gelemotor schreef:Hai Forummers,
Heeft er iemand al een sticker aangeschaft voor de Duitse Umwelt zone's. (...)
Voor mijn ZX uit 1994 heb ik een groene Umweltplakette kunnen aanschaffen, zodat ik
Duitse steden in mag. Voor mijn 2CV6 (1990) en Acadiane (1985) krijg ik geen
Umweltplakette, niet eens een rode. En omdat beide A-types geen oldtimer zijn volgens
Duitse standaard, dus 30 jaar of ouder, mag ik er niet mee rijden in een Umweltzone.
Eerlijk gezegd weet ik niet hoe hard er op overtredingen gehandhaafd wordt. Ik vermoed
dat de pakkans klein is, maar dat je wel het haasje bent als je gepakt wordt. De boete kost
40 euri.
http://www.autobild.de/artikel/umweltzo ... 17039.html
Groet van
Jesper
P.S.: Dekra zegt er dit over:
"Oldtimers met een historisch kenteken die in Duitsland als zodanig geregistreerd staan
(het voertuig moet tenminste 30 jaar oud zijn en voorzien zijn van het "H"-kenteken of
het rode "07"-kenteken) of oldtimers geregistreerd in andere landen van de EU die aan
overeenkomstige voorwaarden voldoen, hebben een permanente ontheffing voor de
milieusticker. Indien uw oldtimer in Nederland geregistreerd is, een datum eerste
toelating heeft van vóór 1 januari 1978, en het voertuig voorzien is van Nederlandse
historische kentekenplaten (de blauwe platen) heeft u dus geen milieusticker nodig.
Om een Umweltzone in te mogen rijden, heeft u nog wel een FIVA Identity Card nodig.
Deze kunt u in Nederland bij de FEHAC aanvragen. Nadere informatie over deze
Identity Card vindt u op:
www.fiva.nu. Indien u uw oldtimer binnen de Umweltzone
parkeert, dient u een kopie van uw Nederlandse kentekenbewijs of de genoemde
Identity Card duidelijk zichtbaar te plaatsen."