voetenbak en bodemplaat lassen
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
voetenbak en bodemplaat lassen
Onlangs was ik bij een vriend die heel " handig" is met auto's.
In aanloop naar mijn komende laswerkzaam heden vroeg hij zich ( terecht ?) af, waarom de voetenbak en bodenplaat op elkaar liggen, waardoor het vocht er zo lekker tussen gaat zitten, ipv aan elkaar gelast.
Daardoor zou het vocht niet meer tussen de delen komen, en zo heel wat vloer ellende besparen.
Kit vind ik zelf ook geen goede oplossing, het laat op een gegeven moment toch roest toe.
Heeft iemand dat ooit zo toegepast??
Het lijkt mij, als las leek dat wel, vrij eenvoudig om even de slijpschijf ussen de voetenbak en de overlap van de bodemplaat door te halen , het overtolllige weg te halen en daarna alsnog weer aanelkaar te lassen??
Zie ik wat over het hoofd??
Met een goede las hoeft de bodemplaat toch niet op de voetenbak te rusten??
GR, Luc
In aanloop naar mijn komende laswerkzaam heden vroeg hij zich ( terecht ?) af, waarom de voetenbak en bodenplaat op elkaar liggen, waardoor het vocht er zo lekker tussen gaat zitten, ipv aan elkaar gelast.
Daardoor zou het vocht niet meer tussen de delen komen, en zo heel wat vloer ellende besparen.
Kit vind ik zelf ook geen goede oplossing, het laat op een gegeven moment toch roest toe.
Heeft iemand dat ooit zo toegepast??
Het lijkt mij, als las leek dat wel, vrij eenvoudig om even de slijpschijf ussen de voetenbak en de overlap van de bodemplaat door te halen , het overtolllige weg te halen en daarna alsnog weer aanelkaar te lassen??
Zie ik wat over het hoofd??
Met een goede las hoeft de bodemplaat toch niet op de voetenbak te rusten??
GR, Luc
Duck your life
Vergeet niet dat de eend "zo goedkoop mogelijk"gebouwd is, dus zal puntlassen wel goedkoper zijn geweest dan "aan elkaar lassen".
Ik denk dat aan elkaar lassen wel mogelijk moet zijn, zonder de stevigheid te beïnvloeden, maar een eend is gewoon eenvoudig en goedkoop gebouwd.
Je denkt toch niet dat er bij Citroen iemand bij stil heeft gestaan dat ze in 2012 nog steeds met die gebakjes rondrijden?
Ze hebben ze zo gebouwd dat ze een aantal jaren zouden meegaan, en zeker in het Franse klimaat zullen ze niet zo gauw aan roest gedacht hebben.
Ik denk dat aan elkaar lassen wel mogelijk moet zijn, zonder de stevigheid te beïnvloeden, maar een eend is gewoon eenvoudig en goedkoop gebouwd.
Je denkt toch niet dat er bij Citroen iemand bij stil heeft gestaan dat ze in 2012 nog steeds met die gebakjes rondrijden?
Ze hebben ze zo gebouwd dat ze een aantal jaren zouden meegaan, en zeker in het Franse klimaat zullen ze niet zo gauw aan roest gedacht hebben.
- summersnoek
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
- Locatie: Deventer
Ik wist ook niet zeker of het nou wel of niet kon of mocht, maar het is handig om te weten.
Ik mag binnenkort ook beginnen aan voetenbak en bodemplaat als onderdeel van de restauratie van mijn koets. Handig om te weten. DANK heren! 


Crisis is van 2 eenden 1 eend maken
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
-
- Gebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
- Locatie: FRANEKER
hoi,
Ik vraag me af of dat als er een nieuw plaatwerk er tussen gelast wordt,dat de zwarte beschermverf van het nieuwe plaatwerk eerst verwijderd wordt deze zwarte verf bied namelijk geen enkele bescherming tegen roest!beter is alles eerst blank maken daarna lassen en verder prepareren ik begin altijd eerst met een roest werende lak daarna de nodige groend en aflak laag.... maar de voeten bak zo tegen elkaar lassen is wel gemakelijker lijkt mij...
Groetjes Ronald van der Meer
Ik vraag me af of dat als er een nieuw plaatwerk er tussen gelast wordt,dat de zwarte beschermverf van het nieuwe plaatwerk eerst verwijderd wordt deze zwarte verf bied namelijk geen enkele bescherming tegen roest!beter is alles eerst blank maken daarna lassen en verder prepareren ik begin altijd eerst met een roest werende lak daarna de nodige groend en aflak laag.... maar de voeten bak zo tegen elkaar lassen is wel gemakelijker lijkt mij...
Groetjes Ronald van der Meer
Ronald heeft een 2cv6 1982
- summersnoek
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
- Locatie: Deventer
Volgens mij is die zwarte laklaag meer bedoeld ter bescherming van de plaat. Echt een lange termijn bescherming tegen roest is het niet. Dan zal Fertan of RX beter zijn werking doen. Verder blijft het een beetje knoeien zo rond de voetenbak. En, tja het is waar, de 2cv is natuurlijk nooit gebouwd om 30 jaar later nog rond te rijden. Niemand bij Citroen had dit ooit voorzien.sneuper2000 schreef:hoi,
Ik vraag me af of dat als er een nieuw plaatwerk er tussen gelast wordt,dat de zwarte beschermverf van het nieuwe plaatwerk eerst verwijderd wordt deze zwarte verf bied namelijk geen enkele bescherming tegen roest!beter is alles eerst blank maken daarna lassen en verder prepareren ik begin altijd eerst met een roest werende lak daarna de nodige groend en aflak laag.... maar de voeten bak zo tegen elkaar lassen is wel gemakelijker lijkt mij...
Groetjes Ronald van der Meer
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
Het zwarte plaatwerk heeft een afwerking enkel bedoeld voor bescherming tijdens vervoer. Eigenlijk wil je dat er weer af hebben omdat je niet weet wat eronder zit. Ik hoor van diverse garagisten dat je beter de pure stalen of zinkgespoten versie kunt nemen. Dan weet je tenminste zeker dat je het staal goed kunt behandelen.
Bij mij in de buurt rijdt een pick-up die één grote stalen plaat over de gehele breedte heeft ingelast. Deze ligt ook over het chassis. Ik weet de naam niet maar zo'n glimmende blanke plaat met ribbels die je vaak op trappen enzo ziet. Ziet er zéér robuust uit.
Voor de 2CV en Dyane kun je in Douce-France ook één grote stalen plaat kopen. Je kunt kiezen tussen de kleine en grote variant. Allebei incl. voetenbak en binnendorpel eraan vast en de grote gaat helemaal tot aan de opstaande achterbak waar de bank op rust.
Wel apart die binnendorpel voor de 2CV want normaal koop je de dorpel van de 2CV toch compleet, binnen- en buitenkant? Je moet dan dus nog ergens de buitenkant vandaan toveren....enne voor de Dyane is dat normaal maar de buitenkant van de 2CV ken ik niet.
Summersnoek, ik zal 'm woensdag even meenemen.
Bij mij in de buurt rijdt een pick-up die één grote stalen plaat over de gehele breedte heeft ingelast. Deze ligt ook over het chassis. Ik weet de naam niet maar zo'n glimmende blanke plaat met ribbels die je vaak op trappen enzo ziet. Ziet er zéér robuust uit.
Voor de 2CV en Dyane kun je in Douce-France ook één grote stalen plaat kopen. Je kunt kiezen tussen de kleine en grote variant. Allebei incl. voetenbak en binnendorpel eraan vast en de grote gaat helemaal tot aan de opstaande achterbak waar de bank op rust.
Wel apart die binnendorpel voor de 2CV want normaal koop je de dorpel van de 2CV toch compleet, binnen- en buitenkant? Je moet dan dus nog ergens de buitenkant vandaan toveren....enne voor de Dyane is dat normaal maar de buitenkant van de 2CV ken ik niet.
Summersnoek, ik zal 'm woensdag even meenemen.
- summersnoek
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
- Locatie: Deventer
Die plaat met ribbels wordt ook wel traanplaat genoemd. Leuk dat je een voorbeeld woensdag meeneemt.Mart schreef:Het zwarte plaatwerk heeft een afwerking enkel bedoeld voor bescherming tijdens vervoer. Eigenlijk wil je dat er weer af hebben omdat je niet weet wat eronder zit. Ik hoor van diverse garagisten dat je beter de pure stalen of zinkgespoten versie kunt nemen. Dan weet je tenminste zeker dat je het staal goed kunt behandelen.
Bij mij in de buurt rijdt een pick-up die één grote stalen plaat over de gehele breedte heeft ingelast. Deze ligt ook over het chassis. Ik weet de naam niet maar zo'n glimmende blanke plaat met ribbels die je vaak op trappen enzo ziet. Ziet er zéér robuust uit.
Voor de 2CV en Dyane kun je in Douce-France ook één grote stalen plaat kopen. Je kunt kiezen tussen de kleine en grote variant. Allebei incl. voetenbak en binnendorpel eraan vast en de grote gaat helemaal tot aan de opstaande achterbak waar de bank op rust.
Wel apart die binnendorpel voor de 2CV want normaal koop je de dorpel van de 2CV toch compleet, binnen- en buitenkant? Je moet dan dus nog ergens de buitenkant vandaan toveren....enne voor de Dyane is dat normaal maar de buitenkant van de 2CV ken ik niet.
Summersnoek, ik zal 'm woensdag even meenemen.
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
-
- Gebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
- Locatie: FRANEKER
Hoi,
De zwarte laag die op het nieuwe plaat materiaal
zit noemen ze ook wel transsportlak dus de naam zeget het al...en id Mart je weet zeker dan niet wat er onder zit.Beter is blank halen ,lassen en met zink primer,owatol,afkitten.aflakken.
Traanplaat? dit is toch meestal van aluminium?(altans bij mijn vw bus wel...)is dit wel sterk genoeg?loop je niet het risico dat alles teveel op de zijkanten steunt met door knikken van het chassis?
gwoon plaatwerk heeft versterking stukken toch?
groetjes Ronald van der Meer
De zwarte laag die op het nieuwe plaat materiaal
zit noemen ze ook wel transsportlak dus de naam zeget het al...en id Mart je weet zeker dan niet wat er onder zit.Beter is blank halen ,lassen en met zink primer,owatol,afkitten.aflakken.
Traanplaat? dit is toch meestal van aluminium?(altans bij mijn vw bus wel...)is dit wel sterk genoeg?loop je niet het risico dat alles teveel op de zijkanten steunt met door knikken van het chassis?
gwoon plaatwerk heeft versterking stukken toch?
groetjes Ronald van der Meer
Ronald heeft een 2cv6 1982
- summersnoek
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
- Locatie: Deventer
Traanplaat is vaak van aluminium maar is ook te krijgen in metaal vorm. Ik wist het niet zeker, maar heb het opgezocht. Ze stoppen ook wel eens aan landrovers aan de onderkant van deuren. En inderdaad mensen leggen het ook al op de trap in huis. Zeg maar een trap met humor. Aluminium lijkt mij op zich wel stevig genoeg, maar of staal beter is???? Geen idee.
Nu ik zo de laatste tijd met mijn chassis bezig ben verbaas ik mij wat dat chassis allemaal wel niet moet houden. De hele koets, mensen erin, hobbelig wegdek, motor erop. Dat het na 2 weken al niet breekt blijf ik bijzonder vinden. Dat het flink zal torderen moet haast wel. Daarom schijnen toch ook de gechalvaniseerde chassis niet het eeuwige leven te hebben.
Wat zijn het toch leuke karretjes die 2cv-jes. Dan wil je toch geen dikke lease mercedes? Echt, jak!
Nu ik zo de laatste tijd met mijn chassis bezig ben verbaas ik mij wat dat chassis allemaal wel niet moet houden. De hele koets, mensen erin, hobbelig wegdek, motor erop. Dat het na 2 weken al niet breekt blijf ik bijzonder vinden. Dat het flink zal torderen moet haast wel. Daarom schijnen toch ook de gechalvaniseerde chassis niet het eeuwige leven te hebben.
Wat zijn het toch leuke karretjes die 2cv-jes. Dan wil je toch geen dikke lease mercedes? Echt, jak!
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
-
- Gebruiker
- Berichten: 120
- Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
- Locatie: FRANEKER