wielbout schroefdraad stuk

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
guido
Gebruiker
Gebruiker

wielbout schroefdraad stuk

Bericht door guido » do 16 aug, 2012 10:45

Bij het monteren van het rechtervoorwiel merkte ik dat de schroefdraaf van één van de wielbouten gaar is, ik kan de wielmoer nl niet meer vastzetten. Draait 'zot' zoals ze in het vlaams zeggen.
Heb er splinternieuwe moeren opgezet maar zelfde resultaat, ligt dus aan de bout. Wielen steeds met voorziene moment vastgezet.

Aangezien mijn wiel nu maar met 2 bouten vastzit en ik niet in het decor wil eindigen wil ik dit zo snel als kan verhelpen.
Op een frans forum las ik dat de bouten afzonderlijk te koop zijn bij de bekendste zuidfranse geitenboer (art nr 1004104). echter geen idee hoe je deze eraf krijgt (lijkt me geperst in de plaat, gelast?)

Een andere optie is de hele wielschotel te vervangen.

Heeft iemand ervaring in deze, graag jullie tips en advies.
Mehari '78

tweeceevee
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door tweeceevee » do 16 aug, 2012 12:50

Het makkelijkste is (vind ik zelf dan) om de wielnaaf te vervangen. deze zijn gewoon nieuw te koop.
Is met het juiste gereedschap zo gedaan.

Ik heb ook ooit een wielbout beschadigd gehad, en durfde het niet aan, om aan de naaf te gaan lassen.
Bij die wielnaaf, zat de bout aan de achterkant vastgelast.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Joos » do 16 aug, 2012 12:58

Hoi Guido,

De betreffende wielbout is blijkbaar niet beschikbaar (niet bij de Zuid-Franse Geitenboer en ook niet bij diens Belgische vertegenwoordiger).

De bouten zitten volgens mij inderdaad gelast (of geperst en geborgd met een las).

Volgens mij is het vervangen van de wielschotel door een occasie exemplaar de beste oplossing.
1977 Mehari

guido
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door guido » do 16 aug, 2012 13:23

Joos schreef:Hoi Guido,

De betreffende wielbout is blijkbaar niet beschikbaar (niet bij de Zuid-Franse Geitenboer en ook niet bij diens Belgische vertegenwoordiger).

De bouten zitten volgens mij inderdaad gelast (of geperst en geborgd met een las).

Volgens mij is het vervangen van de wielschotel door een occasie exemplaar de beste oplossing.
dit laatste zal het dus worden, heb inmiddels al eentje virtueel kunnen scoren
nu nog hopen dat ik dat spul er afkrijg zonder speciaal gereedschap...
Mehari '78

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » do 16 aug, 2012 15:38

Bouten zitten in een passing in de wielschotel en vervolgens gepuntlast. De bouten van de achterste trommel kunnen ook gemonteerd worden in de voorste naaf. Zijn iets langer, maar zorgt niet voor problemen.

Dit echter gedaan bij de Ami en de puntlas brak telkens weer los. Uiteindelijk is het beter om de hele wielschotel te vervangen. Dit dus ook gedaan.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » do 16 aug, 2012 17:59

Die naaf is zonder speciaal gereedschap te demonteren, met twee flinke bankhamers. De wieldraagarm goed ondersteunen, een hamer met de achterkant tussen de wielschijf en het fuseestuk zetten en er met de andere hamer flink op meppen.
Je nieuwe of tweedehandse naaf in het lager trekken moet subtieler. Met een flinke bout, een stel dikke ringen (bijv. van de schokdemperbevestiging) en een moer zou je een soort persje kunnen improviseren. Maar er is altijd het risico dat je het wiellager beschadigt.

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » do 16 aug, 2012 19:58

sommige slagschroevendraaiers hebben precies de maat van de stift die citroen hiervoor gebruikt (tekening in reparatiehandboek) Binnen zetten en met een forse tik van een grote hamer vliegt ie eruit. Tenminste dat deed de mijne die al 50 jaar vast zat ;-)
diverse Citroens, wat anders.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » do 16 aug, 2012 22:50

Heee, das een leuke ontdekking

guido
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door guido » do 23 aug, 2012 20:00

hierbij werd het euvel vakkundig hersteld:

puntlas aan de dolgedraaide wielbouten afgeslepen, oude moer erop en doorgeslagen
Vervolgens zelfde verhaal met een oude wielschotel met onbeschadigde wielbouten

goede bouten opgelast, klaar!
Mehari '78

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » vr 24 aug, 2012 10:40

Hartstikke mooi. Heb je dat gedaan met de wielschotel nog gemonteerd op de wagen?

guido
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door guido » za 25 aug, 2012 15:37

ja, heb niets gedemonteerd
Mehari '78

Plaats reactie