Benzinemeter slaat uit op ritme knipperlicht
-
- Gebruiker
- Berichten: 80
- Lid geworden op: za 31 mar, 2012 21:59
- Contacteer:
Benzinemeter slaat uit op ritme knipperlicht
Ok, ik heb een vreemd probleem met de eend (ik heb al zitten zoeken op de site of iemand het ook al eens gehad heeft maar ik kan er niets van vinden...).
Als ik het knipperlicht naar links aanzet doet de brandstofmeter vrolijk mee met het knipperlicht: de naald gaat van 'vol' naar 'leeg' en weer terug op het ritme van het knipperlicht.
Zet ik het rechter knipperlicht aan is er geen enkel probleem...
Hoewel, de meter blijft wel al verdacht lang op 'vol' staan.
Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
Is het gevaarlijk (bv spanning op vlotter?)
Als ik het knipperlicht naar links aanzet doet de brandstofmeter vrolijk mee met het knipperlicht: de naald gaat van 'vol' naar 'leeg' en weer terug op het ritme van het knipperlicht.
Zet ik het rechter knipperlicht aan is er geen enkel probleem...
Hoewel, de meter blijft wel al verdacht lang op 'vol' staan.
Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken?
Is het gevaarlijk (bv spanning op vlotter?)
-
- Gebruiker
- Berichten: 80
- Lid geworden op: za 31 mar, 2012 21:59
- Contacteer:
Bedankt voor de reacties. Ik ga deze week de bedrading nalopen.
Gelukkig dat het geen gevaar geeft.
Maar als het een massaprobleem is, hoe kan het dan dat de meter met het knipperlicht meedoet? Wat maakt het dat de meter meedoet met het knipperlicht?
Het zijn toch 2 verschillende circuits of toch niet?
Electriciteit is niet mijn sterkste punt ben ik bang...
Is het overigens een APK afkeur punt? Ik had hem namelijk eigenlijk willen laten keuren een dezer weken.
Gelukkig dat het geen gevaar geeft.
Maar als het een massaprobleem is, hoe kan het dan dat de meter met het knipperlicht meedoet? Wat maakt het dat de meter meedoet met het knipperlicht?
Het zijn toch 2 verschillende circuits of toch niet?
Electriciteit is niet mijn sterkste punt ben ik bang...
Is het overigens een APK afkeur punt? Ik had hem namelijk eigenlijk willen laten keuren een dezer weken.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Je moet met een multimeter de spanning gaan meten tussen een "goede" massa en een "verdachte" massa. Een goede massa is bijvoorbeeld de minpool van de accu. Daar verbind je de min van je multimeter aan (via een stuk draad). Vervolgens meet je met de plus van je multimeter op alle aardpunten die je wilt onderzoeken. Als je ergens spanning meet, in het ritme van het knipperlicht is dat het slechte aardpunt. Die schroef je los, maak alles goed schoon en schroef alles weer goed vast.
-
- Gebruiker
- Berichten: 80
- Lid geworden op: za 31 mar, 2012 21:59
- Contacteer:
-
- Gebruiker
- Berichten: 80
- Lid geworden op: za 31 mar, 2012 21:59
- Contacteer:
-
- Gebruiker
- Berichten: 80
- Lid geworden op: za 31 mar, 2012 21:59
- Contacteer:
Probleem is opgelost!
Korte versie: 'het' zat in de kabel naar het knipperlicht linkerachterzijde.
Lange versie (zal proberen zo duidelijk mogelijk te zijn):
Vandaag begonnen met nalopen massa zoals beschreven. Ik heb alleen geen multimeter dus maar op goed geluk begonnen met wat contacten schoon te maken. Maar op een gegeven moment herinnerde ik me iets.
Een tijdje terug had ik problemen met mijn linkeracherlicht wat niet wilde mee knipperen. Iemand heeft toen eea nagemeten en merkte dat het knipperlicht te weinig stroom kreeg (iets van 8 volt ipv 12). Dit probleem werd toen even snel opgelost door een draad te trekken van de voorste knipper naar de draad die via de draadboom naar het achterste knipperlicht loopt. Dit werkte, maar vanaf toen begon volgens mij dus ook het probleem met de meeknipperende brandstofmeter.
Later is dit draad zelfs vervangen door een draad dat vanaf het voorste knipperlicht rechtstreeks doorliep naar het achterste. Daarbij was wel de originele draad ook aangesloten. Bij het knipperlicht achter was deze draad ook aangesloten in hetzelfde stekkertje als waarin de originele draad zat.
Nu ben ik eerst gaan kijken of het euvel in het achterlicht zat. Dit leek echter niet het geval. Toen merkte ik dat als ik de extra draad los maakte de achterste knipper niet werkte maar ook de benzine meter niet knipperde. Vervolgens heb ik de origine draad helemaal losgekoppeld en de extra draad aangesloten op het stekkertje van de draadboom boven de accu (ipv vanaf voorste knipper) en achter verbonden aan het knipperlicht (zonder dus deze te klemmen met de stekker van de originele draad). De voeding kwam nu dus alleen via het extra draad en de originele draad was geheel losgekoppeld. En dit werkte!
Vermoedelijk zit er dus ergens een draadbreuk of iets dergelijks in de draad in de draadboom die langs de zijkant naar achteren loopt. Dit zou ook het wegvallen/verlagen van de spanning kunnen verklaren.
Momenteel werkt het dus. De extra kabel loopt niet mooi via de zijkant maar via schutbord, vloer door naar achtervak. Het plan is natuurlijk de kabel weer met de andere kabels via de zijkant te laten lopen.
De oorzaak van de mogelijke kabelbreuk is gissen, maar ik heb een vermoeden: enkele maanden terug heb ik het voetje van de binnenverlichting vervangen. Zou het kunnen dat ik hierbij met de schroef door de daar lopende kabels heb geschroefd?
In elk geval, bedankt voor al het advies!
Korte versie: 'het' zat in de kabel naar het knipperlicht linkerachterzijde.
Lange versie (zal proberen zo duidelijk mogelijk te zijn):
Vandaag begonnen met nalopen massa zoals beschreven. Ik heb alleen geen multimeter dus maar op goed geluk begonnen met wat contacten schoon te maken. Maar op een gegeven moment herinnerde ik me iets.
Een tijdje terug had ik problemen met mijn linkeracherlicht wat niet wilde mee knipperen. Iemand heeft toen eea nagemeten en merkte dat het knipperlicht te weinig stroom kreeg (iets van 8 volt ipv 12). Dit probleem werd toen even snel opgelost door een draad te trekken van de voorste knipper naar de draad die via de draadboom naar het achterste knipperlicht loopt. Dit werkte, maar vanaf toen begon volgens mij dus ook het probleem met de meeknipperende brandstofmeter.
Later is dit draad zelfs vervangen door een draad dat vanaf het voorste knipperlicht rechtstreeks doorliep naar het achterste. Daarbij was wel de originele draad ook aangesloten. Bij het knipperlicht achter was deze draad ook aangesloten in hetzelfde stekkertje als waarin de originele draad zat.
Nu ben ik eerst gaan kijken of het euvel in het achterlicht zat. Dit leek echter niet het geval. Toen merkte ik dat als ik de extra draad los maakte de achterste knipper niet werkte maar ook de benzine meter niet knipperde. Vervolgens heb ik de origine draad helemaal losgekoppeld en de extra draad aangesloten op het stekkertje van de draadboom boven de accu (ipv vanaf voorste knipper) en achter verbonden aan het knipperlicht (zonder dus deze te klemmen met de stekker van de originele draad). De voeding kwam nu dus alleen via het extra draad en de originele draad was geheel losgekoppeld. En dit werkte!
Vermoedelijk zit er dus ergens een draadbreuk of iets dergelijks in de draad in de draadboom die langs de zijkant naar achteren loopt. Dit zou ook het wegvallen/verlagen van de spanning kunnen verklaren.
Momenteel werkt het dus. De extra kabel loopt niet mooi via de zijkant maar via schutbord, vloer door naar achtervak. Het plan is natuurlijk de kabel weer met de andere kabels via de zijkant te laten lopen.
De oorzaak van de mogelijke kabelbreuk is gissen, maar ik heb een vermoeden: enkele maanden terug heb ik het voetje van de binnenverlichting vervangen. Zou het kunnen dat ik hierbij met de schroef door de daar lopende kabels heb geschroefd?
In elk geval, bedankt voor al het advies!
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Er is echt geen draadbreuk!
De oorzaak zit hem in een slechte aarde van het voorheen niet werkende achterlicht. Je had daar toen 8 volt over de lamp (= gemeten) en dus 4 volt over het slechte aardpunt (= niet gemeten). Als je dat slechte aardpunt opzoekt en daar de zaak schoonmaakt is het probleem opgelost en kunnen de extra draden weggehaald worden.
De oorzaak zit hem in een slechte aarde van het voorheen niet werkende achterlicht. Je had daar toen 8 volt over de lamp (= gemeten) en dus 4 volt over het slechte aardpunt (= niet gemeten). Als je dat slechte aardpunt opzoekt en daar de zaak schoonmaakt is het probleem opgelost en kunnen de extra draden weggehaald worden.
-
- Gebruiker
- Berichten: 80
- Lid geworden op: za 31 mar, 2012 21:59
- Contacteer:
Ok. Dus als ik het goed begrijp zit dit slechte aardpunt dan ergens in het achterlicht zelf, of daar in de buurt?
Maar als het een slecht aardpunt betreft dan zou de kabel toch verder geen verschil moeten maken? Toch verschijnt de storing bij de oude originele kabel wel en bij de nieuw kabel niet...
't blijft een vak apart, electro...
Maar als het een slecht aardpunt betreft dan zou de kabel toch verder geen verschil moeten maken? Toch verschijnt de storing bij de oude originele kabel wel en bij de nieuw kabel niet...
't blijft een vak apart, electro...
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Dit is onmogelijk. De auto-elektra hangt niet aan aarde.slecht aardpunt
Je zou wel de massa kunnen bedoelen.
Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is.De oorzaak van de mogelijke kabelbreuk is gissen, maar ik heb een vermoeden: enkele maanden terug heb ik het voetje van de binnenverlichting vervangen. Zou het kunnen dat ik hierbij met de schroef door de daar lopende kabels heb geschroefd?
Schroef je lampje en voetje er weer eens af.
Dan doet de richtingaanwijzer het waarschijnlijk weer.
Ik denk dat je inderdaad sluiting hebt gemaakt met het monteren van het lampje.
Als je dan de knipper aan zet dan volgt er een kortsluiting die wordt begrensd door de weerstand van je draad en de weerstand in de clignoteur.
Daardoor zakt als je knipper aan gaat de spanning naar bijna nul in je dashboard. En even later weer naar 12V.
Daardoor valt je benzinemeter even uit en lijkt het of hij nul aangeeft.
Ik heb 2 weken geleden hetzelfde gehad alleen zat bij mij de kortsluiting in de bedrading bij de trekhaak. Het principe is hetzelfde.
Bij mij heb ik de knippers te lang aan laten staan en rookte de clignoteur op.....