Opfrissen motor

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » za 6 okt, 2012 20:04

Ik had het zelfde. Ik dacht dat nieuwe zuigerweren zouden helpen. Dat moet zowieso. Maar het bleek dat er een zuiger beschadigd was.

Conclusie: ik moest een nieuwe (of gebruikte goede) zuiger en nieuwe zuigerveren (laten) monteren. Nadat de motor weer in elkaar zat moet je zo'n 1500 km inrijden en daarna de olie verversen en het oliefilter vervangen. De eerste paar honderd km's heb je nog wat rook uit de uitlaat, maar daarna is alles weer dik OK.

Het kan nooit kwaad om de olievulpijp te controleren, maar als het probleem in de motor zelf zit is de olievulpijp eventueel een secundair probleem. Trouwens, het woord olievulpijp is een verkeerd woord. Je zou eigenlijk het woord ontluchtingspijp moeten gebruiken. Dat je er ook olie door vult is secundair.

Als de motor uit elkaar moet (shit happens) vervang dan gelijk alle pakkingen en brilrubbers.

Bon courage!

dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » zo 7 okt, 2012 08:59

Dit lezende wordt ik toch nieuwsgierig... Ik heb ook een soortgelijk probleem met mijn Dyane. Het originele viertje uit deze wagen heb ik afgelopen winter uitgegraven (20 jaar op de plank gelegen). Motortje uitelkaar gehaald maar niet gesplitst. Alle pakkingen en keerringen vervangen. Cilinders laten hohnen, zuigerveren laten monteren en daarna de boel weer opgebouwd.

Motortje trekt goed en start altijd meteen, alleen lijkt de compressie wat laag, startmotor gaat erg gemakkelijk rond. Ennn, mijn grote probleem... Hij rookt niet bij stadsverkeer, maar op de snelweg als de motor warm lijkt te worden dan heb ik echt een grote blauwe pluim. Olieverbruik is ook hoog. Het lijkt alsof hij dan olie aanzuigt o.i.d.. Zou dit aan de koppen liggen? Die heb ik niet gedaan. Onderdruk is goed trouwens.

Iemand dit vaker meegemaakt?
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » zo 7 okt, 2012 10:56

Zou inderdaad aan je koppen (kleppen) kunnen liggen. Kleppen schuren en seals vervangen is geen dure operatie.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » zo 7 okt, 2012 19:38

Ik had ooit precies het zelfde probleem. Dus ik dacht dat de zuigerveren vervangen moesten worden. Kortom, nieuwe zuigerveren besteld en toen die geleverd werden werd de motor open gemaakt.

Wat bleek? Een van de zuigers was defect en moest vervangen wordeen. Op dat moment kwamen de nieuwe zuigerveren goed van pas. Alles kon tegelijkertijd gebeuren, evenals de vervanging van de brilrubbers en de pakking aan de voorkant van de motor.

De motor gebruikt daarna gedurende zeg 1200 km nog wat olie maar daarna niet meer. Je moet dan wel even olie en oliefilter (laten) vervangen en je kan daarna weer veel km ongestoord verder.

De moraal van dit verhaal is dat ondanks alle goede raadgevingen op dit forum wat er allemaal mis zou kunnen zijn, het echte probleem kan pas ontdekt worden als de motor uit elkaar ligt. Helaas maar waar!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » zo 7 okt, 2012 20:29

Tuurlijk, hap-snapdiagnoses zitten er vaak naast. Maar het motortje van Zilverlinde was dus al uit elkaar geweest.

dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » zo 7 okt, 2012 21:24

:cry:
Tja, en wat ik daar van geleerd hebt... Dat ik voortaan bij een revisie alles doe. Door onwetendheid ook geen nieuwe cilinders gemonteerd. En de koppen niet gedaan. Nu ga ik dat dus alsnog doen. Weer wat geleerd! Ik begin met de koprevisie. Kan ik ook andere koppen reviseren en deze erop zetten? Dan hoeft mijn auto in principe niet stil te staan. Of is het beter de huidige koppen te reviseren en terug te plaatsen? Wie weet raad....?
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold

Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Rens » zo 7 okt, 2012 21:35

Kortom: uit elkaar halen en reviseren dus!?

Op zich een leuk klusje, gelukkig heb ik een reservemotor liggen waar ik eerst aan zal beginnen.

Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Rens » wo 10 okt, 2012 13:30

Ik heb besloten met de komst van de Dyane dat ik de 2cv een winter rust geef en ga opknappen. Een revisie van de motor en het inbouwen van de schijvenbak zijn de speerpunten. Wanneer ik er aan begin, open ik wel een topic! :)

Plaats reactie