Ook mijn eerste motor revisie adresjes?
Ook mijn eerste motor revisie adresjes?
Hallo mede liefhebbers,
Ik heb een 2cv6 met intussen zo'n 188dkm ervaring. hij rijd nog prima maar het olie verbruik is met stands gebruik heel stevig en het lagerwerk heeft ook aardig wat ervaring.
Aangezien ik aankomende zomer weer graag met de 2cv op vakantie wil mag het motortje er deze winter aan geloven en wil ik die zelf gaan reviseren.
Nu heb ik zelf al een opzetje gemaakt met wat ik nodig denk te hebben, maar nu zijn er toch dingen die ik niet zelf kan en hoop ik via jullie aan een goed adresje te komen.
Zo moet de krukas opgemeten worden en evt. gepolijst en moeten er bijpassende lagers bij gezocht worden. Ook de kleppen moeten opnieuw ingeslepen worden (of vervangen advies???)
Ook hoor ik graag van jullie wat jullie kwijt waren voor de totale motor revisie (mag via PB)
Hieronder dan de dingen die ik intussen heb:
- Zuigers + Clinders inclusief zuigerveren
- Pakking set comleet (hoe compleet zijn die via de 2cv webshop/garages)
- Krukaskering
- Overige keringen (welke?)
- Drijfstang lagers (graag advies)
- Krukas lagers (graag advies)
- Overige lagers (graag advies)
- Prise-as kering
- Rekbouten vliegwiel
- Revisie set carb
- Koppeling
Is er verder nog speciaal gereedschap nodig om het motortje te reviseren?
Ik hoop dat jullie mij een stukje opweg kunnen helpen.
Groetjes, Jordi
Ik heb een 2cv6 met intussen zo'n 188dkm ervaring. hij rijd nog prima maar het olie verbruik is met stands gebruik heel stevig en het lagerwerk heeft ook aardig wat ervaring.
Aangezien ik aankomende zomer weer graag met de 2cv op vakantie wil mag het motortje er deze winter aan geloven en wil ik die zelf gaan reviseren.
Nu heb ik zelf al een opzetje gemaakt met wat ik nodig denk te hebben, maar nu zijn er toch dingen die ik niet zelf kan en hoop ik via jullie aan een goed adresje te komen.
Zo moet de krukas opgemeten worden en evt. gepolijst en moeten er bijpassende lagers bij gezocht worden. Ook de kleppen moeten opnieuw ingeslepen worden (of vervangen advies???)
Ook hoor ik graag van jullie wat jullie kwijt waren voor de totale motor revisie (mag via PB)
Hieronder dan de dingen die ik intussen heb:
- Zuigers + Clinders inclusief zuigerveren
- Pakking set comleet (hoe compleet zijn die via de 2cv webshop/garages)
- Krukaskering
- Overige keringen (welke?)
- Drijfstang lagers (graag advies)
- Krukas lagers (graag advies)
- Overige lagers (graag advies)
- Prise-as kering
- Rekbouten vliegwiel
- Revisie set carb
- Koppeling
Is er verder nog speciaal gereedschap nodig om het motortje te reviseren?
Ik hoop dat jullie mij een stukje opweg kunnen helpen.
Groetjes, Jordi
Ik zou niet weten wat je met drijfstanglagers moet. Demonteren en monteren gaat niet met normale werkplaatsuitrusting. Je zult de radiale speling op de (uitgebouwde) krukas moeten beoordelen.
De pakkingsetjes zijn behoorlijk compleet. Vaak zitten er 2 soorten brilrubbers in, let dus op welke je oorspronkelijk op je motortje hebt zitten. In sommige carburateurrevisesetjes zit een vlotterdekselpakking met een verkeerd of ontbrekend gaatje.
Leg dus de nieuwe pakking op de oude, controleer en sla zonodig een gaatje bij.
Veel succes, 't is een boeiende klus maar goed te doen.
De pakkingsetjes zijn behoorlijk compleet. Vaak zitten er 2 soorten brilrubbers in, let dus op welke je oorspronkelijk op je motortje hebt zitten. In sommige carburateurrevisesetjes zit een vlotterdekselpakking met een verkeerd of ontbrekend gaatje.
Leg dus de nieuwe pakking op de oude, controleer en sla zonodig een gaatje bij.
Veel succes, 't is een boeiende klus maar goed te doen.
Bedankt voor de reactie.
Dat ik niet alles zelf kan geeft ook niet.
Maar ik wil graag eerst een goede inventarisatie maken van wat ik allemaal nodig heb en wat het gaat kosten, dit alles voor ik het zomaar uit elkaar ga halen.
Dus zijn er nog mensen die mijn hiermee kunnen helpen? een lijstje met spullen die jullie gebruikt hebben?
Dat ik niet alles zelf kan geeft ook niet.
Maar ik wil graag eerst een goede inventarisatie maken van wat ik allemaal nodig heb en wat het gaat kosten, dit alles voor ik het zomaar uit elkaar ga halen.
Dus zijn er nog mensen die mijn hiermee kunnen helpen? een lijstje met spullen die jullie gebruikt hebben?
Afgezien van die niet vervangbare drijfstanglagers is je lijstje behoorlijk compleet. Ik zou er nog klepsteelhoedjes (valveseals) bij zetten en een stelpostje voor het desnoods vervangen van een of meer kleppen. De zuigers en cilinderbussen zijn de enige echt dure onderdelen op je lijstje. Ik denk dat de materiaalkosten (krap) onder de 300 euro uitkomen. Als je er voor kiest alleen de zuigerveren te vervangen ipv de zuigers en cilinders, kun je de kosten halveren. Als je drijfstanglagers inderdaad versleten zijn (komt niet vaak voor) moet je op zoek naar een goede gebruikte krukas. Dan ben je zo een honderdje verder.
Als je concrete hulp zoekt (bij het beoordelen van lagerslijtages of het opbouwen van een motortje), zou het handig zijn als je je woonplaats in je profiel vermeldt. Maar echt, het is een leuke klus, goed te doen, er zijn instructiefilmpjes te vinden op Youtube.
Als je concrete hulp zoekt (bij het beoordelen van lagerslijtages of het opbouwen van een motortje), zou het handig zijn als je je woonplaats in je profiel vermeldt. Maar echt, het is een leuke klus, goed te doen, er zijn instructiefilmpjes te vinden op Youtube.
-
- Heavy user
inderdaad je koppen ook reviseren. evt nieuwe kleppen, maar inslijpen kan meestal ook wel. hou dan rekening met idd die klepseals en zo'n zuignapje en een potje polijstspul.
als je krukas en nokkenas nog goed zijn (zou ik door iemand met ervaring laten beoordelen) weet ik niet of ik de carterhelften van elkaar zou halen.
ik zou ook de werking van de olievulpijp controleren als je schrijft dat ie olie lekt/verbruikt
als je krukas en nokkenas nog goed zijn (zou ik door iemand met ervaring laten beoordelen) weet ik niet of ik de carterhelften van elkaar zou halen.
ik zou ook de werking van de olievulpijp controleren als je schrijft dat ie olie lekt/verbruikt
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Oké duidelijk!
Het motortje heeft 188dkm ervaring dus het kopje ga ik ook helemaal reviseren.
En het beoordelen van de slijtage laat ik zoiezo aan anderen over. het moet gewoon weer 100% goed zijn straks.
Volgende week hopelijk het motortje demonteren en dan zal ik in dit topic verslag uitbrengen, het id is dat hij in het voorjaar weer rijd!
Het motortje heeft 188dkm ervaring dus het kopje ga ik ook helemaal reviseren.
En het beoordelen van de slijtage laat ik zoiezo aan anderen over. het moet gewoon weer 100% goed zijn straks.
Volgende week hopelijk het motortje demonteren en dan zal ik in dit topic verslag uitbrengen, het id is dat hij in het voorjaar weer rijd!
Vanmiddag besloten dat het vanavond tijd was om te beginnen! Dat is goed gelukt ik ben met me vader na het eten even naar de stalling toegereden en na 1,5 uur sleutelen lag het blokje eruit! het was een aardige vette bedoeling geworden en ook de drukgroep vertoon wat slijtage! dus goed dat het vervangen gaat worden.
Deze week/begin volgende week ga ik beginnen met demonteren en zal ik de onderdelen gaan bestellen.
Fototje:
Deze week/begin volgende week ga ik beginnen met demonteren en zal ik de onderdelen gaan bestellen.
Fototje:
- summersnoek
- Regelmatige poster
- summersnoek
- Regelmatige poster
- summersnoek
- Regelmatige poster