Restauratie AZU 1974

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1634
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 22 nov, 2012 18:25

LPGo schreef:Geert om te testen of je motor werkt kun je de pomp overslaan, neem een jerrycan met benzine zet hem hoger als de carburateur b.v. op een trapje, maak een leiding die van de jerrycan naar de carburateur gaat zuig eraan en stop hem in de carburateur, zodra je benzine proeft... (mag wel voor 1 keer) door de hevelwerking stroomt de benzine naar de carburateur en kun je gewoon starten...

let wel op de benzinepomp want die zuigt dan ook gewoon benzine aan, dus die leiding eraf nemen of weer in de jerrycan steken... Dan zie je gelijk of de pomp werkt.

Meestal als alles nieuw is duurt het even voordat de pomp oppakt....

p.s. ik ben met jerrycan op de motorkap 40 km gereden een bergpas op naar de wm. in Zwitserland.......

p.s. 2 als je een doorzichtig slangetje neemt zie je de benzine aankomen tijdens het zuigen :wink: ....
Bedankt voor de uitgebreide tip, a.s. zaterdag ga ik
weer verder met de eend . Dan zal ik je tip uitproberen.
Dit voorjaar zal ik de proefrit naar Kerkrade maken :wink:

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5082
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 22 nov, 2012 18:41

Lijkt me leuk... ;-)
diverse Citroens, wat anders.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 22 nov, 2012 18:57

Kan niet wachten.....

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1634
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 24 nov, 2012 21:21

Bedankt voor de tip LPGo,
Motor loopt, met een volle benzine kan op de carburateur.
Nadat ik het membraan van de pomp vervangen had wilde die nog niet, pomp weer gedemonteerd en nu blijken de klepjes niet te sluiten.
Dus volgende week maar een nieuwe pomp halen , als die gemonteerd is kan ik weer verder.
Nog even de voordeurtjes voorzien van nieuwe rubbers etc. dan kunnen ze er weer ingehangen worden.
Ik hoop dat het nog even een beetje aangenaam blijft qua temperatuur, dan kom ik de komende weken nog een heel eind.
Ik dacht dat het na het spuiten wel zo gepiept zou zijn met het afbouwen, maar er gaat nog veel tijd inzitten.
De uitlaat heb ik nog niet helemaal eraan gemaakt, alleen de eerste pot zit erop, de rest ligt klaar, maar ik wilde eerst zeker zijn dat het motortje behoorlijk liep voordat ik alles afgebouwd had m.b.t. de motor.
Dus nog even doorbijten.......
Het is erg leuk om zo'n wagen helemaal op te knappen, ik geniet er elke keer weer van, ook als het een beetje tegenzit is dat niet zo erg, maar nu ik zover ben kan ik niet wachten totdat ie helemaal klaar is.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1634
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » zo 2 dec, 2012 16:05

Motor loopt met nieuwe benzinepomp, maar ik moet steeds met het gas spelen zodat ie niet afslaat.
De carburateur heb ik helemaal schoon gemaakt verleden winter, dus dat moet goed zijn.
Ik vermoed dat de carburateur opnieuw afgesteld moet worden.
Hoe pak ik dat het beste aan?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 2 dec, 2012 20:21

Geert schreef:Motor loopt met nieuwe benzinepomp, maar ik moet steeds met het gas spelen zodat ie niet afslaat.
De carburateur heb ik helemaal schoon gemaakt verleden winter, dus dat moet goed zijn.
Ik vermoed dat de carburateur opnieuw afgesteld moet worden.
Hoe pak ik dat het beste aan?

Wat ik nu ga schrijven is niet volgens het boekje maar werkt (meestal wel)
1) er zit een schroef aan de zijkant (gasklepaanslagschroef) van de carburateur waarmee je afstelt of de gasklep meer open of dicht gaat, zit dus op het asje waar waarmee je de gasklep bedient . Draai hem verder in (eigenlijk geef je dan meer gas) zodat de motor (redelijk) blijft lopen zonder dat hij afslaat. Als de motor zo blijft lopen ongeveer iets verhoogd stationair (al is het niet lekker) ben je al half opweg.......

Nu kun je rustig met de stationaire stelschroef gaan werken, deze zit een beetje schuin voorop de carburateur meestal met een veertje eronder zodat hij (een beetje) gefixeerd is.

Probeer nu de stationaire stelschroef met een platte schroevendraaier een kwart slag uit te draaien (tegen de klok in) geef de motor even de tijd 5 tot 10 seconden....

Mogelijkheid 1; de motor begint harder te lopen is dit het geval draai dan de gasklepaanslagschroef een beetje naar buiten totdat hij weer zohard liep voordat je eraan draaide, herhaal dit meermaals indien nodig
(kan soms wel 10 tot 12 keer).... probeer ondertussen ook de gasklepschroef zover terug te draaien totdat hij normaal stationair blijft lopen....

Mogelijkheid 2: de motor gaat minder hard lopen. Draai dan de stationaire stelschroef
een halve slag in wacht weer 5 tot 10 seconden en kijk of hij dan harder gaat lopen is dit het geval ga dan verder in dezelfde richting telkens een kwartslag en weer even wachten en kijken wat de motor doet...



Ga zolang door tot de motor netjes stationeer loopt...
Als je denkt dat hij netjes loopt, geef dan in 1 keer flink gas en kijk ofe demotor dan netjes oppakt en of dat hij in meer of mindere mate weigert. Probeer dan de stationaire
mengschroef iets uit te draaien en de gasklepschroef ook zodat je toch hetzelde stationaire toerental houdt. Kijk dan of de motor goed oppakt....

Blijft de motor niet goed oppakken bij snel gasgeven probeer het dan eens heel langzaam te doen (langzaam meergas geven) indien de motor nu wel oppakt dan is je acceleratiesproeier niet goed......... dat doen we dan de volgende keer...

Succes

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1634
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 3 dec, 2012 18:02

@LPGo Hartelijk dank voor de uitgebreide beschrijving !
A.s. zaterdag ga ik ermee aan de slag.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5082
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 3 dec, 2012 19:07

wat heb je eigenlijk voor carburateur?
diverse Citroens, wat anders.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1634
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » di 4 dec, 2012 18:56

AZL57 schreef:wat heb je eigenlijk voor carburateur?
Moet ik bij daglicht even kijken, maar het is een enkele , volgens mij de gewone standaard uit die tijd : Solex 34 PICS/PCIS .
De afstelling daarvan is wel beschreven in Haynes, maar die van LPGo is beter te begrijpen. ( voor mij althans)

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5082
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 4 dec, 2012 19:04

dat ven LPGo klopt, maar er zijn 2 types enkele carburateur met een of 2 stelschroeven. Ik ben ooit onderweg een stelschroef verloren en kreeg hem niet meer stationair aan het lopen. Het duurde even voor ik daar achter kwam. De 2e stelschroef zit boven aan de achterkant. Dus je ziet zo welk type je hebt.
Succes
diverse Citroens, wat anders.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1634
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » wo 26 dec, 2012 20:48

Het motortje loopt nu prima, lekt alleen een klein beetje bij de brilrubbers, terwijl er toch een nieuwe olievulpijp op zit.
Ik denk dat die toch niet helemaal goed is. Een dezer dagen even meten.
De carb heeft een stelschroef voor de lucht en een voor de brandstof, was een kleinigheid om die af te stellen.

Omdat ik bijna alle remleidingen heb vervangen moet ik de remvloeistof dus weer aftappen// ontluchten, maar dat schiet ook niet op. Na een hoop gedoe heb ik de rem rechtsachter nu ontlucht, maar de rest nog niet . Het duurt erg lang voordat de remvloeistof eruit komt. Nu heb ik denk ik de ergste gehad, morgenvroeg nog even de anderen proberen. Dan nog de wagenhoogte afstellen , verwarmingsslangen eraan , voorspatborden , en dan ben ik klaar.
Op dat lekje na..... even kijken morgen bij daglicht.

Gebruikersavatar
bob2027
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 98
Lid geworden op: di 13 sep, 2011 22:22
Locatie: apeldoorn

Bericht door bob2027 » do 27 dec, 2012 08:44

tjah dat ontluchten is inderdaad een :!: klusje en duurt meestal lang als je alles vervangen hebt.
maar verder is ze dus bijna klaar!! nog wat mooie fotos? :lol:
ik zie net dat jou kleur ook op de mijne komt! hij is overgerold maar in mn papieren staat blue lagune! als ik t zo bij jou zie staat t practhig!!

goed werk prachtige bestel eend!
dyane BX-13-RB verkocht
dyane super 44-YB-75 verkocht
2cv6 mat zwart KH-68-BX
2cv6 special GS-38-LV
AZU 250 42-BB-21
AK 400 frans kent.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 27 dec, 2012 10:10

Nou volgens mij ben je bezig aan een flinke eindspurt!!!!!

Op naar de APK......

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » do 27 dec, 2012 11:41

Als je dat ontluchten van remmen lastig vindt, pruts dan voor een paar duppies een hulpstukje in elkaar. Een stukje transprante slang dat over de nippel past (bromfietsbenzineslang, luchtpompslang uit de aquariumbiz) en een fietsbandventieltje. Je moet zo'n dikkebandenventieltje met een kogelklepje hebben. Dat druk je in één uiteinde van het slangetje met de dunne kant naar buiten. De andere kant van het slangetje op de ontluchtingsnippel, nippel een slag losdraaien en dan maar pompen.

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1634
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » do 27 dec, 2012 12:55

achtpeter schreef:Als je dat ontluchten van remmen lastig vindt, pruts dan voor een paar duppies een hulpstukje in elkaar. Een stukje transprante slang dat over de nippel past (bromfietsbenzineslang, luchtpompslang uit de aquariumbiz) en een fietsbandventieltje. Je moet zo'n dikkebandenventieltje met een kogelklepje hebben. Dat druk je in één uiteinde van het slangetje met de dunne kant naar buiten. De andere kant van het slangetje op de ontluchtingsnippel, nippel een slag losdraaien en dan maar pompen.
goeie tip ... ( voor de volgende keer)

Plaats reactie