Ja, de doos is geheel kaal en ontdaan van assen en motor. Vandaag weer even aan het krabbelen geweest aan het chassis. Hierbij 2 keer het chassis gekanteld. Dan ritselt er wel wat roest binnenin de doos, maar niet verontrustend veel. Zo te lezen kan ik de boven plaat beter laten zitten en vrolijk aan de slag gaan met slangetjes en RX 5 en daarna RX 10. Vandaag en morgen een prima temperatuur om de holle ruimtes aan te pakken. Het moet 15 graden of hoger zijn. Nou dat is het wel in oktober 2012. Ik loop gewoon in T-shirt in de werkplaats. Handig zo die global warming. Het lijkt wel half zomer! : )theoenmarion schreef:Ik weet niet of je nu een geheel kaal chassis hebt staan zonder motor en assen, dan zou je het chassis even moeten kantelen en als je dan roest hoort op de bodemplaat zou ik er hier en daar een opening in maken en goed behandelen. Je kan het ook horen als je er met een hamer aan de onderkant op slaat!
Chassis behandelen
- summersnoek
- Regelmatige poster
Deksel erop of eraf?
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken
1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
orginele chassis (en ook de meeste imitatie, op een aantal gegalvaniseerde na) hebben geen afneembare boven of onderplaat.
wat summersnoek bedoelt is of hij van zijn originele chassis de bovenplaat moet verwijderen om de binnenkant tegen roest te beschermen...
niks met galva chassis van doen dus..
wat summersnoek bedoelt is of hij van zijn originele chassis de bovenplaat moet verwijderen om de binnenkant tegen roest te beschermen...
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
- summersnoek
- Regelmatige poster
Theo. Je foto raportage is indrukwekkend. Leuk om te zien. Op een gegeven moment stopt het. Misschien is het leuk om te laten zien hoe het je groene eend verder is gegaan. groet,theoenmarion schreef:Ik weet niet of je nu een geheel kaal chassis hebt staan zonder motor en assen, dan zou je het chassis even moeten kantelen en als je dan roest hoort op de bodemplaat zou ik er hier en daar een opening in maken en goed behandelen. Je kan het ook horen als je er met een hamer aan de onderkant op slaat!
Paul
- summersnoek
- Regelmatige poster
Klopt Tom het is een gewoon huis, tuin en keuken chassis. Kwalitatief best goed en ik denk zeker geen Argentijns chassis. Er zitten wel wat butsen in, maar dat is omdat ik wel eens op een hoog stoeprandje ben blijven hangen of door een bussluis ben genavigeerd. Als ik mij bedenk dat mijn eend ruim 8 jaar buiten heeft gestaan en geen enkele roestbehandeling al die jaren heeft gehad, mag ik van geluk spreken. Een beetje vliegroest hier en daar, maar echt geen rotte plekken. Als ik met een lampje naar binnen schijn kan ik zien dat het chassis in der tijd goed is behandeld van binnen. Ik zie een licht glanzende binnen plaat. Een beetje vettig!Tom Duckpower schreef:orginele chassis (en ook de meeste imitatie, op een aantal gegalvaniseerde na) hebben geen afneembare boven of onderplaat.
-
- Heavy user
Nee maar robm suggereerde dus dat er gewone chassis waren waarbij de bovenplaat vastgepopnagelt zou zijTom Duckpower schreef:orginele chassis (en ook de meeste imitatie, op een aantal gegalvaniseerde na) hebben geen afneembare boven of onderplaat.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- summersnoek
- Regelmatige poster
Ik heb ook geen idee wat ik aantref als ik de velsrand van de bovenplaat omtik. Die zal inderdaad wel gepuntlast zijn. Dat neem ik dan maar aan. Ik laat de bovenplaat maar gewoon zitten. Vanmiddag ga ik aan de slag met spuit, slangetje en RX 5. Het hangt erom kwa temperatuur. Het moet minimaal 15 graden zijn en dat is het maar net.
Heb je ook even per privé gemaild maar toch wel handig om hier eens te horen wat iemand ervan vind.
Bij RX behandeling moet je goed ontvetten eerst. Is het handig om dan aan de binnenkant chassis RX op een vettige ondergrond te zetten?
Ook vanuit de schilderskunst is het de bedoeling om verschillende lagen vet over schraal aan te brengen. Ik stel me zo voor dat wanneer je een harde RX laag over een vette laag zet dit niet veel houvast biedt.
Zou het niet beter zijn om dan maar noodgedwongen door te gaan met een vettige laag aan de binnenkant en de harde RX laag aan de buitenkant chassis omdat je deze laatste wel kunt ontvetten en schoonmaken?
Het enige wat ik kan bedenken dan voor de binnenkant is pure lijnolie, dat kan wel eens 20 jaar nodig hebben om uiteindelijk geheel uit te harden.
Bij RX behandeling moet je goed ontvetten eerst. Is het handig om dan aan de binnenkant chassis RX op een vettige ondergrond te zetten?
Ook vanuit de schilderskunst is het de bedoeling om verschillende lagen vet over schraal aan te brengen. Ik stel me zo voor dat wanneer je een harde RX laag over een vette laag zet dit niet veel houvast biedt.
Zou het niet beter zijn om dan maar noodgedwongen door te gaan met een vettige laag aan de binnenkant en de harde RX laag aan de buitenkant chassis omdat je deze laatste wel kunt ontvetten en schoonmaken?
Het enige wat ik kan bedenken dan voor de binnenkant is pure lijnolie, dat kan wel eens 20 jaar nodig hebben om uiteindelijk geheel uit te harden.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
spuit jij met spuitbussen of heb je zo'n holle-ruimten spuit voor op de compressor?summersnoek schreef:. Vanmiddag ga ik aan de slag met spuit, slangetje en RX 5. ....
Ik zoek nog zo'n ding om een middagje te mogen gebruiken....
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- summersnoek
- Regelmatige poster
Ik heb geen holle ruimte spuit voor de compressor. Ik heb een slangetje gehaald met de knijppomp en die past om meerdere flessen die je in je keukenkasje aantreft. Denk bijvoorbeeld aan de glassex. Toen ik uiteindelijk aan de slag ging verbaasde mij nog hoe goed het werkt. Je hoeft je niet de tandjes te knijpen, het gaat allemaal best vlot , het slangetje is lang genoeg (30 a 40 cm) Het spoot zelfs uit gaatjes waar ik niet bij in de buurt was. Die RX 5 is lekker dun. Ik heb ook een slangetje voor de zekerheid gekocht die op spuitbussen past, maar die heb ik nog niet gebruikt. Ik kan mij voorstellen dat een compressor misschien zelfs wel (snel) te veel druk geeft. Ik had in die knijpflesconstructie weing vedutie, maar het is mij 100% meegevallen.RobM schreef:spuit jij met spuitbussen of heb je zo'n holle-ruimten spuit voor op de compressor?summersnoek schreef:. Vanmiddag ga ik aan de slag met spuit, slangetje en RX 5. ....
Ik zoek nog zo'n ding om een middagje te mogen gebruiken....
Gr Rob
- summersnoek
- Regelmatige poster
Die mobiele spuitcabine is een verhaal op zich. Ik wil gewoon zoveel als mogelijk door gaan met het project ook als het koud is. Ik kan de cabine nu binnenkort mooi gebruiken voor de 2e chassis behandeling en later voor het spuiten van het koetswerk. In de werkplaats staat naast mijn eend 2 volkswagen bussen T2. Die zijn van kleur wit. Dan staat er ook nog mijn Austin 7 van 1929. Die mogen echt geen spuitnevel vangen. Dus een simpele cabine bouwen. Die maak ik zo dat die op meerdere manieren in elkaar is te zetten voor klein en groot werk. Dan kan ik hem ook thuis in mijn garage kwijt. Letterlijk dus een "mobiele" cabine. Gisteren nog aan het frame gewerkt. Ik zal foto's maken als die klaar is. Het is mijn carma om ondanks met staal (= eend) te werken toch ook weer met hout bezig te zijn.
- summersnoek
- Regelmatige poster
Ja, daar maak jij wel een punt Rob. Het heeft mij doen besluiten de bovenplaat dus maar te laten zitten. Verderop in dit topic kom je mijn eerste ervaring tegen met het slangetje voor de holleruimte behandeling.RobM schreef:hangt van het type chassis af.
er zijn er die met een losse bovenplaat geleverd worden. Die moet je er zelf met popnagels op zetten. Als ik er zo één had zou ik de popnagels even uitboren en openmaken.
Bij een type waar dit niet standaard is zou ik er niet aan beginnen. Je slijpt er een hoop sterkte uit, voegt weer een hele hoop warmte toe bij het lassen en de vraag is maar of je eindproduct nu zo veel beter is als wat je nu hebt.
Gr Rob