

Volgend weekend verder.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9243
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 27 aug, 2012 08:41

Dat oogt meteen een stuk frisser!!!
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

steef
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 23 jan, 2012 21:03
Locatie: Veenendaal

Bericht door steef » wo 29 aug, 2012 22:11

Dat ziet er allemaal goed uit Geert, het zal wel warm zijn in die tent van je.
Maar je ziet duidelijk vooruitgang, knap zoals je alles aanpakt je bent een voorbeeld voor mij en waarschijnlijk nog vele anderen.
Ik ben ook nog steed bezig maar val van de een tegenslag in de andere, mijn AK400 bleek aan allen kanten verrot of aangereden te zijn, maar goed we gaan rustig door, en ik zeg inmiddels niet meer wanneer ik klaar wil zijn.
Groet Steef
De zon schijnt, we gaan een stukje rijden.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1632
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 30 aug, 2012 08:02

steef schreef: mijn AK400 bleek aan allen kanten verrot of aangereden te zijn, maar goed we gaan rustig door, en ik zeg inmiddels niet meer wanneer ik klaar wil zijn.
Groet Steef
Je weet pas wat je hebt als je alles uit elkaar hebt gehaald. En... Ik dacht ook binnen één jaar klaar te zijn......
Maar ik vind het nog steeds de moeite waard.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1632
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 30 aug, 2012 16:54

steef schreef: knap zoals je alles aanpakt je bent een voorbeeld voor mij en waarschijnlijk nog vele anderen.
Als je een voorbeeld zoekt, moet je Siemen nemen, die heeft al een aantal besteleenden gerestaureerd. Die zien er als nieuw uit.

Die "tent"is het overblijfsel van onze kwekerij, een tunnelkas. Wordt idd veel te warm als de zon erop schijnt, dan kun je ook niet spuiten. Maar afgelopen weekend was het bewolkt en dat was het ideale moment om te spuiten.
Duimen dat het komend weekend ook weer een beetje bewolkt is, anders sta ik om 6 uur op en spuit dan.

Plaats reactie