a.s. vrijdag RDW keuring, dus ben de puntjes op de i aan het zetten...
Kom het volgende probleem tegen:
Als de motor even gelopen heeft (zeg 10 minuten ofzo), dan gaan mijn rechterstadslicht en mijn rechterachterlicht uit (terwijl deze aan zouden moeten zijn). Vervolgens doen deze twee lampen heel de tijd niks meer. Rommelen aan de schakelaar (grootlicht, dimlicht, stadslicht, e.d.) heeft geen zin.
Als je dan de motor weer uit zet, dan moet je even wachten, schakelaar omhalen naar stadslicht, en voila, ze doen het weer gewoon. Als je daarna de motor weer start en laat lopen begint het probleem weer opnieuw zoals beschreven.
Wat is er allemaal al gedaan? Alle zekeringen vervangen, nieuw stadslichtje, nieuw achterlichtje, spanning doorgemeten op het moment van branden (is normaal 11,9 volt +/-), spanning doormeten als er niks meer gebeurt, is dan 0,3 a 0,2 volt. Metingen zijn gedaan bij het rechterachterlicht.
Iemand enig idee???
verlichting heeft rare kuren
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Even met je meedenkend ...
Als de motor loopt worden verschillende dingen warm, zodra die stopt met lopen koelt het weer wat af. Zou misschien een verklaring kunnen zijn?
Maar rationeel gezien, en met het electrisch schema er bij gehaald, zou ik denken dat je in je verlichtingsschakelaar moet zoeken. Misschien zit er was los, dat door de motorwarmte (kachelsysteem) nog losser komt te zitten omdat het uitzet?
Als de motor loopt worden verschillende dingen warm, zodra die stopt met lopen koelt het weer wat af. Zou misschien een verklaring kunnen zijn?
Maar rationeel gezien, en met het electrisch schema er bij gehaald, zou ik denken dat je in je verlichtingsschakelaar moet zoeken. Misschien zit er was los, dat door de motorwarmte (kachelsysteem) nog losser komt te zitten omdat het uitzet?
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Heeft jouw auto een parkeerlicht schakelaar?
Als dat zo is loopt de voeding van je stads en achterlicht altijd via dat
schakelaartje.
Dat verklaart wel waarom het aan één kant is.
De gewone lichtschakelaar heeft geen gescheiden links/rechts kontakten.
Als dat zo is loopt de voeding van je stads en achterlicht altijd via dat
schakelaartje.
Dat verklaart wel waarom het aan één kant is.
De gewone lichtschakelaar heeft geen gescheiden links/rechts kontakten.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
je schrijft dat je nog wel een beetje spanning over houd als de lampjes niet meer branden, lijkt me dat er ergens een vuil contactje zit, soms lijkt het schoon, maar moet je toch even met een schuurpapiertje en contactspray aan de gang.
het zou ook een kabelbreukje kunnen zijn, je parkeerlicht en achterlicht zijn samen afgetakt voor 1 kant, de breuk moet dan dus tussen je schakelaar en de aftakking liggen!
kijk ook even op het schema onder het kopje alledag, wordt alles misschien wat duidelijker.
succes!
het zou ook een kabelbreukje kunnen zijn, je parkeerlicht en achterlicht zijn samen afgetakt voor 1 kant, de breuk moet dan dus tussen je schakelaar en de aftakking liggen!
kijk ook even op het schema onder het kopje alledag, wordt alles misschien wat duidelijker.
succes!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
ik heb alles nagekeken (binnenbekleding eruit) en bekeken of er ergens een breuk was. Dat is niet het geval. Alle contacten nogmaals goed schoongemaakt en met contactspray ingespoten wilde ook niet helpen.
Wat ik nu gedaan heb is, aan de voorkant over de stang met de bobine heen een draadje getrokken van het ene stadslichtaansluitinkje naar de andere toe. Netjes getaped e.d. (voor de RDW
)en nu doet ie het gewoon... Als ik nog een keer teveel tijd heb dan kijk ik er nog wel een keer naar maar nu is dit even een goede oplossing...
Wat ik nu gedaan heb is, aan de voorkant over de stang met de bobine heen een draadje getrokken van het ene stadslichtaansluitinkje naar de andere toe. Netjes getaped e.d. (voor de RDW

- Daffy
- Super eendkenner
- Berichten: 333
- Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
- Locatie: Papendrecht
- Contacteer:
Stadslicht en achterlicht zijn vaak per kant gezekerd.
M.a.w. één zekering voor stadslicht rechts en achterlicht rechts en één voor stadslicht links en achterlicht links.
Als er een grote overgangsweerstand bij de betreffende zekering is, en de zekering wordt warm , wordt deze weerstand groter. ( warmte bij electrische overgangen betekend meer weerstand).
De weerstand kan zo groot worden , dat er geen spanning genoeg meer doorheen gelaten wordt, om een lampje te laten branden.
Maak dus je zekeringen en de klemmetjes waarin ze zitten met een schuurpapiertje schoon , en doe er wat kopervet op.
Ben benieuwd.
Daffy
M.a.w. één zekering voor stadslicht rechts en achterlicht rechts en één voor stadslicht links en achterlicht links.
Als er een grote overgangsweerstand bij de betreffende zekering is, en de zekering wordt warm , wordt deze weerstand groter. ( warmte bij electrische overgangen betekend meer weerstand).
De weerstand kan zo groot worden , dat er geen spanning genoeg meer doorheen gelaten wordt, om een lampje te laten branden.
Maak dus je zekeringen en de klemmetjes waarin ze zitten met een schuurpapiertje schoon , en doe er wat kopervet op.
Ben benieuwd.
Daffy