benine/LPG injectie en lambda

Plaats reactie
Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

benine/LPG injectie en lambda

Bericht door Mart » wo 28 nov, 2012 14:27

Ik heb 2 vraagjes.

Ik heb ooit eens op de A-markt iemand met een Eend gezien die met een computer z'n motor stond af te regelen. Ik neem aan dat de zaak lambda geregeld was. Heeft iemand hier meer informatie over?

2e vraagje is of iemand ervaring heeft met benzine injectie. Ik weet dat Sovoia Cars een nieuwe motor levert voorzien van injectie maar zijn er mensen die bezig zijn (geweest) met injectie in te bouwen op een authentieke Eendenmotor. Dus eigenlijk een ombouw.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 28 nov, 2012 15:57

Er zijn er genoeg, maar je zult meestal niet alle details terug vinden.

Meestal zijn ze gebasseerd op bestaande injectiesystemen met pomp en daaraan gekoppeld een megasquirt.

Er zijn er ook die nieuw spul gebruiken, maar dan ben je als snel paar duizend euro verder. Throttle body's, pomp en injectoren zijn niet goedkoop.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Re: benine/LPG injectie en lambda

Bericht door LPGo » wo 28 nov, 2012 17:32

Mart schreef:Ik heb 2 vraagjes.

Ik heb ooit eens op de A-markt iemand met een Eend gezien die met een computer z'n motor stond af te regelen. Ik neem aan dat de zaak lambda geregeld was. Heeft iemand hier meer informatie over?.
Dat was ik!! En ja is lambda geregeld (closed loop)


Mart schreef: 2e vraagje is of iemand ervaring heeft met benzine injectie. Ik weet dat Sovoia Cars een nieuwe motor levert voorzien van injectie maar zijn er mensen die bezig zijn (geweest) met injectie in te bouwen op een authentieke Eendenmotor. Dus eigenlijk een ombouw.

Ik zelf werk met Megasquirt zoek dat maar eens op op internet, als je meer wilt weten p.m. me maar of kijk hier.....

2cv met Smart turbo/intercooler op lpg dampgasinjectie.
http://www.international2cvfriends.com/ ... ntercooler
je moet je wel even aanmelden maar ik denk dat het de moeite waard is....
lpg injectie is gelijk aan benzine-injectie maar nog moeilijker af te stellen



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


p.s. ik ben nu bezig om mijn eigen electronische ontsteking/injectie te ontwikkelen, de ontsteking werkt al, (1-2-Spark) injectie zit eraan te komen!! Ook deze is helemaal per computer te tunen,..

http://www.international2cvfriends.com/ ... d=4865&t=1)

Of kijk maar eens op mijn kanaal op youtube www2cv4x4nl (zonder puntjes)

mijn software kun je hieronder downloaden, zo krijg je een (eerste) indruk ondertussen is het al heel wat uitgebreider!!
http://www.international2cvfriends.com/ ... hp?id=4338

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » do 29 nov, 2012 18:01

Ah, ik was je inderdaad al tegengekomen. Youtube heb ik gezien. Zodra ik ben geactiveerd zal ik me eerst eens gaan inlezen.

Verrassend om te horen dat de LPG juist moeilijker is te regelen. Met de standaard motor heb ik juist de ervaring dat de LPG zich juist zo makkelijk laat regelen, i.e.g. makkelijker (op het gehoor) dan op benzine.

Ik neem zeker later contact met je op, bedankt.
Is de door jou genoemde site van jou, heb daar wel op gemaild.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 29 nov, 2012 22:31

Mart schreef:Ah, ik was je inderdaad al tegengekomen. Youtube heb ik gezien. Zodra ik ben geactiveerd zal ik me eerst eens gaan inlezen.

Verrassend om te horen dat de LPG juist moeilijker is te regelen. Met de standaard motor heb ik juist de ervaring dat de LPG zich juist zo makkelijk laat regelen, i.e.g. makkelijker (op het gehoor) dan op benzine.

Ik neem zeker later contact met je op, bedankt.
Is de door jou genoemde site van jou, heb daar wel op gemaild.
welke site bedoel je???

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » ma 3 dec, 2012 13:40

LPGo schreef: welke site bedoel je???
4x4.nl ?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 3 dec, 2012 17:46

Ja www.2cv4x4.nl is van mij, doe er niet veel mee, maar mailtjes bekijk en beantwoord ik normaliter wel, zal hem wel over het hoofd gezien hebben....... maar dat gaan we nu even inhalen..... kom maar op met je vragen

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » za 22 dec, 2012 12:21

De reden dat ik geïnteresseerd ben is dat ik zo zuinig als mogelijk wil rijden, in hoeveelheid brandstof en financieel. Nu rij ik op LPG maar ben aan het zoeken naar een alternatief vanwege de aankomende verandering van de MRB voor oldtimers. €58/mnd is mij teveel. Ik dacht dus aan terugkeuren naar benzine en inspuiting benzine/LPG.

Nu is het zo dat dieselauto's kunnen worden ingespoten met LPG zodat de verneveling en dus verbranding veel beter wordt. Ik vraag me af of dat ook met benzine positief is en mogelijk. Voorwaarde is dan dat je überhaupt kunt inspuiten lijkt me. Vervolgens zie ik dus dat ook de A-type inspuiting kan hebben.

Ik stel me dus voor om een inspuiting te maken als dat mogelijk is, ik heb een gereviseerde motor staan (AM2) met nieuwe dyane zuigers. Wordt de Aca dan significant zuiniger en helpt het dan om ook LPG minimaal in te spuiten? Is dit zelf te doen of heb je een dure speciale inspuit nodig voor de LPG bovenop de benzine?

Geen idee of je enige kennis hebt van die LPG-injectie in benzine maar ik ben wel erg benieuwd.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 22 dec, 2012 17:33

Volgens mij zie je een klein detail met grote gevolgen over het hoofd.... de Nederlandse wetgeving.....

Zodra je bij een auto op benzine een gastank legt (of er nu gas inzit of niet) dan moet je altijd het gastarief betalen........ bij diesel is dit niet zo....... (totdat ze ook weer gaan belasten)


Dus dan kun je maar beter alleen maar op gas rijden, belasting technisch (lees het kost evenveel centjes)......


Natuurlijk is het technisch wel mogelijk, theoretisch kun je alle verhoudingen toepassen

van alleen op benzine tot alleen op gas dit is niet zo moeilijk te realiseren met een
programmeerbaar injectiesysteem.....


Op het moment ben ik bezig met de puntjes op de i te zetten met mijn eigen ontsteking, ik heb een mapsensor geintegreerd waardoor indien ik geen volgas geef (b.v. 90 op de autosnelweg) meer vervroeging van de ontsteking (tot wel 60 graden) krijg waardoor een 2cv zo'n 2o % zuiniger gaat rijden, zijn trouwens niet mijn woorden maar van een aantal van mijn testrijders Hier is dus nog veel zuinigheid te halen bij een eend.... Verder ga ik nog een olie- en luchtemperatuur sensor integreren zodat ik altijd het optimale onstekingstijdstip krijg.

Hierna is de volgende stap injectie!!!!!!!

Als je interesse hebt; op het internationale 2cv forum kun je alles over mijn ontsteking lezen,
(wel eerst aanmelden) en ook van mijn turbo eend die ook op LPG (dampgasinjectie) rijdt....


1-2-Spark (topic over mijn ontsteking)
http://www.international2cvfriends.com/ ... f=7&t=3003

2cv met Smart turbo en intercooler op LPG injectie
http://www.international2cvfriends.com/ ... f=7&t=1100

Ik denk dat je met het lezen/plaatjes kijken de kertstdagen wel omkrijgt :wink: :wink:

Mart
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 105
Lid geworden op: za 17 jul, 2010 23:26

Bericht door Mart » za 22 dec, 2012 22:31

Het is inderdaad een hoop leesvoer...sowieso omdat dit toch weer wat nieuw is voor mij.

Ik ben er inderdaad helemaal aan voorbij gegaan dat je op benzine voor LPG zou moeten betalen. Ik ging ervan uit dat je gewoon op benzine rijdt maar enkel een klein beetje (dat is tenminste bij diesel zo) LPG in de benzine inspuit. Je hebt dan toch ook maar een heel klein LPG-tankje?

De LPG is dan toch zogenaamd hulpgas. maar dus niet op benzine.

Als ik dan toch gewoon voor LPG ga betalen heeft het voor w.b. de MRB geen zin. En is het sowieso zinvol om zuiniger te gaan rijden. Diesel is vrij dik dus ik snap dat de LPG het dan juist mooier vernevelt maar is dat bij benzine ook zo.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 22 dec, 2012 22:56

Mart schreef:Het is inderdaad een hoop leesvoer...sowieso omdat dit toch weer wat nieuw is voor mij.

Ik ben er inderdaad helemaal aan voorbij gegaan dat je op benzine voor LPG zou moeten betalen. Ik ging ervan uit dat je gewoon op benzine rijdt maar enkel een klein beetje (dat is tenminste bij diesel zo) LPG in de benzine inspuit. Je hebt dan toch ook maar een heel klein LPG-tankje? .
Als het woord tank(je) in je auto voorkomt moet je wegenbelasting voor LPg betalen, verhalen genoeg van mensen die even het losse tankje van de heftruck gingne vullen en zwaar in de problemen kwamen....

De LPG is dan toch zogenaamd hulpgas. maar dus niet op benzine. Als het woordje gas erin voorkomt moet je ook gas betalen...........

Als ik dan toch gewoon voor LPG ga betalen heeft het voor w.b. de MRB geen zin. En is het sowieso zinvol om zuiniger te gaan rijden. Diesel is vrij dik dus ik snap dat de LPG het dan juist mooier vernevelt maar is dat bij benzine ook zo.[/quote]

Zuiniger rijden ga je door......

Ontsteking:
-Optimaler afstellen van je ontsteking, (hier valt al veel te halen to.v. 123 en co.) en puntjes praten we niet eens over
- gebruik maken van vacuumvervroeging d.m.v. mapsensor
- twinspark
- sequentieele ontsteking (alleen een vonk aan de cilinder die het nodig heeft) (alhoewel ik zelf hieraan twijfel of het zuiniger is)

Injectie
indien mogelijk sequentieel, inspuittijden aangepast aan openen en sluiten van inlaatklep.
meerdere injectoren per cilinder.

gas los, geen benzine

Uiteraard closed loop (de lambdasonde regelt in real time of het mengsel goed is en past dit via de microcontroller aan indien nodig)

Directe inspuiting (weet niet of het mogelijk is bij een 2cv) maar is een heel stuk zuiniger..

volgens mij moet je dan 1 op 25 kunnen halen met je eendje als je 90 rijdt (2cv6) !!!


Daarnaast kun je nog je uitlaat aanpassen
earodynamica enz.....

Dus werk genoeg zou ik zeggen....

Misschien ook een 435 met turbo gebruiken, of een 435 goed optimaliseren dan komt hij al aardig in de buurt van een 6je (qua vermogen) maar wel zuiniger........

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » zo 23 dec, 2012 10:28

LPGo schreef: Zuiniger rijden ga je door......
nog een kleine aanvulling op jouw lijstje:

gewicht, rijstijl en bandenspanning.

bij een 2cv valt wel wat te beparen aan gewicht, maar het ziet er niet uit; achterbank eruit, deurbekleding, je matten, bumpers, reservewiel. glas is erg zwaar...

rijstijl lijkt me logisch, benzinemerk maakt ook uit. bandenspanning is wel even opletten, bij 2,5 bar rij je veel zuiniger, maar je wegligging gaat flink achteruit.

en op het gebied van aerodynamica: ik merkte een gunstiger brandstofverbruik met palmabak!
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Plaats reactie