Geert schreef:Motor loopt met nieuwe benzinepomp, maar ik moet steeds met het gas spelen zodat ie niet afslaat.
De carburateur heb ik helemaal schoon gemaakt verleden winter, dus dat moet goed zijn.
Ik vermoed dat de carburateur opnieuw afgesteld moet worden.
Hoe pak ik dat het beste aan?
Wat ik nu ga schrijven is niet volgens het boekje maar werkt (meestal wel)
1) er zit een schroef aan de zijkant (gasklepaanslagschroef) van de carburateur waarmee je afstelt of de gasklep meer open of dicht gaat, zit dus op het asje waar waarmee je de gasklep bedient . Draai hem verder in (eigenlijk geef je dan meer gas) zodat de motor (redelijk) blijft lopen zonder dat hij afslaat. Als de motor zo blijft lopen ongeveer iets verhoogd stationair (al is het niet lekker) ben je al half opweg.......
Nu kun je rustig met de stationaire stelschroef gaan werken, deze zit een beetje schuin voorop de carburateur meestal met een veertje eronder zodat hij (een beetje) gefixeerd is.
Probeer nu de stationaire stelschroef met een platte schroevendraaier een kwart slag uit te draaien (tegen de klok in) geef de motor even de tijd 5 tot 10 seconden....
Mogelijkheid 1; de motor begint harder te lopen is dit het geval draai dan de gasklepaanslagschroef een beetje naar buiten totdat hij weer zohard liep voordat je eraan draaide, herhaal dit meermaals indien nodig
(kan soms wel 10 tot 12 keer).... probeer ondertussen ook de gasklepschroef zover terug te draaien totdat hij normaal stationair blijft lopen....
Mogelijkheid 2: de motor gaat minder hard lopen. Draai dan de stationaire stelschroef
een halve slag in wacht weer 5 tot 10 seconden en kijk of hij dan harder gaat lopen is dit het geval ga dan verder in dezelfde richting telkens een kwartslag en weer even wachten en kijken wat de motor doet...
Ga zolang door tot de motor netjes stationeer loopt...
Als je denkt dat hij netjes loopt, geef dan in 1 keer flink gas en kijk ofe demotor dan netjes oppakt en of dat hij in meer of mindere mate weigert. Probeer dan de stationaire
mengschroef iets uit te draaien en de gasklepschroef ook zodat je toch hetzelde stationaire toerental houdt. Kijk dan of de motor goed oppakt....
Blijft de motor niet goed oppakken bij snel gasgeven probeer het dan eens heel langzaam te doen (langzaam meergas geven) indien de motor nu wel oppakt dan is je acceleratiesproeier niet goed......... dat doen we dan de volgende keer...
Succes