zelf doen: revisie versnellingsbak
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
Het taatslager heb ik niet vervangen.... dat is eigenlijk de enige die daar invloed zou hebben.... deze ziet ook totaal niet versleten uit, dus dat die nu meer dan 0,3 mm dunner geworden zou zijn geloof ik ook niet....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
weer wat foto's, nog niks definitiefs in elkaar en ja, de achterdeksel moet nog schoongemaakt worden....
wat klopt hier niet?
dat klopte er dus niet bij de eerste foto, verkeerde lager.... vond het al raar dat de tandwielen tegen de bak aanliepen...
zo horen ze, past mooi, dacht ik....
niet dus, het lager past niet in de achterdeksel......
Zo hoor het te zitten, kun je ook gelijk zien waarom ik de originele vervang.....
wat klopt hier niet?
dat klopte er dus niet bij de eerste foto, verkeerde lager.... vond het al raar dat de tandwielen tegen de bak aanliepen...
zo horen ze, past mooi, dacht ik....
niet dus, het lager past niet in de achterdeksel......
Zo hoor het te zitten, kun je ook gelijk zien waarom ik de originele vervang.....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
- summersnoek
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
- Locatie: Deventer
Mijn advies:
De revisie van een bak moet je aan een specialist overlaten.
En dat kan een bedrijf zijn of iemand die er al een tijdje mee bezig is maar die er in ieder geval veel ervaring mee heeft.
Ik ben zeker niet onhandig, maar aan een bak waag ik mij niet.
Daarom ben ik ook wel nieuwsgierig hoe eea nu is afgelopen.
De revisie van een bak moet je aan een specialist overlaten.
En dat kan een bedrijf zijn of iemand die er al een tijdje mee bezig is maar die er in ieder geval veel ervaring mee heeft.
Ik ben zeker niet onhandig, maar aan een bak waag ik mij niet.
Daarom ben ik ook wel nieuwsgierig hoe eea nu is afgelopen.
- summersnoek
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
- Locatie: Deventer
David schreef:Mijn advies:
De revisie van een bak moet je aan een specialist overlaten.
En dat kan een bedrijf zijn of iemand die er al een tijdje mee bezig is maar die er in ieder geval veel ervaring mee heeft.
Ik ben zeker niet onhandig, maar aan een bak waag ik mij niet.
Daarom ben ik ook wel nieuwsgierig hoe eea nu is afgelopen.
Aan een specialist overlaten ? Dat hadden de woorden van mijn vader kunnen zijn! Hij zei altijd: als je er geen verstand van hebt, moet je er vanaf blijven. Ik denk dat de "specialist" ook ooit op een goed moment is begonnen. Lezen, overleggen, navragen, meten, opnieuw proberen, weer lezen enz. Zolang het geen versnellingsbak is van een bugatti uit 1918 vind ik rond uit leuk dat iemand het avontuur aan gaat.
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
- summersnoek
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
- Locatie: Deventer
Ik zal zelf niet snel een versnellingsbak uit elkaar halen. Alhoewel er hier nog 1 ligt en daarvan weet ik dat de achteruit het niet meer doet en zijn 1 en 2e versnelling niet werkt. Misschien toch op termijn leuk om eens open te maken.
Het voordeel van de eend vind ik dat het een ontzettende leuke auto is om sleutelervaring aan op te doen. Er staat hier in de schuur nog een erfstuk op vier wielen van 1929 en daar zal ik toch niet snel op oefenen.
Het voordeel van de eend vind ik dat het een ontzettende leuke auto is om sleutelervaring aan op te doen. Er staat hier in de schuur nog een erfstuk op vier wielen van 1929 en daar zal ik toch niet snel op oefenen.
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
Het is ook inderdaad heel leuk om op avontuur te gaan om hulp te scoren als je met een vastgelopen bak staat 's avonds laat na een meeting.........summersnoek schreef:David schreef:Mijn advies:
De revisie van een bak moet je aan een specialist overlaten.
En dat kan een bedrijf zijn of iemand die er al een tijdje mee bezig is maar die er in ieder geval veel ervaring mee heeft.
Ik ben zeker niet onhandig, maar aan een bak waag ik mij niet.
Daarom ben ik ook wel nieuwsgierig hoe eea nu is afgelopen.
Aan een specialist overlaten ? Dat hadden de woorden van mijn vader kunnen zijn! Hij zei altijd: als je er geen verstand van hebt, moet je er vanaf blijven. Ik denk dat de "specialist" ook ooit op een goed moment is begonnen. Lezen, overleggen, navragen, meten, opnieuw proberen, weer lezen enz. Zolang het geen versnellingsbak is van een bugatti uit 1918 vind ik rond uit leuk dat iemand het avontuur aan gaat.
Punt is dat Gerard 100% gelijk heeft, er worden mensen speciaal voor opgeleid en daarnaast is het met een versnellingsbak zo dat "the proof of the pudding is in the eating".
Je weet pas of hij goed is als je hem gebruikt en persoonlijk ben ik liever safe than sorry, zeker als ik met mijn dochter van 6 op pad ben dan heb ik geen zin om op zondagavond te stranden met een vastgelopen bak....
Ik heb een bak staan die gereviseerd is door een leek die het voor het eerst heeft gedaan. De bak is aan de buitenkant mooier als nieuw, alles is er van binnen aan vernieuwd, toch vertrouw ik het niet.
Jij mag van mij deze bak gebruiken om te kijken of hij goed is......
Deal?
Greetz david
Dit is al een wat ouder topic, maar toch. Ik had ook nog een oude schijvenbak liggen. Deze kwam ik tegen tijdens het opruimen.
Open gemaakt, alles eruit gehaald en het is gewoon leuk om te doen. Was het enige 2cv6 onderdeel dat ik nog niet nader bekeken had.
Ga eerst de onderdeeltjes maar goed bekijken en schoonmaken. Onderin de bak vond ik een gebroken deel van een veertje. Best kans dat ie daarom weggezet was.
Na schoonmaken ga ik de boel weer in elkaar zetten mits het de moeite waard is. Gewoon omdat het kan en omdat het leuk is ervan te leren.
Een kleine nabrander: heb ook eens een bak laten reviseren door een prof. Schakelde echt super. Maar de olie zeek er uit... Dus door een prof laten geeft misschien meer, maar geen volledige garantie.
Open gemaakt, alles eruit gehaald en het is gewoon leuk om te doen. Was het enige 2cv6 onderdeel dat ik nog niet nader bekeken had.
Ga eerst de onderdeeltjes maar goed bekijken en schoonmaken. Onderin de bak vond ik een gebroken deel van een veertje. Best kans dat ie daarom weggezet was.
Na schoonmaken ga ik de boel weer in elkaar zetten mits het de moeite waard is. Gewoon omdat het kan en omdat het leuk is ervan te leren.
Een kleine nabrander: heb ook eens een bak laten reviseren door een prof. Schakelde echt super. Maar de olie zeek er uit... Dus door een prof laten geeft misschien meer, maar geen volledige garantie.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Foto's... daar ben ik niet meer zo van. Eerdere restauraties, revisies heb ik wel altijd gefotografeerd, maar deed er nooit meer wat mee.
Maar ik zal toch mijn best gaan doen, van de opbouw wat foto's maken. Van het uit elkaar halen heb ik geen foto's maar dat was dan ook het makkelijke werk.
Maar ik zal toch mijn best gaan doen, van de opbouw wat foto's maken. Van het uit elkaar halen heb ik geen foto's maar dat was dan ook het makkelijke werk.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Van de onderdelen van de bak heb ik wat foto's gemaakt. De staat van de onderdelen moet door mensen die vaker aan bakken hebben gesleuteld wel te beoordelen zijn. Dus graag reacties!
Hier de link naar de foto's: http://www.pixum.nl/mijn-fotos/album/6983381
Ik heb de indruk dat alles nog goed te gebruiken is. Op de foto's staan de onderdelen zoals ze uit de bak zijn gekomen. En dus nog vies. Ik heb alles inmiddels schoongemaakt en gesorteerd. Alle lagers lijken nauwelijks tot geen slijtage te hebben. Geen duidelijke slijtage zichtbaar en het loopt soepel.
Wel is er op een van de laatste foto's een stukje metaal zichtbaar, het lijkt een veertje te zijn geweest. En ik denk ook te weten waar het vanaf komt, ook die plek is te zien op de foto's (foto 49). Ik zou wel willen weten wat dit nu precies is, waar het voor dient en of het nog te krijgen is.
Ik vind al mooi te zien hoe al die losse delen samenwerken.
De bak heeft wel een tijd stil gestaan. Zat bij een partij onderdelen waarvan de motor vol water zat door buiten staan. De bak heeft er dus ook bij gestaan. Schakelstangetjes zijn wat aangeroest en waren lastig te verwijderen maar dat is uiteindelijk gelukt. Volgens mij had die eend maar 60.000 km gedraaid gezien de km teller en de goede staat van de rest van de onderdelen.
Nu wil ik nog foto's maken van alle schoongemaakte onderdelen, maar dat heeft even tijd nodig.
Hier de link naar de foto's: http://www.pixum.nl/mijn-fotos/album/6983381
Ik heb de indruk dat alles nog goed te gebruiken is. Op de foto's staan de onderdelen zoals ze uit de bak zijn gekomen. En dus nog vies. Ik heb alles inmiddels schoongemaakt en gesorteerd. Alle lagers lijken nauwelijks tot geen slijtage te hebben. Geen duidelijke slijtage zichtbaar en het loopt soepel.
Wel is er op een van de laatste foto's een stukje metaal zichtbaar, het lijkt een veertje te zijn geweest. En ik denk ook te weten waar het vanaf komt, ook die plek is te zien op de foto's (foto 49). Ik zou wel willen weten wat dit nu precies is, waar het voor dient en of het nog te krijgen is.
Ik vind al mooi te zien hoe al die losse delen samenwerken.
De bak heeft wel een tijd stil gestaan. Zat bij een partij onderdelen waarvan de motor vol water zat door buiten staan. De bak heeft er dus ook bij gestaan. Schakelstangetjes zijn wat aangeroest en waren lastig te verwijderen maar dat is uiteindelijk gelukt. Volgens mij had die eend maar 60.000 km gedraaid gezien de km teller en de goede staat van de rest van de onderdelen.
Nu wil ik nog foto's maken van alle schoongemaakte onderdelen, maar dat heeft even tijd nodig.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987