Vrijstelling belasting verdwijnt!!

Alles over het heerlijke eendrijden.
JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 686
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 22:10
Locatie: Zaandam

Bericht door JanR » do 1 nov, 2012 00:39

Door wetgeving te veranderen, kun je wel degelijk de vrijstelling terugdraaien.
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » do 1 nov, 2012 13:05

Captain Krimson schreef:ik ga maar eens bekijken hoeveel ik ga betalen voor mijn LPG-eend...
Dan is dat voor mijn Acadiane op LPG nog een slag hoger vrees ik.

En dan te bedenken dat deze regeling vanwege het milieu wordt gedaan. Ik weet niet hoe het met jouw 2CV is CaptainKrimson maar mijn Aca heeft een akelig lage uitstoot waarvan ik met enige zekerheid kan zeggen dat er niet één nieuwe auto ook maar enigszins bij in de buurt komt. Nee...zelfs die pseudo-electrische niet waarbij voor het gemak maar even de hele produktie en vernieuwing van accu's achterwege wordt gelaten in de berekening en ook geen C1.

Beter 2X per leven een auto dan om de paar jaar een nieuwe milieuvriendelijke.
Laatst gewijzigd door Mart op do 1 nov, 2012 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » do 1 nov, 2012 13:09

tinouck schreef:@Hanzelman , ik mag inderdaad lijen dat ze toch bij de belastingtelefoon wel weten waar ze over spreken toch?

:roll:
hier nog de link van de belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... belasting/
Jammer maar dit is dus nu al de verouderde regeling die net per 01-01-2012 in is gegaan en dus al in werking. Wat nu staat te gebeuren is een nieuwe regeling die nog evt. moet komen.
De belasting kan geen regeling geven als die er nog niet is.

Er is nog niet bekend hoe de regeling er precies uit gaat zien.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » do 1 nov, 2012 18:15

vrijstelling voor zuinige auto's verdwijnt ook, per 2014 moeten we ook belasting gaan betalen voor de twingo...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » vr 2 nov, 2012 11:17

Mart schreef:
Captain Krimson schreef:ik ga maar eens bekijken hoeveel ik ga betalen voor mijn LPG-eend...
Dan is dat voor mijn Acadiane op LPG nog een slag hoger vrees ik.
hoe zwaar is jouw aca op kenteken?

OranjeEend
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: za 31 mar, 2012 21:59
Contacteer:

Bericht door OranjeEend » vr 2 nov, 2012 18:12

Hanzelman schreef:http://www.knac.nl/2012/10/30/knac-vero ... oldtimers/

Allemaal tekenen, wie weet is het nog ergens goed voor :wink:
Yep! Zojuist getekend en mijn dame ook. Nu nog doorsturen naar al de medestanders die ik ken! Hoe meer hoe beter!

Hier de rechtstreekse link naar de petitie: http://www.knac.nl/petitie/


:)

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » ma 5 nov, 2012 19:28

Captain Krimson schreef:
Mart schreef:
Captain Krimson schreef:ik ga maar eens bekijken hoeveel ik ga betalen voor mijn LPG-eend...
Dan is dat voor mijn Acadiane op LPG nog een slag hoger vrees ik.
hoe zwaar is jouw aca op kenteken?
Ledig gewicht is 764 Kg.
Massa rijklaar 864 Kg.

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » di 6 nov, 2012 10:15

Mart schreef:
Captain Krimson schreef:
Mart schreef: Dan is dat voor mijn Acadiane op LPG nog een slag hoger vrees ik.
hoe zwaar is jouw aca op kenteken?
Ledig gewicht is 764 Kg.
Massa rijklaar 864 Kg.
in Overijssel betaal je dan € 688,- per jaar
in Noord Holland € 676,- per jaar

je zit dus rond dat bedrag

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » di 6 nov, 2012 10:16


Gebruikersavatar
summersnoek
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: di 20 okt, 2009 13:32
Locatie: Deventer

Bericht door summersnoek » di 6 nov, 2012 15:33

Het is maar de vraag wat de beoogde doelstelling is van de overheid en de regering.
Enerzijds willen ze geld binnenhalen = belasting en dat kan onder het mom van milieubescherming. Ik vraag mij echter af of het milieu wel de werkelijke echte drijfveer is. Zolang we maar wegen blijven verbreden, krijg ik niet echt de indruk dat het allemaal wat minder moet.

Ondanks het gegeven dat bijv. een mercedes 190 bij een aanzienlijke groep mensen aantrekkelijk is zodat ze belastingvrij kunnen rijden, wegen volgens mij de voordelen niet op tegen de nadelen. Oudere auto's hebben tenslotte ook iets vaker onderhoud nodig en dat zijn dan wel (extra) garagekosten. Over hoeveel van dit soort auto's en berijders heb je het dan?

Het is en blijft meten met meerdere maten. Je kunt in de zomermaanden naar meerdere evenementen waarvan het vervuilende element niet is te ontkennen: denk bijvoorbeeld aan: een trekker trek, autocross, motorcross, kart racing. Er zijn heel veel denkbare hobbies om zeep te helpen vanuit milieu oogpunt.

Ga er in ieder geval maar vanuit dat met het afschaffen van de vrijstelling aardig wat inkomsten (en zo ook een gemis aan belastingen) zullen verdwijnen.
Aan de ene kant vangt de overheid centjes en aan de andere kant verliezen ze.

Wat lastig blijft, is dat het niet handig is om zaken constant te wijzigen. In die zin haken mensen wel af om betrokken te blijven bij de politiek. Dat kan soms al om de kleinste dingen zijn. Zie hier waar wij ons druk om maken.

Het topic blijft interessant en heeft meerder kanten. Ik geloof op voorhand niet direct in de goede bedoelingen van de overheid/regering. De belangen zijn altijd groter dan de individuele gezondheid van burgers.
Crisis is van 2 eenden 1 eend maken

1982 2cv6 (in wording) zdz koets
1929 Austin Seven SWB Tourer

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 6 nov, 2012 16:19

Ja het moet toch een stuk genuanceerder kunnen? Kijk, ik heb een eend als enige auto en rij ca 10dkm per jaar. Ik heb mijn auto nooit gekocht met het idee dat ie belastingvrij werd en ik goedkoop kan rijden en vind het ansich niet meer dan redelijk dat ik die 140€ per jaar betaal. Maar voor die auto's die weinig rijden kan er toch wel iets verzonnen worden? Een max aantal dagen of km's per jaar. En tsja als je meer/vaker rijdt dan moet je dokken.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » di 6 nov, 2012 18:22

Captain Krimson schreef: in Overijssel betaal je dan € 688,- per jaar
in Noord Holland € 676,- per jaar

je zit dus rond dat bedrag
Dat klopt, ik woon in Gelderland dus dat is dan kennelijk nog wat hoger.
€692,= per jaar dus €58,= per maand.
dyane_maniac schreef:Ja het moet toch een stuk genuanceerder kunnen? Kijk, ik heb een eend als enige auto en rij ca 10dkm per jaar. Ik heb mijn auto nooit gekocht met het idee dat ie belastingvrij werd en ik goedkoop kan rijden en vind het ansich niet meer dan redelijk dat ik die 140€ per jaar betaal. Maar voor die auto's die weinig rijden kan er toch wel iets verzonnen worden? Een max aantal dagen of km's per jaar. En tsja als je meer/vaker rijdt dan moet je dokken.
Meer dan 15.000 zal ik ook niet rijden.

Ik meen dat de vrijstelling ooit is ingevoerd om het cultureel erfgoed te beschermen. Dat wordt kennelijk nu dan toch losgelaten. Als dat niet zo is zouden juist oldtimers die als dagelijks vervoer gebruikt worden die bescherming wel gegeven moeten worden. Het cultureel erfgoed bepaalt immers sterk het beeld op straat. Dit in tegenstelling tot de auto's die 11 maanden van het jaar binnen in een garage staan.

Maar dat slappe milieuverhaal klopt in elk geval van geen kant.

Trouwens, die hybride auto's, moeten die nu ook wegenbelasting gaan betalen? Alle schone kleine auto's die nu zijn vrijegsteld moeten in 2014 ook gaan betalen maar hoe zit het met de hybride?

Wanneer deze vrijgesteld blijven snap ik het hele verhaal sowieso niet meer.

JanR
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 686
Lid geworden op: zo 27 nov, 2011 22:10
Locatie: Zaandam

Bericht door JanR » di 6 nov, 2012 19:47

Hybride moeten ook gaan betalen wat ik begrepen heb.

De overheid zou een beter beleid voeren, als je meer dan 1 klassieker hebt, of een moderne autu, plus een klassieker. Alleen de 1e klassieker of de moderne auto voor de wegenbelasting belast.

Mensen die dan meerdere klassiekers hebben, of hem echt hebben voor de hobby blijven dan vrijgesteld.
Heb je 1 klassieker en verder niets dan betaal je gewoon wegenbelasting, hoe je het ook draait je maakt gewoon gebruik van de weg, en ergens moet die toch onderhouden worden en betaald.
Geen eend, maar een Dyaantje (beige colorado)
http://dyaantje.blogspot.nl/

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 6 nov, 2012 20:02

en het kan zo eenvoudig: belasten via de brandstof.

rij je veel, dan gebruik je meer brandstof. heb je een zware onzuinige auto, dan heb je ook meer brandstof nodig.

dit is in mijn ogen het enige eerlijke systeem.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
Ed147
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: do 7 aug, 2008 22:57
Locatie: Unnaryd, Zweden

Bericht door Ed147 » di 6 nov, 2012 20:11

Daar betalen we toch al de hoofdprijs voor?
Het is alleen voor de overheid nooit genoeg.
2cv6 Charleston grijs/grijs
Mitsubishi Pajero Pinin
Suzuki Grand Vitara 2004

Plaats reactie