ERvaring met de Duitse Umweltzone's voor diverse steden??
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
maar hier:
http://www.oldtimernieuws.nl/category/divers/
vind ik dan weer het volgende:
Nederlandse oldtimers en Duitse Umweltzones
by admin
Met de vakanties voor de deur is het goed om opnieuw even stil te staan bij de Duitse Umweltzones die eigenaren van Nederlandse oldtimers in Duitsland gaan tegenkomen. Per 1 januari 2012 zijn in Duitsland in vele steden de zogenaamde Umweltzones weer verder aangescherpt. Dit betekent in veel gevallen dat niet alleen de binnensteden nog bereikbaar zijn met auto’s voorzien van een ‘groene’ milieusticker, maar dat ook andere delen van de steden nu taboe zijn voor auto’s zonder deze sticker. Gelukkig is er voor oldtimers een uitzondering gemaakt. Duitse oldtimers met een historisch kenteken die in Duitsland als zodanig geregistreerd staan. Het voertuig moet tenminste 30 jaar oud zijn en voorzien zijn van het “H”-kenteken of het rode “07″-kenteken. Ook voor oldtimers die geregistreerd staan in andere landen van de EU en die aan de overeenkomstige voorwaarden voldoen, geldt een permanente ontheffing voor de Umweltplakette. Voor Nederlandse oldtimers betekent dit dat die ook tenminste 30 jaar oud moet zijn. Bovendien met de oldtimer voorzien zijn van Nederlandse historische kentekenplaten (de blauwe platen; de gele GAIK platen zijn niet akkoord), en het voertuig moet zich in oorspronkelijke conditie bevinden of zodanig gerestaureerd dat deze gelijk aan de oorspronkelijk conditie is. Voldoet uw oldtimer aan deze voorwaarden, dan heeft u geen Umweltplakette nodig. Als uw oldtimer is omgebouwd naar bijvoorbeeld een camper, en het voertuigtype destijds niet als camperuitvoering leverbaar was, voldoet u niet aan de gestelde condities van de permanente ontheffing. Dit is ook van toepassing als de motor is vervangen door een jongere en sterkere motor.
Met dank aan TUV Nord.
http://www.oldtimernieuws.nl/category/divers/
vind ik dan weer het volgende:
Nederlandse oldtimers en Duitse Umweltzones
by admin
Met de vakanties voor de deur is het goed om opnieuw even stil te staan bij de Duitse Umweltzones die eigenaren van Nederlandse oldtimers in Duitsland gaan tegenkomen. Per 1 januari 2012 zijn in Duitsland in vele steden de zogenaamde Umweltzones weer verder aangescherpt. Dit betekent in veel gevallen dat niet alleen de binnensteden nog bereikbaar zijn met auto’s voorzien van een ‘groene’ milieusticker, maar dat ook andere delen van de steden nu taboe zijn voor auto’s zonder deze sticker. Gelukkig is er voor oldtimers een uitzondering gemaakt. Duitse oldtimers met een historisch kenteken die in Duitsland als zodanig geregistreerd staan. Het voertuig moet tenminste 30 jaar oud zijn en voorzien zijn van het “H”-kenteken of het rode “07″-kenteken. Ook voor oldtimers die geregistreerd staan in andere landen van de EU en die aan de overeenkomstige voorwaarden voldoen, geldt een permanente ontheffing voor de Umweltplakette. Voor Nederlandse oldtimers betekent dit dat die ook tenminste 30 jaar oud moet zijn. Bovendien met de oldtimer voorzien zijn van Nederlandse historische kentekenplaten (de blauwe platen; de gele GAIK platen zijn niet akkoord), en het voertuig moet zich in oorspronkelijke conditie bevinden of zodanig gerestaureerd dat deze gelijk aan de oorspronkelijk conditie is. Voldoet uw oldtimer aan deze voorwaarden, dan heeft u geen Umweltplakette nodig. Als uw oldtimer is omgebouwd naar bijvoorbeeld een camper, en het voertuigtype destijds niet als camperuitvoering leverbaar was, voldoet u niet aan de gestelde condities van de permanente ontheffing. Dit is ook van toepassing als de motor is vervangen door een jongere en sterkere motor.
Met dank aan TUV Nord.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
ook hier
http://www.tuv-nord.nl/milieusticker-du ... onderingen
vind ik de combinatie van blauwe platen en 30 jaar oud. Als ik dan ga rekenen dan kom ik bij bouwjaar 1982 uit, niet bij 1978.
nog is het mij niet duidelijk, als de grens 30 jaar is en de eis dat er blauwe platen op de auto zitten dan is het vreemd dat je in nederland pas blauwe platen mag monteren als de auto uit 1987 of eerder komt.
http://www.tuv-nord.nl/milieusticker-du ... onderingen
vind ik de combinatie van blauwe platen en 30 jaar oud. Als ik dan ga rekenen dan kom ik bij bouwjaar 1982 uit, niet bij 1978.
nog is het mij niet duidelijk, als de grens 30 jaar is en de eis dat er blauwe platen op de auto zitten dan is het vreemd dat je in nederland pas blauwe platen mag monteren als de auto uit 1987 of eerder komt.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
Ik weet niet beter dat NL-se auto's van voor 1978 blauwe platen mogen hebben. Met deze platen val je onder de uitzonderingsregels.
IN D-land is het inderdaad ouder dan 30 jaar met klassiekerplaten, deze hebben rode letters of beginnen met 07 in de cijfer combinatie.
Andere uitzonderingen hoor ik graag. Maar mail eens de fehac of de anwb.
IN D-land is het inderdaad ouder dan 30 jaar met klassiekerplaten, deze hebben rode letters of beginnen met 07 in de cijfer combinatie.
Andere uitzonderingen hoor ik graag. Maar mail eens de fehac of de anwb.
tweeceevees zijn leuk!
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
Hier heb ik de Duitse kentekenplaat regels. Met een Duits H-kenteken hoef je geen umwelplakatte. Oldtimers hoeven deze niet. In Duitsland wordt de oldtimers als liefhebbers object gezien om op mooie dagen door bv. het Zwarte Woud te toeren.BasvanEerden schreef:Duitse oldtimers herken je aan het kenteken met een H op het einde. Met rode letters zijn garage platen, wat bij ons weer groene platen zijn. En witte plaatste groene letters is in Duitsland de plaat voor vrachtwagen aanhangers.
- 2cv 1967 - Dans son jus a Francais
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
- 2cv New Old Style
- 2cv in maak
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 982
- Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
- Locatie: Marknesse (n.o.p)
Dus rij je met je eend uit bv 1982 met gele kentekenplaten naar de duitse grens daar stop je en schroef je de blauwe platen erop en dan rij je vrolijk verder.
Je mag bij je nederlandse kentekenboer net zoveel blauwe platen bestellen als je wil... deze mag je dan ook op je caravan, aanhanger of fietsdrager hangen.
Je mag ook blauwe platen op je auto hebben en een witte op je aanhanger.
Let er wel even op dat blauwe platen geen NL sticker zitten en dat je in het buitenland dus een aparte ( witte) NL sticker op je auto maar ook op je caravan / aanhanger moet hebben! deze witte stikckers zijn voor en paar cent te koop bij bv halfords
Je mag bij je nederlandse kentekenboer net zoveel blauwe platen bestellen als je wil... deze mag je dan ook op je caravan, aanhanger of fietsdrager hangen.
Je mag ook blauwe platen op je auto hebben en een witte op je aanhanger.
Let er wel even op dat blauwe platen geen NL sticker zitten en dat je in het buitenland dus een aparte ( witte) NL sticker op je auto maar ook op je caravan / aanhanger moet hebben! deze witte stikckers zijn voor en paar cent te koop bij bv halfords
met eendige groeten,
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer:
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Precies.
En: In nederland gaat het op basis van de kentekengegevens, maar in Duitsland niet. Als je dus een auto hebt waar een kat in zit (onder 1,5% CO) maar waar dit niet op kenteken van staat, kun je in Duitsland bij zo'n werkplaats gewoon een umweltplakette aanschaffen. Staat het wel op je kenteken dan is het geen probleem in NL.
En: In nederland gaat het op basis van de kentekengegevens, maar in Duitsland niet. Als je dus een auto hebt waar een kat in zit (onder 1,5% CO) maar waar dit niet op kenteken van staat, kun je in Duitsland bij zo'n werkplaats gewoon een umweltplakette aanschaffen. Staat het wel op je kenteken dan is het geen probleem in NL.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2677
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer: