stuurhuiskogels

Alles over de wielophanging
Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

stuurhuiskogels

Bericht door Hassie » zo 4 nov, 2012 20:18

-----------------------------------------------------------------------------

Beste mensen,
Met interesse heb ik elders op het forum iets over stuurhuiskogels gelezen.
De kwestie is dat er in mijn "voortrein" al langere tijd een rammel zit die zich openbaart als ik over een straatstenenweg rijd. Ik heb hiertoe alles vernieuwd behalve de stuurhuiskogels. (alles: fusees, voorwiellagers, leviertjes)
Nu mijn eend voor de winter geparkeerd staat (buiten) heb ik de stuurhuiskogels geinspecteerd op speling.
Er bevindt zich geen speling bij beweging van de stuurkogels horizontaal naar voren.
Wel is er enige speling van de stuurkogels vertikaal naar boven en naar beneden. Je hoort dan gerammel als je de spoorstangen snel vertikaal heen en weer beweegt. Valt dit onder slijtage of is er te weinig vet aanwezig? En, kan dit de irritante rammel veroorzaken? Lijkt mij wel plausibel omdat de wielen over een keien- plaveisel ook vertikaal in "trilling"gebracht worden en deze vertikale trilling wellicht via de spoorstangen overgebracht wordt op het stuurkogelmechanisme.
Graag uw mening en eventueel ervaring hiermee waarvoor bij voorbaat dank!
_________________
Vrgrt.
Vrgrt.
Hassie.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 4 nov, 2012 20:21

Lastig om zo op afstand te beoordelen.

Was de rammel er ook voordat je alles vernieuwde?

Of was de rammel juist de reden dat je eea hebt gereviseerd?

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » zo 4 nov, 2012 21:28

David schreef:Lastig om zo op afstand te beoordelen.

Was de rammel er ook voordat je alles vernieuwde?

Of was de rammel juist de reden dat je eea hebt gereviseerd?
Nee, de rammel was de reden om alles te vernieuwen.

Wel kan ik zeggen dat ik kwistig met een oliespuitje vloeibare olie (soort naaimachine-olie) een paar keer aan de bovenkant van de afdekplaten ge-olied heb. Zou dit de vaste smeer verdund hebben zodat er geluid ontstond?
Vrgrt.
Hassie.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 5 nov, 2012 10:28

Er zit een anti-rammelrubber (strook zwart rubber met twee gaten) op die kogels. Dat wordt op den duur week door gelekte olie en warmte. Misschien heeft je oliespuitje de genadeklap gegeven? Als het zacht is als een spekkie, is het in ieder geval aan vervanging toe.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 5 nov, 2012 21:15

nooit met dunne olie spuiten, dan spuit je juist het vet weg.

Maar daar kan ie niet echt ineens van gaan trillen....

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » di 6 nov, 2012 20:18

achtpeter schreef:Er zit een anti-rammelrubber (strook zwart rubber met twee gaten) op die kogels. Dat wordt op den duur week door gelekte olie en warmte. Misschien heeft je oliespuitje de genadeklap gegeven? Als het zacht is als een spekkie, is het in ieder geval aan vervanging toe.
Is dat echt een antirammelrubber? Ik dacht meer aan een afdichting om zand etc. te weren. Graag bevestiging.
Vrgrt.
Hassie.

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 6 nov, 2012 20:31

Hassie schreef: Ik dacht meer aan een afdichting om zand etc. te weren.
lijkt mij ook maar weet ik niet zeker/ je kan de stuurkogel wat strakker zetten. leek bij mij even te helpen, maar de stuurkogel is wel erg versleten, naast een nieuwe gehouden en je ziet duidelijk het verschil. maar bij mij was het geen trillen maar echt klapperen. dus ik adviseer eerst te stellen door het ding rechtsboven in onderstaand plaatje aan te draaien:
Afbeelding
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 6 nov, 2012 21:49

Hassie schreef:
achtpeter schreef:Er zit een anti-rammelrubber (strook zwart rubber met twee gaten) op die kogels. Dat wordt op den duur week door gelekte olie en warmte. Misschien heeft je oliespuitje de genadeklap gegeven? Als het zacht is als een spekkie, is het in ieder geval aan vervanging toe.
Is dat echt een antirammelrubber? Ik dacht meer aan een afdichting om zand etc. te weren. Graag bevestiging.
Haynes pagina 118 rechtsonder, anti rattle plate.
Het rubber moet bij stuurhuis revisie vervangen worden.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 6 nov, 2012 22:28

Uhm, beste SuperCees, hebben we het nu over verschillende dingen? De beweging zit toch op de stuurHUISkogels? En de leviertjes met die afgeplatte kogels waren al vervangen?

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 7 nov, 2012 17:24

:oops: goed lezen is ook een kunst...
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 8 nov, 2012 08:03

Hassie,Als je die kogels naar boven en naar beneden kan bewegen zijn de blokjes die in die geleider lopen versleten en misschien de geleider ook.
Dus kijk goed waar de ruimte zit.

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

stuurhuiskogels

Bericht door Hassie » do 8 nov, 2012 15:26

Gérard en andere helpers, dank voor jullie info.
Gérard, ik was eerst van plan om alleen het rubber demperblok te vervangen maar goede tip om ook de geleide blokjes en eventueel de geleider te vervangen afhanklijk van te constateren slijtage.
Nu echter een vervolg-vraag:

Is er een eenvoudige manier om bij het inwendige stuurhuis te komen?
OLVING geeft in de vraagbaak aan dat de gehele stuurhuisinrichting gedemonteerd moet worden voor een stuurhuisrevisie. Kan dit wellicht op eenvoudiger manier???

Dank bij voorbaat voor de info.
Vrgrt.
Hassie.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 8 nov, 2012 15:38

Als je de spoorstangen verwijderd heb,kan je de blokjes en het rubber vervangen.
Als dat niet genoeg is,verval je in comlete revisie en moet je het gehele huis demonteren

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 9 nov, 2012 08:30

Let op, voor een goede revisie, heb je echt goed materiaal nodig.

En er is veel rommel op de markt, informeer je dus goed.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » vr 9 nov, 2012 11:22

Versleten blokjes kun je eventueel een kwart slag draaien. Dan zijn ze weer als nieuw. Werkt maar één keer, natuurlijk.

Plaats reactie