Oude eend (1964) na 3 jaar stilstand aan de praat

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Oude eend (1964) na 3 jaar stilstand aan de praat

Bericht door Maikel » ma 26 nov, 2012 15:33

Mijn eendje uit 1964 staat alweer 3 jaar stil en die wil ik dit weekend aan de praat krijgen.
Heeft er iemand hier ervaring mee ?

Ik wil iig olie verversen (iemand nog tips welke olie ik het best kan gebruike)
Benzine verversen (lees oude weg nieuwe erin)
Benzine filter vervangen
Bougies schoonmaken
Nieuwe accu plaatsen

Dan met de slinger eens kijken of het blokje gangbaar is en een minuutje of 5 rustig het blok ronddraaien .. en dan maar eens starten

Dit lijkt me de manier, maar wellicht zie ik iets over het hoofd of zijn er mensen met goede tips.
some got it, some eend

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » ma 26 nov, 2012 16:30

Olie verversen als de motor warm is. Blokje wil graag 20w50.
Voordat je gaat draaien bougies eruit, even met wat lucht (fietspomp) rommel eruit blazen en met een spuitje klein beetje olie er in doen.
Idd voordat je gaat starten motor flink aantal slagen met de slinger geven.
Als eea loopt even de 3 rubber benzine slangetjes vervangen.
Succes ( mij is het gelukt na 8 jaar stilstand...)
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5247
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 1 dec, 2012 17:52

en het spruitstuk los en uitkloppen want dat zit gegarandeerd vol roest/roet. Niet echt lekker voor cilinders en kleppen.
diverse Citroens, wat anders.

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » zo 2 dec, 2012 21:22

En even ronddraaien zonder bougies, dan komt er niet zoveel kracht op de lagers te staan en kunnen die eerst even lekker gesmeerd worden.

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » ma 3 dec, 2012 12:58

Zaterdag even bezig geweest.

Nieuwe olie gehaald (voor als hij warm is gedraaid meteen nieuwe erin)
Verse benzine gehaald (om start problemen door oude benzine te voorkomen)

Nieuwe accu (6v) was helaas niet zoals verwacht na het vullen op volle sterkte.
Accu stond nog droog, en ik had verwacht dat deze na het vullen van het zuurpakket hij wel genoeg power zou moeten kunnen leveren om de auto te starten. Maargoed die hangt nu aan de lader deze week.

Verder kleine tegenslag, brandstofpomp lekte, had nog een andere liggen dus die even gebruikt, deze lekt niet vreemd eigenlijk want die pomp staat al veel langer droog.

Vraagje alleen zijn de membramen van de brandstofpomp van de 2cv4 en 2cv6 hetzelfde (wil liefst de oude pomp gewoon weer repareren).

Verder liep het blokje makkelijk rond zonder bougies, dus flink gedraaid voor de smering.
Echter krijg ik hem met bougies eigenlijk bijna net zo makkelijk rond, terwijl ik verwacht had meer moeite te hebben ivm de compressie.
Klopt het dat een 2cv4 blokje zonder noemenswaardige kracht aan te slingeren is ? Of is hier iets niet in orde (klep die open blijft staan oid ??)

Komende zaterdag is de accu vol en gaan we weer eens verder kijken.
some got it, some eend

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 3 dec, 2012 15:09

Je moet de compressie voelen, zo niet dan is er iets mis. Mogelijk vuil tussen de klep en klepdeksel. Maar het kan ook een verbrande klep zijn. Voel je bij de ene cilinder wel en bij de andere cilinder geen weerstand?

Weet je de reden waarom hij drie jaar stilgestaan heeft? Was er soms iets defect gegaan en kon dat niet gemakkelijk verholpen worden? Dan is dat probleem niet uit zichzelf overgegaan en kom je het nu weer tegen.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
Maikel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 7 jul, 2004 18:07
Locatie: Ergens in Brabant

Bericht door Maikel » ma 3 dec, 2012 16:26

Auto heb ik zelf 3 jaar geleden rijdend weggezet.
Hoe moet ik trouwens verschil voelen per cilinder ?
Algehele idee is dat ik hem gewoon te ligt kan ronddraaien, maar ik heb al in geen tijden meer een 2cv4 aangeslingerd, wel mijn 2cv6 en ik weet dat ik daar wel iets kracht voor nodig heb.

De reden dat hij 3 jaar stil heeft gestaan is gebrek aan tijd, dame gaat nu aan de praat en op zoek naar een nieuwe eigenaar (met pijn in het hart )
some got it, some eend

Plaats reactie