stuurhuiskogels
stuurhuiskogels
-----------------------------------------------------------------------------
Beste mensen,
Met interesse heb ik elders op het forum iets over stuurhuiskogels gelezen.
De kwestie is dat er in mijn "voortrein" al langere tijd een rammel zit die zich openbaart als ik over een straatstenenweg rijd. Ik heb hiertoe alles vernieuwd behalve de stuurhuiskogels. (alles: fusees, voorwiellagers, leviertjes)
Nu mijn eend voor de winter geparkeerd staat (buiten) heb ik de stuurhuiskogels geinspecteerd op speling.
Er bevindt zich geen speling bij beweging van de stuurkogels horizontaal naar voren.
Wel is er enige speling van de stuurkogels vertikaal naar boven en naar beneden. Je hoort dan gerammel als je de spoorstangen snel vertikaal heen en weer beweegt. Valt dit onder slijtage of is er te weinig vet aanwezig? En, kan dit de irritante rammel veroorzaken? Lijkt mij wel plausibel omdat de wielen over een keien- plaveisel ook vertikaal in "trilling"gebracht worden en deze vertikale trilling wellicht via de spoorstangen overgebracht wordt op het stuurkogelmechanisme.
Graag uw mening en eventueel ervaring hiermee waarvoor bij voorbaat dank!
_________________
Vrgrt.
Beste mensen,
Met interesse heb ik elders op het forum iets over stuurhuiskogels gelezen.
De kwestie is dat er in mijn "voortrein" al langere tijd een rammel zit die zich openbaart als ik over een straatstenenweg rijd. Ik heb hiertoe alles vernieuwd behalve de stuurhuiskogels. (alles: fusees, voorwiellagers, leviertjes)
Nu mijn eend voor de winter geparkeerd staat (buiten) heb ik de stuurhuiskogels geinspecteerd op speling.
Er bevindt zich geen speling bij beweging van de stuurkogels horizontaal naar voren.
Wel is er enige speling van de stuurkogels vertikaal naar boven en naar beneden. Je hoort dan gerammel als je de spoorstangen snel vertikaal heen en weer beweegt. Valt dit onder slijtage of is er te weinig vet aanwezig? En, kan dit de irritante rammel veroorzaken? Lijkt mij wel plausibel omdat de wielen over een keien- plaveisel ook vertikaal in "trilling"gebracht worden en deze vertikale trilling wellicht via de spoorstangen overgebracht wordt op het stuurkogelmechanisme.
Graag uw mening en eventueel ervaring hiermee waarvoor bij voorbaat dank!
_________________
Vrgrt.
Vrgrt.
Hassie.
Hassie.
Nee, de rammel was de reden om alles te vernieuwen.David schreef:Lastig om zo op afstand te beoordelen.
Was de rammel er ook voordat je alles vernieuwde?
Of was de rammel juist de reden dat je eea hebt gereviseerd?
Wel kan ik zeggen dat ik kwistig met een oliespuitje vloeibare olie (soort naaimachine-olie) een paar keer aan de bovenkant van de afdekplaten ge-olied heb. Zou dit de vaste smeer verdund hebben zodat er geluid ontstond?
Vrgrt.
Hassie.
Hassie.
Is dat echt een antirammelrubber? Ik dacht meer aan een afdichting om zand etc. te weren. Graag bevestiging.achtpeter schreef:Er zit een anti-rammelrubber (strook zwart rubber met twee gaten) op die kogels. Dat wordt op den duur week door gelekte olie en warmte. Misschien heeft je oliespuitje de genadeklap gegeven? Als het zacht is als een spekkie, is het in ieder geval aan vervanging toe.
Vrgrt.
Hassie.
Hassie.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
lijkt mij ook maar weet ik niet zeker/ je kan de stuurkogel wat strakker zetten. leek bij mij even te helpen, maar de stuurkogel is wel erg versleten, naast een nieuwe gehouden en je ziet duidelijk het verschil. maar bij mij was het geen trillen maar echt klapperen. dus ik adviseer eerst te stellen door het ding rechtsboven in onderstaand plaatje aan te draaien:Hassie schreef: Ik dacht meer aan een afdichting om zand etc. te weren.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Haynes pagina 118 rechtsonder, anti rattle plate.Hassie schreef:Is dat echt een antirammelrubber? Ik dacht meer aan een afdichting om zand etc. te weren. Graag bevestiging.achtpeter schreef:Er zit een anti-rammelrubber (strook zwart rubber met twee gaten) op die kogels. Dat wordt op den duur week door gelekte olie en warmte. Misschien heeft je oliespuitje de genadeklap gegeven? Als het zacht is als een spekkie, is het in ieder geval aan vervanging toe.
Het rubber moet bij stuurhuis revisie vervangen worden.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
stuurhuiskogels
Gérard en andere helpers, dank voor jullie info.
Gérard, ik was eerst van plan om alleen het rubber demperblok te vervangen maar goede tip om ook de geleide blokjes en eventueel de geleider te vervangen afhanklijk van te constateren slijtage.
Nu echter een vervolg-vraag:
Is er een eenvoudige manier om bij het inwendige stuurhuis te komen?
OLVING geeft in de vraagbaak aan dat de gehele stuurhuisinrichting gedemonteerd moet worden voor een stuurhuisrevisie. Kan dit wellicht op eenvoudiger manier???
Dank bij voorbaat voor de info.
Gérard, ik was eerst van plan om alleen het rubber demperblok te vervangen maar goede tip om ook de geleide blokjes en eventueel de geleider te vervangen afhanklijk van te constateren slijtage.
Nu echter een vervolg-vraag:
Is er een eenvoudige manier om bij het inwendige stuurhuis te komen?
OLVING geeft in de vraagbaak aan dat de gehele stuurhuisinrichting gedemonteerd moet worden voor een stuurhuisrevisie. Kan dit wellicht op eenvoudiger manier???
Dank bij voorbaat voor de info.
Vrgrt.
Hassie.
Hassie.