ja hoor weer z'on gek die een oude eend heeft gekocht!
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Harry,ik heb je foto's zitten bekijken en je opmerking over de zonneschijn tussen de ribbels.Deze zijn voor de koeling van de motorruimte en horen daar dus te zitten.Een goede raad voor je,begin met 1 ding,probeer het te begrijpen en kijk of die dat ook doet.Zoniet,Los dat dan op en weer naar het volgende. 

- Boudewijn
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Contactpunten zou ik altijd vervangen i.p.v. opschuren. Voor de kosten hoef je het niet te laten.
De opmerking die al gemaakt is om het spruitstuk er af te halen en alles schoon te maken is een hele goede. Als het spruitstuk er af is, haal dan gelijk de cilinders er af en kijk of de zuigerveren niet vast zitten of gebroken zijn. Dit zou het gebrek aan compressie kunnen verklaren.
Test ook de afdichting van de kleppen door de cilinderkop met de kleppen omhoog neer te leggen en er dan benzine in te gieten. Deze mag dan niet via de kleppen weg lekken. Monteer gelijk nieuwe brilrubbers.
Op dit forum is natuurlijk heel veel informatie te vinden maar een reparatie handleiding is ook erg handig. "De Vraagbaak" is op internet te vinden maar eentje in ouderwetse boekvorm werkt vaak makkelijker. Nieuw zijn ze niet meer te koop maar ze worden regelmatig op Marktplaats aangeboden.
Al met al heb je een mooi winter project.
De opmerking die al gemaakt is om het spruitstuk er af te halen en alles schoon te maken is een hele goede. Als het spruitstuk er af is, haal dan gelijk de cilinders er af en kijk of de zuigerveren niet vast zitten of gebroken zijn. Dit zou het gebrek aan compressie kunnen verklaren.
Test ook de afdichting van de kleppen door de cilinderkop met de kleppen omhoog neer te leggen en er dan benzine in te gieten. Deze mag dan niet via de kleppen weg lekken. Monteer gelijk nieuwe brilrubbers.
Op dit forum is natuurlijk heel veel informatie te vinden maar een reparatie handleiding is ook erg handig. "De Vraagbaak" is op internet te vinden maar eentje in ouderwetse boekvorm werkt vaak makkelijker. Nieuw zijn ze niet meer te koop maar ze worden regelmatig op Marktplaats aangeboden.
Al met al heb je een mooi winter project.
- André Post
- Heavy user
Bij mijn rode eend project heeft de motor zeker 9 jaar stilgestaan.
Het spruitstuk had veel losse roest en roetdelen in de uitlaat kanalen gedumpt.
Dit neb ik schoongemaakt, verbrandingskamers en kanalen schoongeblazen met de bougies verwijderd,
Daarna nog een keer samen met rondraaien van de motor.
Beetje WD40 ingespoten, ontstekings tijdstip gecontroleerd, klepspeling gecontroleerd,
olie en filter vervangen, benzinepomp en bougiekabels vervangen, en toen proberen te starten.
Dat ging goed maar toch ook de carburateur schoon moeten maken.
Nu loopt dat ding fantastisch en ook nog behoorlijk zuinig, zelfs naar hedendaagse normen.
Ik zou zeggen eerst goed alle rommel eruit en gewoon proberen, als het echt niet wil dan fase 2, de boel open.
Het spruitstuk had veel losse roest en roetdelen in de uitlaat kanalen gedumpt.
Dit neb ik schoongemaakt, verbrandingskamers en kanalen schoongeblazen met de bougies verwijderd,
Daarna nog een keer samen met rondraaien van de motor.
Beetje WD40 ingespoten, ontstekings tijdstip gecontroleerd, klepspeling gecontroleerd,
olie en filter vervangen, benzinepomp en bougiekabels vervangen, en toen proberen te starten.
Dat ging goed maar toch ook de carburateur schoon moeten maken.
Nu loopt dat ding fantastisch en ook nog behoorlijk zuinig, zelfs naar hedendaagse normen.
Ik zou zeggen eerst goed alle rommel eruit en gewoon proberen, als het echt niet wil dan fase 2, de boel open.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Heavy user
De oplossing :
Super benzine (98 ) zonder loodvervanger tanken (middelste prijs) en zelf eens in de 3000 km een flesje "Instead of Lead" van Bardahl toevoegen. Natuurlijk is dit bij ons te koop (9 euro) en millieuvriendelijk.
ik ga de discussie niet eens meer aan over loodvervanger...

die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
ok duidelijk allemaal, eerst cabarateur los en schoon, spruitstuk eraf en schoon, zuiger veren controleren( dat heb ik nog niet scherp hoe dat moet) dan contactpunten controleren evt vervangen. En dan nog maar eens slingeren voor een vonk.
Membraam brandstofpomp controleren of vervangen.
Dan nog startrelais en motor aan de praat krijgen, die klikt en tikt alleen nog maar.
Verder remleiding voor vervangen die is zeer lek, naar achter toe ook roestig, is dat een apk punt lees ik zo hier en daar, dan gelijk helemaal doen?
bestelllijstje maken voor de webshop, moet ik nog pakkingen vervangen in bovenstaande verhaal?
Ik zit al in voorjaar 2013 te denken....maar misschien valt het wel mee..
Erg leuk dat jullie allen mij op weg helpen!

Membraam brandstofpomp controleren of vervangen.
Dan nog startrelais en motor aan de praat krijgen, die klikt en tikt alleen nog maar.
Verder remleiding voor vervangen die is zeer lek, naar achter toe ook roestig, is dat een apk punt lees ik zo hier en daar, dan gelijk helemaal doen?
bestelllijstje maken voor de webshop, moet ik nog pakkingen vervangen in bovenstaande verhaal?
Ik zit al in voorjaar 2013 te denken....maar misschien valt het wel mee..
Erg leuk dat jullie allen mij op weg helpen!

lijstje klinkt goed
ik weet niet hoe technisch je bent maar misschien moet je eerst ff de zuigerveren overslaan
daarvoor moet de cilinders en de koppen er af en dat is toch peuterig klusje als je er geen idee van hebt(ben je wel technisch dan gewoon doen natuurlijk)
bestel gewoon een komplete pakking set dan heb je alles wat je evt nodig hebt
hoeveel je ook loshaald
startmotor zal ook wel gewoon vastgeplakt zitten
even losdraaien uitelkaar halen
met een sopje schoonmaken,en opschuren en droog weer in elkaar
met hier en daar een likje vet op de draai delen
ik weet niet hoe technisch je bent maar misschien moet je eerst ff de zuigerveren overslaan
daarvoor moet de cilinders en de koppen er af en dat is toch peuterig klusje als je er geen idee van hebt(ben je wel technisch dan gewoon doen natuurlijk)
bestel gewoon een komplete pakking set dan heb je alles wat je evt nodig hebt
hoeveel je ook loshaald
startmotor zal ook wel gewoon vastgeplakt zitten
even losdraaien uitelkaar halen
met een sopje schoonmaken,en opschuren en droog weer in elkaar
met hier en daar een likje vet op de draai delen
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80Q 1980 poepiebruin
Hoe is het chassis van de eend, is die nog wel APK waardig
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/
-
- Veelvuldig poster
wat ik gedaan heb met een blok wat al 11 jaar niet gelopen had: oliepeil gecheckt (hoefde niets bij), verse accu gepakt, luchtfilter open en daar rechtstreeks quick start in gespoten en gestart. bij de tweede poging liep de motor even. benzinetank leeggegooid, verse benzine erin, weer gestart en naar de keuring gereden.
ik heb niets uit elkaar gehaald, alleen de kleppen gecheckt, maar dat was achteraf.
ik wil niet zeggen dat allerlei voorzorgsmaatregelen niet nodig zijn, maar ik denk dat een andere startmotor al wonderen doet.
en wat die compressie betreft, jij bent scheepsdiesels gewend, je eendje heeft 2 cilindertjes van 301 cc per stuk, dat valt dus wel mee.
ik heb niets uit elkaar gehaald, alleen de kleppen gecheckt, maar dat was achteraf.
ik wil niet zeggen dat allerlei voorzorgsmaatregelen niet nodig zijn, maar ik denk dat een andere startmotor al wonderen doet.
en wat die compressie betreft, jij bent scheepsdiesels gewend, je eendje heeft 2 cilindertjes van 301 cc per stuk, dat valt dus wel mee.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
mijn motor liep vast van de prut uit het spruitstuk na 11 jaar cees
dus het kan alle kanten op
beter save then sorry of niet dan?
maar inderdaad: hoe is de rest van de auto eigenlijk??
ik heb ergens op een foto flink roest in de koelribben van het chassis gezien
hoe is die verder?
dus het kan alle kanten op
beter save then sorry of niet dan?
maar inderdaad: hoe is de rest van de auto eigenlijk??
ik heb ergens op een foto flink roest in de koelribben van het chassis gezien
hoe is die verder?
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80Q 1980 poepiebruin
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80Q 1980 poepiebruin
Het zou toch jammer zijn, dat je de auto aan het lopen hebt, maar dat ze wordt afgekeurd op het Chassis.
Inderdaad de foto van de koelribben belooft weinig goeds, kunt het beter nu in 1 keer goed doen, dan over een half jaar weer opnieuw te moeten beginnen.
Inderdaad de foto van de koelribben belooft weinig goeds, kunt het beter nu in 1 keer goed doen, dan over een half jaar weer opnieuw te moeten beginnen.
Hou er maar rekening mee, dat alles wat met veiligheid te maken heeft APK punten zijn, dus remmen, banden, chassis, gordelbevestigingen, uitlaat ed.
Wellicht een idee om lid te worden van de 2cv club, kun je in het magazijn de nodige onderdelen kopen, en je kunt er technische ondersteuning krijgen.
Wellicht een idee om lid te worden van de 2cv club, kun je in het magazijn de nodige onderdelen kopen, en je kunt er technische ondersteuning krijgen.
voor alle duidelijkheid, de foto is niet van de koelribben maar van de plaat die erachter komt...maar ik doe eea stuk voor stuk,eerst maar eens de motor aan de gang brengen.JanR schreef:Het zou toch jammer zijn, dat je de auto aan het lopen hebt, maar dat ze wordt afgekeurd op het Chassis.
vandaag een paar uurtjes samen gesleuteld, gaat allemaal best snel. Mijn zoon aan de contactpunten en ik aan de carburateur. Voordat je die kunt losdraaien moet er wel van alles af anders kon ik er niet bij. Spruitstuk morgen maar loshalen. Het elektrosnoertje dat met klem stekker aan de condensator zit was geoxideerd en brak af toen ik er naar keek bij wijze van spreken, dus zullen we vervangen. Punten zien er keurig uit zou niet weten wat er aan kan verbeteren.
Wat moet ik aan de binnnen kant van de carb schoonmaken?
En hoe reinig ik het spruitstuk, doorspoelen mee een of ander?
Luchtfilter er ook af zal ik ook reinigen, was benzine ok?
Fotos op picassa gezet.
[/img]
Wat moet ik aan de binnnen kant van de carb schoonmaken?
En hoe reinig ik het spruitstuk, doorspoelen mee een of ander?
Luchtfilter er ook af zal ik ook reinigen, was benzine ok?
Fotos op picassa gezet.
[/img]
Haha daar had ik ook een beetje op gehoopt! Mooi dat het kan, wat is quickstart? diesel versus 2cv snap ik maar met of zonder bougie zou toch wel veel moeten schelen maar goed ik zie wel..supercees schreef:wat ik gedaan heb met een blok wat al 11 jaar niet gelopen had: oliepeil gecheckt (hoefde niets bij), verse accu gepakt, luchtfilter open en daar rechtstreeks quick start in gespoten en gestart. bij de tweede poging liep de motor even. benzinetank leeggegooid, verse benzine erin, weer gestart en naar de keuring gereden.