Roldak of klapdak?
-
- Gebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
- Locatie: FRANEKER
Roldak of klapdak?
Hallo,
Bestaan er verschillende dakjes?
Bij onze eend zit een klapdak(met binnensluiting)maar zijn er ook roldakjes die je naar achter oprolt?
En zijn deze klapdakjes te vervangen door een rol dak?
Groetjes Ronald van der meer
Bestaan er verschillende dakjes?
Bij onze eend zit een klapdak(met binnensluiting)maar zijn er ook roldakjes die je naar achter oprolt?
En zijn deze klapdakjes te vervangen door een rol dak?
Groetjes Ronald van der meer
Ronald heeft een 2cv6 1982
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Er zijn 2 soorten roldaken. De binnensluiters en de buitensluiters. Dit heeft te maken met de bevestiging vooraan bij de voorruit. De meeste eenden hebben tegenwoordig een binnensluiter met zo'n beugel bij die je bij de vooruit met 2 haken van binnen vastzet. Deze zijn degelijker en minder inbraakgevoelig.
Je kunt deze daken half openklappen door de beugel naar achteren te zetten, zoals je al zei. Maar het dak zit vast met een drukknop op deze beugel en voor in de beugel geschoven met 2 pinnen. Dit kan los waardoor het dak los is van de beugel en OOK opgerold kan worden naar achteren. Halverwege de koets zit hij ook aan weerszijde vast met een klem, deze kun je losmaken door zachtjes aan het dak te trekken en de klem los te haken. Oprollen en achter vastzetten met de daarvoor aanwezige bandjes.
Geldend voor de laatste types.
Binnensluiter = origineel club-uitvoering.
Buitensluiter = origineel special-uitvoering.
Maar veel specials zijn naar club omgebouwd.

Binnensluiter geheel open.
Suc6.
Je kunt deze daken half openklappen door de beugel naar achteren te zetten, zoals je al zei. Maar het dak zit vast met een drukknop op deze beugel en voor in de beugel geschoven met 2 pinnen. Dit kan los waardoor het dak los is van de beugel en OOK opgerold kan worden naar achteren. Halverwege de koets zit hij ook aan weerszijde vast met een klem, deze kun je losmaken door zachtjes aan het dak te trekken en de klem los te haken. Oprollen en achter vastzetten met de daarvoor aanwezige bandjes.
Geldend voor de laatste types.
Binnensluiter = origineel club-uitvoering.
Buitensluiter = origineel special-uitvoering.
Maar veel specials zijn naar club omgebouwd.

Binnensluiter geheel open.
Suc6.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Gebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
- Locatie: FRANEKER
-
- Gebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
- Locatie: FRANEKER
Klopt hetwrak
Dit lipje zit ter hoogte van de achteruitkijk spiegel weer wat geleerd.
heb de eend afgelopen weekend opgehaald en ben me aan het orienteren hoe ea werkt......wel ben ik veel gaatjes tegen gekomen denk dat de koets dr uit moet achter(tussen achterlichten)rot bodemplaat bij bestuurders zijde rot.
Groetjes Ronald van der Meer
Dit lipje zit ter hoogte van de achteruitkijk spiegel weer wat geleerd.
heb de eend afgelopen weekend opgehaald en ben me aan het orienteren hoe ea werkt......wel ben ik veel gaatjes tegen gekomen denk dat de koets dr uit moet achter(tussen achterlichten)rot bodemplaat bij bestuurders zijde rot.
Groetjes Ronald van der Meer
Ronald heeft een 2cv6 1982
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Die kun je weer vastzetten met die klemmen.sneuper2000 schreef:Dank je wel Punky
Duidelijk,onze eend is een club uitvoering met een binnen sluiting,ik zie op de foto dat het voorste dak frame terug kantelt naar de voorzijde zit dit dan los en gaat dit dan niet rammelen tijdens het rijden?
Groetjes Ronald van der meer
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
let op,
als het dak half open doet is de beste manier: klemmen los en dan het dak tussen de beugel en de lipjes aan de koets omhoog en naar achter drukken. hierdoor plooit het dak naar achter en komt deze niet klem te zitten tussen beugel en koets. ik zie vaak mensen zo rond rijden en is niet echt goed voor het dak en zo kun je m niet vast zetten.
met dak half open geld ongeveer een maximum snelheid van 70 km/h (bij een eend dan, bij een dyane kun je in beide standen plankgas rijden) anders gaat het dak erg klapperen. als je harder wilt, kun je m het beste helemaal open rollen. tip hierbij; doe die bandjes tussen dak en dakbalkje door, dan zit het net nog even steviger vast.
als het dak half open doet is de beste manier: klemmen los en dan het dak tussen de beugel en de lipjes aan de koets omhoog en naar achter drukken. hierdoor plooit het dak naar achter en komt deze niet klem te zitten tussen beugel en koets. ik zie vaak mensen zo rond rijden en is niet echt goed voor het dak en zo kun je m niet vast zetten.
met dak half open geld ongeveer een maximum snelheid van 70 km/h (bij een eend dan, bij een dyane kun je in beide standen plankgas rijden) anders gaat het dak erg klapperen. als je harder wilt, kun je m het beste helemaal open rollen. tip hierbij; doe die bandjes tussen dak en dakbalkje door, dan zit het net nog even steviger vast.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Gebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
- Locatie: FRANEKER
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 394
- Lid geworden op: di 19 jul, 2005 10:05
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Het is wel in het Frans, maar de plaatjes zijn duidelijk.




Touareg Trail 2007/2009
www.2cvtransahara.nl
www.2cvtransahara.nl
-
- Gebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
- Locatie: FRANEKER