Nieuwe oldtimer keuring Belgie + plaat aanvragen

Alles over het heerlijke eendrijden.
Plaats reactie
simon-95
Gebruiker
Gebruiker

Nieuwe oldtimer keuring Belgie + plaat aanvragen

Bericht door simon-95 » zo 27 jan, 2013 10:53

geachte,
Ik ben al wat aan het opzoeken geweest i.v.m de nieuwe o-platen in Belgie
maar ik vind zeer weinig eisen en zo (bv.wanneer keuren,mogelijke km beperking,...) nu was mijn vraag of jullie hier een goede site voor kennen?

En omdat ik liefst over zo'n 4 maanden mijn 2cv'ke op de weg wil krijgen wou ik jullie even vragen wat het voordeligste of beste is; een o-plaat of een gewone plaat? Ik wil hem gebruiken voor;woon-werk(school) verplaatsing,
plezier ritjes, en natuurlijk naar eventuele meetings.
ik heb trouwens alleen papieren van mijn 2cv, geen persoonlijke nummerplaat ( nog maar 17 jaar) ,vorige inschrijving was wel op Belgische naam ,

alvast bedankt! :D
Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen.
foto's van mijn 2cv;
https://plus.google.com/100098640953596 ... Qyjuob8j1E

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 27 jan, 2013 14:03

Hoi Simon,

Als je de geit wil gaan gebruiken voor woon-werkverkeer is een O-plaat geen optie.

De nieuwe O-platenregeling is er nog steeds niet door en ik verwacht eigenlijk ook niet dat dit er binnen de vier maanden doorkomt. We zitten dus nog steeds met de oude O-platenregeling waarbij je auto's met oldtimerkeuring enkel mag gebruiken voor manifestaties, of testritten ter voorbereiding van manifestaties. Die testritten moeten dan tussen zonsop- en ondergang plaatsvinden binnen een straal van 25km van de standplaats van de wagen.

Met name die laatste beperking van de testritten zou in de nieuwe wetgeving vervallen, maar dagelijks gebruik zoals woon-werkverkeer zal met O-platen nooit toegelaten worden.

Als je met een moderne 2pk rijdt en hem ook wil gebruiken kan je best voor de gewone keuring gaan: je bent wettelijk in orde en voor een deugdelijk onderhouden 2cv is de keuring geen onoverkomelijke hindernis. Je wordt ook minder in de gaten gehouden door onze blauwe vrienden.
1977 Mehari

simon-95
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door simon-95 » zo 27 jan, 2013 14:23

dag joos,
daarmee ben ik al een hele stap verder!
zo'n geit kost toch niet zo heel veel aan wegenbelasting denk ik?

weet iemand hoe ja als 18 jarige je eerste nr plaat moet aanvragen? alvast bedankt!!!
foto's van mijn 2cv;

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 27 jan, 2013 17:41

Een geit (elke +25 jaar auto) kost ongeveer 35EURO per jaar, dat valt dus wel mee :-)

Bij de keuring ("keuring voor verkoop") krijgt ge een document waarmee uw verzekeraar, na het ondertekenen en afstempelen (waarmee hij dus bevestigt dat gij een verzekering hebt), voor u een plaat kan bestellen.
1977 Mehari

simon-95
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door simon-95 » zo 27 jan, 2013 18:11

keurig voor verkoop heb ik niet ,wel laatste keuring van vorige eigenaar en gelijkvormigheidsattest, daar kan ik wel wa mee denk ik he?
foto's van mijn 2cv;

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 27 jan, 2013 18:35

Ja, met die papieren (vorig keuringsattest, bewijs van inschrijving van de vorige eigenaar en het gelijkvormigheidsattest) ga je met de auto naar de keuring (met Z-platen of de platen van de vorige eigenaar) voor een zogenaamde keuring voor verkoop. Eigenlijk is dit een "keuring voor herinschrijving". Na die keuring krijg je dan een carpass en dat document voor je verzekeraar.
1977 Mehari

JieKie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door JieKie » ma 28 jan, 2013 15:59

wat ik gedaan heb bij mn dyane (ook mn allereerste auto, 2 jaar geleden) is gewoon de garagist naar de keuring laten gaan. ik denk ook dat dit verplicht is tegenwoordig als je hem wil inschrijven. dan met de papieren die ik gekregen heb naar mn verzekeraar getrokken, die weet wat hij ermee moet aanvangen, en dan gewoon gewacht op mn platen.
ik heb mn dyane vervoerd op de kar van verkoper tot garage en daar laten staan tot ik mn platen had.
dyane 6 1974
dyane 6 1981 (papieren)
2cv AZ 1965 (restaureren)
2cv charleston 1985 (custom project)

Plaats reactie