na veel laswerk aan de koets moeten de holle ruimten ingespoten worden met anti-roest. Ik wil echt overal komen en graag met een dunne slang; een 8 mm slang wil niet echt door de geboorde gaten en ik wil de gaten niet opboren. De voorkeur gaat uit naar een 6 mm remslang.
Nu heb ik een vloeistofspuit uit een budget-set:
![Afbeelding](http://i126.photobucket.com/albums/p81/robmarklin/eend%20rood%202/IMG_1396_zpsdb16edde.jpg)
tuitje er af schroeven, koppeling er op en een 6 mm remslang er op klemmen, ziet er goed uit. Maar...... deze spuiten werken op een venturi-effect: de lucht stroomt langs het buisje dat de bus in gaat en dat geeft een zuig-effect waardoor de vloeistof in de luchtstroom komt. Tja, mits er voldoende lucht stroomt. En dat stroomt er niet door 1,5 meter 6 mm remleiding.
Na lang zoeken op internet deze tectylspuit aangeschaft:
![Afbeelding](http://i126.photobucket.com/albums/p81/robmarklin/eend%20rood%202/IMG_1397_zpse9cb9b6d.jpg)
daar schroef je aan de onderkant een bus tectyl op (of een tectylbus met RX5 of 7) en spuiten maar. Echter; deze blijkt met hetzelfde principe te werken. Werkt wel met een korte dikke slang, niet met een lange dunne.
Dan zelf maar aan de slag. Benodigdheden:
-een oud ventiel van een tubeless-velg
-1,5 meter 6 mm remslang vrachtauto, á 2 euro de meter
-plastic voorraadbusje uit een kampeerwinkel
-koppeling voor de 6 mm slang á 1.50
-koppelstuk met schroefdraad á 1.50
-M4, nee M5 boutje
-stukje ijzerdaad
en dan krijg je dit:
![Afbeelding](http://i126.photobucket.com/albums/p81/robmarklin/eend%20rood%202/IMG_1392_zps51470d95.jpg)
de slangkoppeling is met 6 mm doorboord, de slang loopt door. De koppeling wordt op zijn plek gehouden door de opschoef-koppeling. Om te voorkomen dat de slang er uit gedrukt wordt heb ik er een slangklemmetje op gezet.
Het ventiel zit in een 10 mm geboord gat, ventiel er van binnenuit insteken. Klemt zichzelf vast bij een beetje druk.
![Afbeelding](http://i126.photobucket.com/albums/p81/robmarklin/eend%20rood%202/IMG_1394_zps7d1e638b.jpg)
In het uiteinde van de slang is een 5 mm boutje met een 0,5 mm gat er dwars doorheen. Daardoor een ijzerdraadje als borging. Rondom in de slang zijn 0.5 mm gaatjes geboord voor het sproei-effect.
![Afbeelding](http://i126.photobucket.com/albums/p81/robmarklin/eend%20rood%202/IMG_1395_zpsce238408.jpg)
Er moet nog een langere slang aan, maar dit werkt ongeacht de lengte van de slang.
De druk op de compressor laag instellen; 1,5 bar is meer dan voldoende. Bedienen met het ding waar je banden mee op spanning brengt.
van het weekend de boel volspuiten.
toevoeging: in de 6 mm slang net onder de koppeling twee 0.5 mm gaatjes boren zodat er wat llucht mee gespoten word geeft een nevel-effect.
Gr Rob