Vrijstelling belasting verdwijnt!!

Alles over het heerlijke eendrijden.
leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » di 30 okt, 2012 19:38

David schreef:
Laten we even kijken wat het nu echt wordt, voordat we allemaal gaan roepen en schreeuwen........

Greetz David :P
Goed idee,
beter 1 kitcar in de schuur, dan 10 eenden op de sloop

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 686
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 22:10
Locatie: Zaandam

Bericht door JanR » di 30 okt, 2012 19:57

Inmiddels heeft ook de BOVAG gereageerd,

Bovag: liefhebbers oldtimers dupe van akkoord



30/10/12, 18:15 − bron: ANP

De Bovag vindt dat volledige afschaffing van de belastingvrijstelling voor oldtimers te ver gaat. Dat laat de brancheorganisatie dinsdag weten in reactie op het regeerakkoord dat de VVD en PvdA maandag bereikten. .

De belastingvrijstelling werd ooit ingevoerd om het mobiele erfgoed te beschermen. Veel automobilisten kopen echter een oldtimer voor dagelijks gebruik. Het niet hoeven betalen van wegenbelasting is een belangrijke reden.

De oude auto's stoten relatief veel schadelijke stoffen uit. De Bovag zegt te begrijpen dat de VVD en PvdA, vooral vanuit milieuoogpunt, kritisch kijken naar de belastingvrijstelling voor oldtimers. Maar de organisatie vindt dat de maatregel te ver gaat en dat ook echte liefhebbers, die hun oldtimer zelden gebruiken, worden getroffen. De Bovag wil daarom een systeem waarbij gekeken wordt naar het aantal 'gebruiksdagen' van de oldtimer.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek berekende 2 jaar terug nog dat het aandeel voertuigen ouder dan 25 jaar in Nederland was gestegen van 165.000 in 2000 naar 410.000 in 2010.


Overigens staat het in het regeerakkoord, en is het nog geen wetgeving, uiteindelijk zal de kamer beslissen over dit voorstel
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 30 okt, 2012 21:12

Goed stukje, Helder!

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » di 30 okt, 2012 21:35

Kijk, valt toch alweer mee :D Komt tijd komt raad!!
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 30 okt, 2012 21:59

Klopt :lol:

Vaak lopen dit soort zaken wel los.
Het is te begrijpen dat er een dergelijke maatregel genomen wordt, en natuurlijk moet zo'n maatregel nog verfijnd worden.
De goeden lijden hier wederom onder de kwaden, maar daar waken de Bovag en de Fehac wel over.

Ik ben ervan overtuigd dat ik uiteindelijk geen belasting voor mijn 85er hoef te gaan betalen......

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 31 okt, 2012 06:32

Maar als er dan toch wegenbelasting betaald moet gaan worden voor de Eenden zal dat ongetwijfeld een laag maandelijks bedrag zijn. Ik denk in de orde van de kosten van een keer tanken. Dus het zal best meevallen.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 31 okt, 2012 07:02

Voor de eendrijder met 1 eend zal het inderdaad meevallen. De verzamelaars daarentegen gaan tegen de opgetelde belastingen aanhikken. Wordt dus of deels schorsen, verkopen of op blokken in de garage wachten op betere tijden.
RTL had er net ook een item over en daar wordt aangegeven dat afschaffing voor alle oldtimers geldt. Dus ook de vooroorlogse auto's die maar paar keer uit de garage komen voor een ritje.

Met dank aan de dagelijks diesellende jaren 80 mercedes, volvo, audi, vw (en vast nog een paar merken) rijders.
Citroén rolls better than a Rolls!

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 686
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 22:10
Locatie: Zaandam

Bericht door JanR » wo 31 okt, 2012 07:30

We lopen veel te veel op de zaken vooruit, voorlopig staat het alleen nog maar in het regeerakkoord, niet meer en minder.
En je kunt er op rekenen dat er allerlei uitzonderingen komen, iedereen snapt ook wel dat je vooroorlogse auto's niet kunt belasten.
Ik ga er vanuit dat je een zoveel dagen regeling krijgt, en dat als je je oldtimer volledig gebruikt je wegenbelasting moet gaan betalen.
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2164
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 31 okt, 2012 09:08

In noordholland is de wegenbelasting 11 euro in de maand.
Ik heb al gezien dat ik 4 eenden kan rijden voor de wegenbelasting van 1 BX.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

CitroenAZU
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 16:13
Locatie: Citroville
Contacteer:

Bericht door CitroenAZU » wo 31 okt, 2012 10:21

Kulio schreef:Maar als er dan toch wegenbelasting betaald moet gaan worden voor de Eenden zal dat ongetwijfeld een laag maandelijks bedrag zijn. Ik denk in de orde van de kosten van een keer tanken. Dus het zal best meevallen.
Laag bedrag In de orde van een keer tanken??? Ik weet niet wanneer je voor het laatst getankt hebt, maar bij mij is dat altijd nog zo n 45 euro voor een volle tank...
Daar kan je nu een flinke wagen voor rijden als wegenbelasting per maand... ;-)
Citrogroeten,
Martijn

Het besteleendregister:
www.citroenazu.nl

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 31 okt, 2012 11:46

ik denk dat ik als randstad bewoner en bezitter van een eend als enige auto (ong. 11.00km/jaar waarvan 4000 vakantie km's) voordeliger uit ben met de wegenbelasting van 11euro/maand dan als er een km heffing of gebruiksdagen iets zou komen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Hanzelman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1167
Lid geworden op: za 24 jun, 2006 16:43
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Hanzelman » wo 31 okt, 2012 12:34

http://www.knac.nl/2012/10/30/knac-vero ... oldtimers/

Allemaal tekenen, wie weet is het nog ergens goed voor :wink:
~:-)~

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » wo 31 okt, 2012 15:57

mensen hier het gaat toch niet om die 11 euro het gaat om het iedee dat er al 25 jaar voor deze auto,s wegen/houderschap belasting is betaald en dat vele mensen een old timer voor hun hobby hebben.
11euro maal 12 maanden =132 euro per jaar daar kan je toch een kleine onderhoudsbeurt voor geven aan je geliefde 2CV.
We worden door dit klote cabinet aan alle kanten genaait, alweer .
Het is gewoon van de gekke dat wij nu een gat moeten gaan vullen dat onze mede Europeanen hebben gemaakt .
Dat we onze eigen gaten moeten vullen oke maar van de grieken spanjaarden portugesen .... neee daar dank ik liever voor , maar zal wel mee moeten betalen aangezien in in nederland betaalland woon.
En daarbij ik heb een 2CV en een 205cabrio bijde klassiekers dus voor mij gaat de rekening aardig omhoog .
En daar wordt ik niet vrolijk van .

blanc/rouge2cv
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 632
Lid geworden op: wo 10 feb, 2010 19:56
Locatie: utrecht

Bericht door blanc/rouge2cv » wo 31 okt, 2012 16:04

En ik zie net dat de knakkers van de knac wel een petitie hebben maar dan we vanaf 30 jaar en ouder , jaja dat heet concesies doen jaja, die teken ik dus niet want ook met die regeling zijn mijn auto,s niks meer waard en kan ik net zogoed de auto,s in onderdelen gaan verkopen om nog wat terug te krijgen, ze zijn ziek daar in den haag

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 31 okt, 2012 16:10

Of je zet ze nu al te koop, ben je alles voor ;) Dan niet mopperen als de regeling gewoon bljft zo als het is en dat je ze eigenlijk nooit weg had moeten doen.

Eerst maar eens afwachten hoe het uitpakt voordat deh-haag en iedereen uit wordt gemaakt voor weet ik veel.
Citroén rolls better than a Rolls!

Plaats reactie