Zelfbouw mobiele spuitcabine

Alles in, over, rond en op de koets.
Gebruikersavatar
summersnoek
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
Locatie: Deventer

Zelfbouw mobiele spuitcabine

Bericht door summersnoek » wo 31 okt, 2012 23:12

Op dit moment ben ik bezig met het maken van een mobiele spuitcabine. Die wordt eerst nog even ingezet om na de RX 5 behandeling de RX 7 behandeling van de holle ruimtes van he chassis te doen. Dat moet allemaal bij een minimale temperatuur van 15 graden.

Het wordt een graadje kouder en misschien gaat het spuiten van de koets, deuren, motorkap etc niet meer lukken in de mobiele spuitcabine. Meten is weten en ik zie wel hoever ik kom.

De mobiele spuitcabine kan ik groter en kleiner (om)bouwen en gebruiken op mijn sleutelplek bij de boer, maar ook thuis in mijn (kleine) garage.

Het frame van de spuitcabine wordt een houten constructie (ben nu halverwege met de bouw). De wanden worden van plastic dat je bij de bouwmarkt koopt.

Een kleine cabine is bij kou nog wel warm te stoken met een electrische kachel, maar is en blijft wel afhankelijk van de buitentemperatuur.

Een vriend van mij heeft een Zibro Camin. Een kachel die op brandbare vloeistof werkt. Je kan de ruimte ermee verwarmen, er vervolgens uithalen en dan spuiten.
Volgens moet ik het niet willen om de Zibro Camin te gebruiken tijdens het spuiten.
Dit in verband met explosie gevaar!

Dit zal mogelijk ook weer te maken hebben of er met lak wordt gespoten op waterbasis of 2K. Maar goed die Zibro Camin heeft ook zuurstof nodig en zuigt dus lucht aan. Dan help ik dus die Zibro om zeep als ik die tijdens het spuiten in de cabine laat staan.

Op marktplaats kwam ik bij mij in de buurt een kachel tegen die op stroom werkt. Zo'n platen radiator op wieltjes. Vertel mij, dat is toch veel veiliger?

Ik zal morgen eens foto's maken van de constructie van de mobiele spuitcabine als jullie dat leuk vinden.

Graag jullie reacties,
Groet,
Paul
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken

1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 686
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 22:10
Locatie: Zaandam

Bericht door JanR » wo 31 okt, 2012 23:35

Zo'n platenradiator is op zich veilig genoeg, maar ze vreten wel stroom, en hebben veel moeite om een ruimte te verwarmen.
Je zou eens kunnen kijken wat een beetje uitgebreide campingwinkel in de aanbieding heeft op verwarmingsgebied.
Zij hebben nogal eens verwarmingsspullen die laag stroom gebruiken en ook veilig zijn.
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1160
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 31 okt, 2012 23:39

geeft zo'n zibro kacheltje ook niet veel condens, lijkt me niet zo goed bij spuiten. Zo'n platen radiator op stroom lijkt me stukken beter, is eigenlijk een ouderwets kacheltje en zuipt stroom, maar voor jouw doel (een paar graden warmer tijdens en na het spuiten) redelijk geschikt

Gebruikersavatar
summersnoek
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
Locatie: Deventer

mobiele spuitcabine

Bericht door summersnoek » wo 31 okt, 2012 23:52

schermer schreef:geeft zo'n zibro kacheltje ook niet veel condens, lijkt me niet zo goed bij spuiten. Zo'n platen radiator op stroom lijkt me stukken beter, is eigenlijk een ouderwets kacheltje en zuipt stroom, maar voor jouw doel (een paar graden warmer tijdens en na het spuiten) redelijk geschikt
Heej JanR, leuk dat jij juist reageert. Goed dat je condens noemt. Dat is een punt van aandacht. Anderzijds moeten de wanden vooraf het spuiten ook een beetje nat gemaakt worden om het laatste beetje stof te binden. Maar te veel vocht in de cabine is niet goed.
Ja, je hebt het goed dat die electrische kachels stroom vreten en dat is voor het spuiten bij mij thuis in de garage minder leuk. Voor het spuiten in de sleutelruimte op de boerderij is het echter geen punt. Water en stroom zit bij de huurprijs in, dus ik word er daar niet armer van : )
Groet,
Paul
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken

1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer

Gebruikersavatar
summersnoek
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
Locatie: Deventer

Bericht door summersnoek » wo 31 okt, 2012 23:53

Campingwinkel ? Ja, dat is ook een orientatie waard Jan!
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken

1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 1 nov, 2012 05:06

Geen Zibro gebruiken.
Dat geeft liters aan condens, gewoon een electrisch platen radiator, die geeft een mooie egale warmte, blaast niet.
Gewoon lang voor laten verwarmen, evt met timer.
Dat is het mooist.

In ieder geval niets met open vuur/ gas.
Gevaarlijk en condens.

Gebruikersavatar
summersnoek
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
Locatie: Deventer

Bericht door summersnoek » do 1 nov, 2012 12:44

Fijn om te weten. Ik zag ook al een enorme knal in gedachten voor mij als die Zibro in de cabine werd gezet. Mythbusters zijn er niets bij.

Het weer wordt er niet beter op. Ik ga het frame van mijn spuitcabine niet verder opzetten in de tuin, maar direct in de sleutelruimte. Ik maak nog wel even een foto zoals het er nu bij staat. Eigenlijk niets bijzonders, maar voor de beeldvorming wel geinig.
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken

1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 686
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 22:10
Locatie: Zaandam

Bericht door JanR » do 1 nov, 2012 12:48

Ja ik ben wel nieuwsgierig, naar de mobiele spuitcabine.
De klassieke tractor van ons werk moet eigenlijk ook weer op sommige plekken gespoten worden, en dat in een werkplaats waar ook met oa hout, ed gewerkt wordt.
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » do 1 nov, 2012 13:47

Het klopt wel wat Schermer zegt, er komt behoorlijk wat warmte af maar ook een akelige plens condens. In een schuur waar behoorlijk wat ventilatie hebt is dat geen probleem maar onder een zeiltje inderdaad wel.

Nog wat anders, ik ben bezig geweest met iemand met een Mehari. Het chassis is ook ong. met deze temperatuur van rond 10 graden gespoten met RX. Dat begon toen naderhand te bladderen en liet echt makkelijk los. Je kon hele vellen lostrekken. Terwijl van te voren wel degelijk goed was ontvet.

Ik vraag me nu af of dat door de kou kon komen.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 1 nov, 2012 14:01

ik ga, als ik straks aan spuiten toe ben, een "spuitcabine" maken door het frame van een oude bungalow tent op te zetten en deze te bekleden met doorzichtig plastic zeil. Dit is meer om de rest van de hobbyloods te beschermen tegen mijn spuitnevel en mijn spuitwerk te beschermen tegen al het stof in de loods.

die oude bungalow tenten zijn voor bijna niets op te halen op MP. qua temperatuur denk ik dat zo'n grote ruimte niet warm te stoken valt overigens
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
summersnoek
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
Locatie: Deventer

Bericht door summersnoek » do 1 nov, 2012 18:29

Ik ga er ondertussen al een beetje vanuit dat de cabine in de grote opbouwstand niet meer goed warm is te stoken. Ik ga nog wel proberen de cabine om het chassis heen
te zetten om bij 15 graden de RX behandelingen te geven. Of dat uiteindelijk gaat lukken laat ik weten. Hoger groter de tent hoe lastiger het wordt aangename temperaturen te krijgen.
Overigens was de cabine in beginsel ook bedoelt om de rest van de sleutelruimte veilig te stellen. 2 witte T2 bussen en een rode oldtimer gaan niet goed samen met blauwe spuitlak.
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken

1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1655
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 1 nov, 2012 19:00

Mart schreef:Het klopt wel wat Schermer zegt, er komt behoorlijk wat warmte af maar ook een akelige plens condens. In een schuur waar behoorlijk wat ventilatie hebt is dat geen probleem maar onder een zeiltje inderdaad wel.

Nog wat anders, ik ben bezig geweest met iemand met een Mehari. Het chassis is ook ong. met deze temperatuur van rond 10 graden gespoten met RX. Dat begon toen naderhand te bladderen en liet echt makkelijk los. Je kon hele vellen lostrekken. Terwijl van te voren wel degelijk goed was ontvet.

Ik vraag me nu af of dat door de kou kon komen.
Mijn ervaring is dat RX 10 niet goed droogt bij temperaturen onder zeg 15 Graden. Mijn chassis heeft enkele weken nodig gehad om goed droog te worden.
Zolang het niet echt droog is kun je er inderdaad hele lappen vanaf trekken
Mijn advies: Laat het voorlopig gewoon staan totdat het helemaal droog is. Dat kan wel even duren.

Gebruikersavatar
summersnoek
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
Locatie: Deventer

Bericht door summersnoek » do 1 nov, 2012 22:09

dyane_maniac schreef:ik ga, als ik straks aan spuiten toe ben, een "spuitcabine" maken door het frame van een oude bungalow tent op te zetten en deze te bekleden met doorzichtig plastic zeil. Dit is meer om de rest van de hobbyloods te beschermen tegen mijn spuitnevel en mijn spuitwerk te beschermen tegen al het stof in de loods.

die oude bungalow tenten zijn voor bijna niets op te halen op MP. qua temperatuur denk ik dat zo'n grote ruimte niet warm te stoken valt overigens
Oude bungalowtent wil waarschijnlijk ook wel lukken. Mijn vrouw noemde de partyent ook als optie, maar die goedkope dingen van ons zijn daarvoor te slap.
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken

1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer

Gebruikersavatar
summersnoek
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
Locatie: Deventer

Bericht door summersnoek » do 1 nov, 2012 22:49

Dit is de sleutelruimte heeft een redelijk hoog plafond. Hier komt de spuitcabine in te staan.

Afbeelding


En dit is het frame in wording :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het kan in verschillende hoogte / breedte & lengte worden opgebouwd.
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken

1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » vr 2 nov, 2012 09:03

Zorg er wel voor dat je een vochtfilter tussen de compressor en de verfspuit zet.

Plaats reactie