wielbout schroefdraad stuk
wielbout schroefdraad stuk
Bij het monteren van het rechtervoorwiel merkte ik dat de schroefdraaf van één van de wielbouten gaar is, ik kan de wielmoer nl niet meer vastzetten. Draait 'zot' zoals ze in het vlaams zeggen.
Heb er splinternieuwe moeren opgezet maar zelfde resultaat, ligt dus aan de bout. Wielen steeds met voorziene moment vastgezet.
Aangezien mijn wiel nu maar met 2 bouten vastzit en ik niet in het decor wil eindigen wil ik dit zo snel als kan verhelpen.
Op een frans forum las ik dat de bouten afzonderlijk te koop zijn bij de bekendste zuidfranse geitenboer (art nr 1004104). echter geen idee hoe je deze eraf krijgt (lijkt me geperst in de plaat, gelast?)
Een andere optie is de hele wielschotel te vervangen.
Heeft iemand ervaring in deze, graag jullie tips en advies.
Heb er splinternieuwe moeren opgezet maar zelfde resultaat, ligt dus aan de bout. Wielen steeds met voorziene moment vastgezet.
Aangezien mijn wiel nu maar met 2 bouten vastzit en ik niet in het decor wil eindigen wil ik dit zo snel als kan verhelpen.
Op een frans forum las ik dat de bouten afzonderlijk te koop zijn bij de bekendste zuidfranse geitenboer (art nr 1004104). echter geen idee hoe je deze eraf krijgt (lijkt me geperst in de plaat, gelast?)
Een andere optie is de hele wielschotel te vervangen.
Heeft iemand ervaring in deze, graag jullie tips en advies.
Mehari '78
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 241
- Lid geworden op: di 26 mei, 2009 21:44
- Locatie: Scherpenzeel
Het makkelijkste is (vind ik zelf dan) om de wielnaaf te vervangen. deze zijn gewoon nieuw te koop.
Is met het juiste gereedschap zo gedaan.
Ik heb ook ooit een wielbout beschadigd gehad, en durfde het niet aan, om aan de naaf te gaan lassen.
Bij die wielnaaf, zat de bout aan de achterkant vastgelast.
Is met het juiste gereedschap zo gedaan.
Ik heb ook ooit een wielbout beschadigd gehad, en durfde het niet aan, om aan de naaf te gaan lassen.
Bij die wielnaaf, zat de bout aan de achterkant vastgelast.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1060
- Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Hoi Guido,
De betreffende wielbout is blijkbaar niet beschikbaar (niet bij de Zuid-Franse Geitenboer en ook niet bij diens Belgische vertegenwoordiger).
De bouten zitten volgens mij inderdaad gelast (of geperst en geborgd met een las).
Volgens mij is het vervangen van de wielschotel door een occasie exemplaar de beste oplossing.
De betreffende wielbout is blijkbaar niet beschikbaar (niet bij de Zuid-Franse Geitenboer en ook niet bij diens Belgische vertegenwoordiger).
De bouten zitten volgens mij inderdaad gelast (of geperst en geborgd met een las).
Volgens mij is het vervangen van de wielschotel door een occasie exemplaar de beste oplossing.
1977 Mehari
dit laatste zal het dus worden, heb inmiddels al eentje virtueel kunnen scorenJoos schreef:Hoi Guido,
De betreffende wielbout is blijkbaar niet beschikbaar (niet bij de Zuid-Franse Geitenboer en ook niet bij diens Belgische vertegenwoordiger).
De bouten zitten volgens mij inderdaad gelast (of geperst en geborgd met een las).
Volgens mij is het vervangen van de wielschotel door een occasie exemplaar de beste oplossing.
nu nog hopen dat ik dat spul er afkrijg zonder speciaal gereedschap...
Mehari '78
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Bouten zitten in een passing in de wielschotel en vervolgens gepuntlast. De bouten van de achterste trommel kunnen ook gemonteerd worden in de voorste naaf. Zijn iets langer, maar zorgt niet voor problemen.
Dit echter gedaan bij de Ami en de puntlas brak telkens weer los. Uiteindelijk is het beter om de hele wielschotel te vervangen. Dit dus ook gedaan.
Dit echter gedaan bij de Ami en de puntlas brak telkens weer los. Uiteindelijk is het beter om de hele wielschotel te vervangen. Dit dus ook gedaan.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
Die naaf is zonder speciaal gereedschap te demonteren, met twee flinke bankhamers. De wieldraagarm goed ondersteunen, een hamer met de achterkant tussen de wielschijf en het fuseestuk zetten en er met de andere hamer flink op meppen.
Je nieuwe of tweedehandse naaf in het lager trekken moet subtieler. Met een flinke bout, een stel dikke ringen (bijv. van de schokdemperbevestiging) en een moer zou je een soort persje kunnen improviseren. Maar er is altijd het risico dat je het wiellager beschadigt.
Je nieuwe of tweedehandse naaf in het lager trekken moet subtieler. Met een flinke bout, een stel dikke ringen (bijv. van de schokdemperbevestiging) en een moer zou je een soort persje kunnen improviseren. Maar er is altijd het risico dat je het wiellager beschadigt.